اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در مقابل دایمنسیتی ۹۳۰۰؛ تنها یک برنده وجود دارد

نزدیک دو ماه پیش، کوالکام از جدیدترین تراشه پرچمدار خود، یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ رونمایی کرد و کمی بعد نیز دایمنسیتی ۹۳۰۰ از راه رسید. همان‌طور که انتظار داشتیم، هر دو تراشه قابلیت‌های هوش مصنوعی وپیکربندی متفاوتی را برای پرچمدارهای ۲۰۲۴ به ارمغان می‌آورند.

اکنون با معرفی برخی پرچمداران با چیپ‌های جدید ازجمله ردمجیک ۹ پرو و ویوو X100، وقت آن رسیده تا عملکرد این دو تراشه را به‌‌صورت جامع بررسی کنیم. اسنپدراگون ۸ نسل ۳ یا دایمنسیتی ۹۳۰۰، کدام برنده این رقابت است؟ تا پایان همراه دیجیاتو باشید.

مشخصات اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنسیتی ۹۳۰۰

در ابتدا در جدول زیر به مقایسه مشخصات این دو تراشه قدرتمند می‌پردازیم:

دایمنسیتی ۹۳۰۰ اسنپدراگون ۸ نسل ۳
CPU – یک هسته Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۲۵ گیگاهرتز
– سه هسته Cortex-X4 با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز
– چهار هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز
– یک هسته Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۳ گیگاهرتز
– سه هسته Cortex-A720 با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز
– دو هسته Cortex-A720 با فرکانس ۳٫۰ گیگاهرتز
– دو هسته تازه‌سازی شده Cortex-A520 با فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز
GPU Arm Immortalis-G720
12 هسته گرافیکی
پشتیبانی از رهگیری پرتو
آدرنو با پشتیبانی از رهگیری پرتو
DSP APU 790 Hexagon
مودم ۴G/5G LTE/5G
زیر ۶ گیگاهرتز و موج میلی‌متری
سرعت دانلود ۷۹۰۰ مگابیت بر ثانیه
اسنپدراگون X75 LTE/5G
دوربین – ۳۲۰ مگاپیکسل تکی
– فیلم‌برداری HDR
– دسته‌بندی لحظه‌ای تصاویر و ویدیوها تا ۱۶ لایه
– ۲۰۰ مگاپیکسل تکی
– ۱۰۸ مگاپیکسل بدون لگ
– شاتر ۶۴ + ۳۶ مگاپیکسل بدون لگ
– شاتر سه‌گانه ۳۶ مگاپیکسلی بدون لگ شاتر
– فوکوس خودکار هیبریدی 
– عکاسی HEIF ده بیتی
– فیلم‌برداری HDR
– عکاسی دالبی HDR
– کاهش نویز مولتی فریم
– دسته‌بندی لحظه‌ای اجسام
– قابلیت سوپر رزولوشن ویدیو
فیلم‌برداری – فیلم‌برداری ۸K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه 
– فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه
– فیلم‌برداری ۸K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه (HDR)
– فیلم‌برداری ۴K UHD با نرخ ۱۲۰ نرخ بر ثانیه
– فیلم‌برداری ۷۲۰p با سرعت ۹۶۰ نرخ بر ثانیه
– فیلم‌برداری نایت ویژن ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه
رم LPDDR5T LPDDR5X
شارژشدن USB-PD PPS Quick Charge 5
ارتباطات – بلوتوث ۵٫۴
– وای‌فای ۷
– وای‌فای ۶ و ۶E
– وای‌فای ۵
– بلوتوث ۵٫۴
– وای‌فای ۷
– وای‌فای ۶ و ۶E
– وای‌فای ۵
لیتوگرافی ۴ نانومتری پلاس TSMC ۴ نانومتری N4P شرکت TSMC

در این دو تراشه پرچمدار با دو پیکربندی متفاوت روبه‌رو هستیم. نماینده کوالکام با استفاده از چیدمان ۲+۵+۱، یک هسته بزرگ Cortex-X4 را برای پردازش‌های سنگین به کار می‌گیرد و درکنار آن، از ۵ هسته Cortex-A720 و ۲ هسته کوچک Cortex-A520 نیز بهره می‌برد. 

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در مقایسه با نسل قبل، یک هسته متوسط بیشتر دارد و همین موضوع عملکرد آن را تا حدی بهبود بخشیده است. همچنین چیپ جدید کوالکام نسبت به نسل قبلی فرکانس بالاتری را در تمامی هسته‌ها ارائه می‌دهد. مجموع این تغییرات موجب شده تا امیدواری زیادی نسبت به عملکرد اسنپدارگون ۸ نسل ۳ داشته باشیم. 

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در مقابل دایمنسیتی ۹۳۰۰؛ تنها یک برنده وجود دارد

از سوی دیگر مدیاتک هسته‌های کوچک‌ را کلاً کنار گذاشته‌اند و از چهار هسته Cortex-X4 و چهار هسته Cortex-A720 در دایمنسیتی ۹۳۰۰ استفاده کرده است. این پیکربندی متفاوت نشان می‌دهد که مهندسان مدیاتک به‌دنبال ارائه بهترین عملکرد پردازشی ممکن هستند تا سد راه رقیب آمریکایی شوند. 

درمقایسه با دایمنسیتی ۹۲۰۰، فرکانس یکی از هسته‌های X4 افزایش یافته درحالی‌که فرکانس سه هسته دیگر به ۲٫۸۵ گیگاهرتز کاهش یافته است. ۴ هسته Cortex-A720 نیز با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند و پردازش فعالیت‌های نیمه‌سنگین را بر عهده دارند. با درنظرگرفتن سیاست اتخاذشده از سوی مدیاتک، با هشت هسته قدرتمند و متوسط طرف هستیم که ممکن است عملکرد نوسانی از خود نشان دهند. 

و در پایان به سراغ گرافیک این دو تراشه می‌رویم؛ جایی که اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به پردازشگر گرافیکی آدرنو ۷۵۰ با فرکانس ۰٫۷ گیگاهرتز مجهز شده است. دایمنسیتی ۹۳۰۰ هم از Immortalis-G720 MC12 با فرکانس ۱٫۳ گیگاهرتز بهره می‌برد. 

بنچمارک‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنسیتی ۹۳۰۰ 

بنچمارک‌های این دو تراشه در گیک‌بنچ ۶ از عملکرد نزدیک آن‌ها به یکدیگر خبر می‌دهد. در تست‌های تک‌هسته‌ای، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ برتری خفیفی نسبت به دایمنسیتی ۹۳۰۰ دارد و برعکس همین شرایط نیز در تست‌های چندهسته‌ای حکم‌فرماست.

شاید تصور شما از برتری مطلق دایمنسیتی ۹۳۰۰ در تست‌های چندهسته‌ای به‌‌دلیل حضور چهار هسته قدرتمند X4 باشد، اما فراموش نکنید که تنها یکی از این چهار هسته فرکانسی بالاتر از ۳ گیگاهرتز دارد و فرکانس سه هسته دیگر به ۲٫۸۵ گیگاهرتز می‌رسد. همچنین در نظر بگیرید که کوالکام افزایش فرکانس و حافظه کش بیشتر را به همراه آورده و همین دلایل موجب شده تا در تست‌های چندهسته‌ای، رقابت نزدیکی بین این دو تراشه جریان داشته باشد. 

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنسیتی ۹۳۰۰ عملکرد یکسانی در اجرای برنامه‌ها دارند.

به سراغ گرافیک دو تراشه می‌رویم. داده‌های تست‌های ۳DMark از برتری ۲۶ درصدی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ خبر می‌دهند و دایمنسیتی ۹۳۰۰ نیز تراشه‌های A17 پرو و اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را از پیش‌رو برمی‌دارد. همچنین ۳DMark Solar Bar نیز برتری ۲۱ درصدی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را در رهگیری پرتو (ری ترسینگ) نشان می‌دهد. این برتری درحالی ایجاد شده است که رهگیری پرتو، نقطه قوت دایمنسیتی ۹۲۰۰ به‌ شمار می‌رفت و اختلاف زیادی را در این زمینه با اسنپدراگون ۸ نسل ۲ ایجاد کرده بود. البته ناگفته نماند که کوالکام با انتشار به‌روزرسانی‌های مختلف، موفق به کاهش این شکاف عملکردی شد.

حالا کوالکام از تجربه قبلی خود درس گرفته است و با تعبیه یک GPU قدرتمندتر و بهینه‌سازی‌های عملکردی، بهترین عملکرد گرافیکی را مطابق با داده‌های ۳DMark ارائه می‌دهد. درنتیجه به‌‌مرور زمان بسیاری از گوشی‌های گیمینگ به قابلیت رهگیری پرتو مجهز می‌شوند.

تست استرس اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنسیتی ۹۳۰۰ 

آن چیزی که مهم‌تر از اعداد بنچمارک‌ها تلقی می‌شود، عملکرد واقعی دستگاه‌ها در بازه‌های فعالیت فشرده و طولانی است. اگر درواقعیت گوشی شما عملکرد مدنظر را نداشته باشد، پس برتری آن روی کاغذ دیگر اهمیتی نخواهد داشت. همین موضوع باعث شده است تا با بررسی داده‌های واقعی گوشی‌های مجهز به اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنسیتی ۹۳۰۰، عملکرد آن‌ها را در تست استرس گرافیک مورد ارزیابی قرار دهیم و انتظاراتمان را نسبت به اجرای بازی‌های سنگین، عکاسی و فیلم‌برداری در دما و فشار بالا بیان کنیم. 

زمانی که نمودار ۳DMark Wild Life را بررسی می‌کنیم، متوجه عملکرد مناسب ردمجیک ۹ پرو در حالت Performance می‌شویم و همین‌طور فن‌های خنک‌کننده نیز دستگاه را در ارائه عملکرد مناسب یاری می‌کنند. اما با سوییچ به حالت عادی، دستگاه تا دور پنجم تست عملکرد نوسانی دارد و ثبات ۶۷ درصدی را ارائه می‌دهد. این رقم کمتر از حداکثر امتیازات ثبت‌شده برای دایمنسیتی ۹۲۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است.

نمرات ۳DMark Wild Life Extreme نیز چندان امیدوارکننده نیست و ردمجیک ۹ پرو در حالت عادی، ۳۰ درصد افت عملکرد را بین دور اول تا دوم تجربه کرد. البته این گوشی گیمینگ توانست پایداری عملکرد خود را از دور دوم به بعد حفظ کند و دیگر شاهد افت کارکرد نبودیم. مورد دیگری که توجه ما را جلب کرده، عملکرد بهتر گلکسی S23 اولترا در مقایسه با ویوو X100 پرو است؛ جایی که اسنپدراگون ۸ نسل ۲ طی استفاده مداوم، پایداری به مراتب بیشتری در مقایسه با دایمنسیتی ۹۳۰۰ نشان داده و عملکری نزدیک به دایمنسیتی ۹۲۰۰ در ویوو X90 پرو دارد.

اگرچه نمودار ۳DMark Wild Life Extreme از برتری مقطعی ویوو X100 پرو بر محصول ZTE در دورهای سوم تا هفتم خبر می‌دهد، اما به‌طور کلی دایمنستی ۹۳۰۰ نتوانسته توقعات را برآورده کند و با افت عملکرد از دور هفتم و نمایش پایداری ۴۸٫۲ درصد، پایین‌تر از تراشه نسل قبل خود و اسنپدراگون ۸ نسل ۲ قرار می‌گیرد. داده‌های ۳DMark Solar Bay نیز عملکرد ضعیف پردازنده مدیاتک را تأیید می‌کند و تنها ۴۷٫۴ درصد پایداری را از دایمنستی ۹۳۰۰ نشان می‌دهد.

تست استرس از برتری اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بر رقبا حکایت دارد؛ بااین‌وجود تراشه کوالکام همچنان آسیب‌پذیر است.

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ حاضر در ردمجیک ۹ پرو نیز عملکرد چندان بهتری ندارد و نمودار ۳DMark Solar Bay از کاهش یک‌سومی کارکرد آن در طول تست خبر می‌دهد؛ بااین‌حال تراشه نام‌برده در چنین شرایطی، همچنان عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود دارد. علاوه‌براین، وجود فن‌های خنک‌کننده، عملکرد ردمجیک ۹ پرو را تا دور شانزدهم پایدار نگه داشته است، اما پس از آن افت ۶۲ درصدی و درنهایت افت ۷۵ درصدی را شاهد هستیم. این موضوع نشان می‌دهد که فن‌های خنک‌کننده نیز نمی‌توانند پایداری کامل دستگاه را تضمین کنند.

عملکرد دایمنستی ۹۳۰۰ به تدریج دچار افت می‌شود، اما این افت کارکرد وابستگی زیادی به شیوه خنک‌سازی و فشار کاری وارد بر تراشه دارد.

با اینکه نتایج تست استرس از برتری اسنپدراگون ۸ نسل ۳ خبر می‌دهد، اما باید در نظر گرفت که ردمجیک ۹ پرو، یک گوشی گیمینگ است که مجموعه‌ای از قابلیت‌های خنک‌کننده را در دو حالت عادی و Performance در اختیار دارد و در طرف مقابل قابلیت‌های ویوو X100 پرو در این زمینه ناامیدکننده است. بنابراین نمی‌توان همه مشکلات را به عملکرد دایمنسیتی ۹۳۰۰ ربط داد. همچنین ممکن است نتایج اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با عرضه سایر پرچمدارها همچون سری گلکسی S24 سامسونگ که اهداف عملکردی متفاوتی دارند، دچار تغییر شود.

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در برابر دایمنسیتی ۹۳۰۰؛ کدام یک بهتر است؟ 

حالا که مشخصات، بنچمارک‌ها و تست استرس این دو تراشه را در گوشی‌های مختلف بررسی کردیم، زمان خوبی است تا درباره آینده این دو و میزان موفقیت‌شان صحبت کنیم. 

همان‌طور که دیدید، جدیدترین پرچمدارهای کوالکام و مدیاتک عملکرد نزدیکی در تست‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای ثبت کردند. البته فراموش نکنیم که اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در امور گرافیکی، عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل قبلی خود ارائه می‌دهد و دایمنسیتی ۹۳۰۰ نیز علی‌رغم عملکرد ضعیف‌تر، همچنان جزو تراشه‌های رده‌بالا سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ محسوب می‌شود. البته این تراشه باید عملکرد خود را در اجرای بازی‌های سنگین‌تر بهبود ببخشد و تجربه بهتری به کاربران ارائه دهد. 

با حضور سه تراشه اپل A17 پرو، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنستی ۹۳۰۰، رقابت جذابی بین پرچمدارهای فعلی و گوشی‌های بالارده سال ۲۰۲۴ شکل خواهد گرفت. در این مقاله به بررسی دو تراشه قدرتمند اندرویدی پرداختیم و پیش از این عملکرد اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و A17 پرو را مورد کاوش قرار داده بودیم.


منبع: https://digiato.com/computers-hardware/snapdragon-8-generation-3-vs-dimension-9300-there-is-only-one-winner

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *