اسپیس ایکس متهم به اخراج غیرقانونی کارمندانی شد که از ایلان ماسک انتقاد کردند

هیئت ملی روابط کار از اسپیس ایکس می خواهد که از کارگران اخراج شده عذرخواهی کند.

اسپیس ایکس با شکایتی از سوی هیئت ملی روابط کار (NLRB) مواجه است که ادعا می کند این شرکت به دلیل نوشتن نامه سرگشاده ای که از مدیر عامل شرکت ایلان ماسک انتقاد کرده بود، به طور غیرقانونی کارمندان خود را اخراج کرده است.

سال گذشته گروهی از کارمندان اسپیس ایکس پیش نویس را تهیه کردند نامه ای سرگشاده برای ابراز نگرانی در مورد اینکه چگونه رفتار ماسک “منبع مکرر حواس پرتی و خجالت است.” در آن زمان، ماسک در حال تلاش برای تصاحب توییتر بود که بعداً پس از به دست گرفتن کنترل شرکت، نام آن را به X تغییر داد. SpaceX متعاقباً کارمندان خود را اخراج کرد که به نوشتن نامه کمک کرد.

در شکایتی که روز چهارشنبه ارائه شد، NLRB اسپیس ایکس را به بازجویی از کارگران در مورد دخالت آنها در نامه متهم کرد و به کارمندان گفت که در مورد این مصاحبه ها صحبت نکنند. کایلا بلادو، سخنگوی NLRB گفت رویترز که اسپیس ایکس حق فدرال کارگران برای فشار جمعی برای شرایط بهتر را نقض کرده است.

آژانس کار ادعا می کند که اسپیس ایکس با خواندن و نشان دادن اسکرین شات های پیام های بین کارمندان “تصویر نظارت را ایجاد کرده است” و افزود که این شرکت تلاش کرده است از ارسال نامه سرگشاده کارمندان جلوگیری کند. اسپیس ایکس همچنین گفته می شود که در صورت شرکت در فعالیت های سازماندهی شده، «کارمندان را به ترک خدمت دعوت کرده و تهدید به ترخیص کرده است».

NLRB از اسپیس ایکس می‌خواهد تا به مدت ۱۲۰ روز اطلاعیه‌ای درباره حقوق کارمندان ارسال کند و از شرکت می‌خواهد نامه‌های عذرخواهی برای هر یک از کارمندان اخراج شده بنویسد. جلسه استماع با قاضی قانون اداری NLRB (ALJ) برای ۵ مارس ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است، مشروط بر اینکه اسپیس ایکس سعی در رفع اتهامات نداشته باشد. هر تصمیمی که قاضی می گیرد، می تواند در هیئت مدیره تجدید نظر شود و به دادگاه تجدید نظر فدرال منتقل شود.


منبع: https://www.theverge.com/2024/1/3/24024253/spacex-elon-musk-nlrb-complaint-unfair-labor-practices-workers-fired

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *