اروپا با ابرکامپیوتر JUPITER سلطه آمریکا و چین را به چالش می‌کشد

اروپا در حال آماده‌شدن برای راه‌اندازی اولین ابرکامپیوتر مقیاس اگزا به‌نام JUPITER است که می‌تواند به سریع‌ترین و قدرتمندترین کامپیوتر دنیا تبدیل شود. «ژوپیتر» می‌خواهد در اکتشافات و نوآوری‌های علمی به کمک محققان بیاید و در حوزه‌های مختلف از تغییرات اقلیمی گرفته تا فیزیک کوانتوم کاربرد داشته باشد. این ابرکامپیوتر هوش مصنوعی به رقابت با ابرکامپیوترهای آمریکا و چین خواهد رفت.

ابرکامپیوتر ژوپیتر با مقیاس اگزا می‌خواهد در هر ثانیه یک میلیون در یک میلیون در یک میلیون یعنی ۱ با ۱۸ صفر جلوی آن عملیات حسابی انجام دهد. این توان فوق‌العاده زیاد می‌تواند درهای جدیدی را به حوزه‌های علمی گوناگون باز کند. ابرکامپیوترهای مقیاس اگزا در هر ثانیه یک اگزافلاپ یا یک میلیارد عملیات انجام می‌دهند. این توان معادل ۱۰ هزار لپ‌تاپ است و قدرت بالایی را در اختیار شما می‌گذارد.

ابرکامپیوتر JUPITER در واقع نام خود را از عبارت «تعهد پیشگام مشترک برای تحقیقات نوآورانه و تحول‌ساز در مقیاس اگزا» گرفته است و توسط گروه EuroHPC JU ساخته خواهد شد. این گروه با مشارکت اتحادیه اروپا و کسب‌وکارهای خصوصی به‌وجود آمده است و این ابرکامپیوتر را در «مرکز ابررایانش یولیش» در آلمان خواهد ساخت.

ابرکامپیوتر JUPITER می‌تواند از همه رقبا سریع‌تر باشد

اروپا با ابرکامپیوتر JUPITER سلطه آمریکا و چین را به چالش می‌کشد

دکتر «توماس لیپرت»، مدیر مرکز ابررایانش یولیش اخیراً در مصاحبه‌ای گفته بود که ژوپیتر می‌تواند سریع‌ترین ابرکامپیوتر هوش مصنوعی دنیا باشد و توانی بالغ بر ۹۰ اگزافلاپس با دقت ۸ بیتی ارائه کند. JUPITER طراحی ماژولار خاصی دارد که شامل دو جزء اصلی است: یک ماژول بوستر و یک ماژول کلاستر.

ماژول بوستر از فناوری‌های پیشرفته انویدیا شامل حدود ۲۴ هزار پردازشگر گرافیکی GH200 استفاده می‌کند تا قدرت بالایی را برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی ارائه کند. ماژول کلاستر نیز از پردازنده جدید شرکت SiPearl موسوم به Rhea بهره خواهد گرفت تا کارهای پیچیده‌ای را انجام دهد که به پهنای باند حافظه بالایی نیاز دارند.

نصب ابرکامپیوتر ژوپیتر از اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد و هزینه نگهداری از آن در مدت سه سال حدود ۵۰۰ میلیون یورو برآورد شده است.


منبع: https://digiato.com/computers-hardware/eu-readying-jupiter-supercomputer-to-compete-us-china

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *