افزایش قابل توجه قیمت لاستیک تنها طی دو سال!

بازار لاستیک و سایر قطعات یدکی اتومبیل همانند بازار خودرو، از سال ۹۸ تاکنون در شرایط نامطلوبی قرار گرفته است. با پایان یافتن موجودی انبارها و عدم جایگزینی کالا به اندازه کافی، روند گرانی قیمت لاستیک و دیگر قطعات خودرو نیز آغاز شد. این روند افزایش قیمت تا به امروز نیز ادامه دارد، چرا که کمبود ارز منجر به کاهش واردات تایر شده است. همین موضوع به تنهایی تأثیر چشمگیری بر قیمت لاستیک در بازار آزاد دارد.

همچنین بخوانید: نگاهی به قیمت لاستیک ایرانی در آبان‌ماه ۱۴۰۲ + جدول

مالک یک خودرو پراید در سال ۱۴۰۰ می‌توانست با صرف مبلغ دو میلیون تومان، چهار حلقه تایر ایرانی سایز استاندارد برای اتومبیل خود تهیه کند. اگر همین مالک بخواهد پس از دو سال تایرهای اتومبیل خود را عوض کند، بایستی حدود هشت میلیون تومان را برای خرید لاستیک‌های جدید ایرانی هزینه کند. به‌عبارت دیگر قیمت لاستیک ایرانی رینگ ۱۳ مناسب پراید، در طول دو سال اخیر چهار برابر شده است.

میزان افزایش قیمت لاستیک در دیگر خودروهای داخلی

افزایش قیمت تایر در مورد خودروهای داخلی نمود بیشتری دارد، چرا که میزان مصرف لاستیک این خودروها بیشتر است. همین رویه را در مورد سایر خودروها نیز می‌توان دید. به‌عنوان مثال در سال ۱۳۹۸ می‌توانستید با مبلغی کمتر از چهار میلیون تومان، چهار حلقه لاستیک کره‌ای یا چینی برای خودرو سمند یا پژو ۴۰۵ خریداری کنید. با همین مبلغ درحال‌حاضر، می‌توانید دو حلقه لاستیک ایرانی برای سمند یا پژو ۴۰۵ خود بخرید. خرید ۴ حلقه لاستیک کره‌ای یا چینی برای سمند یا پژو ۴۰۵ درحال‌حاضر نیز ۱۱ الی ۱۲ میلیون تومان هزینه در بر دارد که نشان دهنده افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت این کالا است.

افزایش قابل توجه قیمت لاستیک تنها طی دو سال!

بی‌شک تا زمانی که بحران ارزی و تحریم‌های اقتصادی ادامه داشته باشند، شرایط فعلی در بازار خودرو و قطعات یدکی آن ادامه خواهد داشت. طرح‌هایی همچون عرضه لاستیک دولتی نیز به‌دلیل اجرای مقطعی، نمی‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر بازار لاستیک داشته باشد.


منبع: https://digiato.com/car-news/a-significant-increase-in-the-price-of-tires-in-just-two-years

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *