افشاگری علیه OpenAI؛ رفتارهای «توهین‌آمیز» سم آلتمن دلیل اخراج او بود

به گفته‌ی دو فرد نزدیک به هیئت‌مدیره‌ی OpenAI که به شرط ناشناس ماندن در مورد مسائل حساس داخلی شرکت صحبت کرده‌اند، سم آلتمن، مدیرعامل، سرمایه‌گذار نوپا و نماد انقلاب هوش مصنوعی از نظر روانی در شرکت آزاردهنده بود و باعث ایجاد آشفتگی در شرکت شده بود.

به گفته‌ی این افراد، رهبران این شرکت که شامل چهره‌های کلیدی و افرادی هستند که تیم‌های بزرگ را مدیریت می‌کنند، به این موضوع اشاره کرده‌اند که آلتمن کارمندان را به روش‌های ناسالم در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد.

به نوشته‌ی واشنگتن پست اگرچه اعضای هیئت مدیره از کلمه‌ی سوءاستفاده برای توصیف رفتار آلتمن استفاده نکردند، اما این شکایت‌ها بازتاب برخی از تعاملات آن‌ها با آلتمن در طول این سال‌ها بود و آن‌ها قبلاً در مورد توانایی هیئت‌مدیره برای پاسخگو نگه داشتن مدیرعامل بحث می‌کردند. به گفته‌ی این افراد، برخی از اعضای هیئت‌مدیره فکر می‌کردند آلتمن در مورد کمپین حذف هلن تانر، عضو هیئت‌مدیره، پس از انتشار مقاله‌ای در انتقاد از OpenAI، به آن‌ها دروغ گفته است.

شکایت‌های کارمندان منجر به بررسی رفتار آلتمن شد که طی آن هیئت‌مدیره فداکاری آلتمن را در میان جناح‌های شرکت در برابر خطر از دست دادن رهبران کلیدی که تعامل با او را بسیار سمی می‌دانستند، مورد بررسی قرار داد.

اعضا همچنین گزارش‌های چند کارمند را در نظر گرفتند که می‌گفتند از انتقام‌جویی آلتمن می‌ترسند. یکی از آن‌ها به هیئت‌مدیره گفت که آلتمن پس از اینکه کارمند بازخورد انتقادی خود را با او به اشتراک گذاشت، او را تحقیر کرد.

آلتمن در دفاع از خودش در X نوشت: «ظاهراً سوءتفاهم‌هایی بین من و اعضای هیئت‌مدیره وجود داشته است. باید از این تجربه درس بگیریم و این آموخته‌ها را در حالی که به‌عنوان یک شرکت رو به جلو حرکت می‌کنیم، به کار بگیریم.»

به گفته‌ی این افراد، شکایت‌های مربوط به رفتار آلتمن، عامل اصلی تصمیم ناگهانی هیئت‌مدیره برای اخراج آلتمن بود. اخراج او که در ابتدا به علت درگیری بر سر توسعه‌ی ایمن هوش مصنوعی مطرح شد، حداقل تا حدی از این حس ناشی می‌شد که رفتار او باعث می‌شد تا هیئت‌مدیره نتواند نظارتی روی آلتمن داشته باشد.

آلتمن پنج روز بعد، پس از انتشار نامه‌ای که به امضای تعداد زیادی از کارکنان ۸۰۰ نفره‌ی OpenAI، رسیده بود، مجدداً به‌عنوان مدیرعامل انتخاب شد.

هانا وونگ، سخنگوی این شرکت گفت: «ما معتقدیم که سم بهترین رهبر برای OpenAI است. تیم رهبری ارشد روی بازگشت سم به‌عنوان مدیرعامل و استعفای هیئت‌مدیره‌ متحد بود، اقداماتی که با نامه‌ای که توسط بیش از ۹۵ درصد از کارمندان ما امضا شده بود، پشتیبانی می‌شد.»

آنا ماکانجو، معاون امور جهانی OpenAI که این نامه را امضا کرده، در بیانیه‌ای که توسط این شرکت به اشتراک گذاشته شده، این احساس را تکرار می‌کند: «براساس تجربه‌ی من از همکاری نزدیک با سم، او شور و اشتیاق را به کار می‌آورد. او نظراتی قوی دارد، برای مشاوره‌ی تیم من ارزش قائل است، به دیدگاه‌های مختلف گوش می‌دهد، و همواره بحث‌های باز و صادقانه را تشویق می کند.»

اما تصمیم به برکناری سم آلتمن به این شایعه دامن زد که این یک کودتا از سوی ایلیا ساسکیور، هم‌بنیان‌گذار و دانشمند ارشد OpenAI باشد.

همچنین گفته می‌شود که بسیاری از کارمندان پس از اخراج آلتمن با فشار شدیدی روبه‌رو شدند تا نامه‌ی استعفای خود را امضا کنند. برخی از کارکنان OpenAI این موضوع را رد کرده‌اند اما یکی از اعضای کادر فنی OpenAI با نام مستعار roon می‌گوید نیمی از اعضای شرکت بین ساعت‌های ۲ و ۳ بامداد نامه را امضا کرده بودند.»

اعضای هیئت‌مدیره انتظار داشتند که کارمندان از اخراج آلتمن ناراحت باشند، اما زمانی شگفت‌زده شدند که تیم مدیریتی OpenAI در حمایت از او متحد شدند.

نبود جزئیات دقیق در مورد انگیزه‌های هیئت‌مدیره، فضا را برای گمانه‌زنی فراهم کرد. برخی از صحبت‌ها روی ساسکیور متمرکز بود که در ماه جولای (تیر و مرداد) به‌عنوان سرپرست تیم ایمنی هوش مصنوعی جدیدی انتخاب شد که هدف آن اطمینان از پیروی سیستم‌های پیشرفته هوش مصنوعی از انسان است. نظرات عمومی او در مورد خطرات بالقوه‌ی هوش مصنوعی بحث در مورد خطرات این فناوری را داغ کرد.

الکس وینگارتن، وکیل ساسکیور در بیانیه‌ای نوشت: «گزارش‌های دیوانه‌وار و نادرست زیادی در مورد اتفاقی که برای هیئت‌مدیره‌ی OpenAI افتاد، منتشر شده اما ایلیا به‌صورت علنی اعلام کرده که سم فرد مناسبی برای رهبری OpenAI محسوب می‌شود و از اینکه دوباره در رأس امور قرار گرفته، بسیار هیجان‌زده است.»

آلتمن پس از بازگشت به‌عنوان مدیرعامل، در ایمیلی نوشت: «ما امیدواریم که روابط کاری خود را ادامه دهیم و در حال بحث درباره‌ی این موضوع هستیم که چگونه ساسکیور می‌تواند به کارش در OpenAI ادامه دهد.»


منبع: https://www.zoomit.ir/business/412951-open-ai-sam-altman-complaints/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *