امیدوارم انویدیا هرگز RTX 5090 نسازد

امیدوارم انویدیا هرگز RTX 5090 نسازد
جیکوب روچ / روندهای دیجیتال

برای همه جنجال های اطراف قیمت پردازنده گرافیکیRTX 4090 انویدیا یکی از نیازهای انرژی دیوانه کننده و خنک کننده های عظیم است. بهترین کارت گرافیک می توانید بخرید در قدرت خود سازش ناپذیر است و محصول هاله ای عالی برای قرار گرفتن در بالای پردازنده های گرافیکی نسل فعلی است. با این حال، فکر نمی‌کنم انویدیا در این کلاس از پردازنده‌های گرافیکی تغییر دیگری انجام دهد.

از آنجایی که RTX 4090 قدرتمند است، واضح‌تر می‌شود که این پردازنده گرافیکی مشکل‌ساز است. تلاش برای ارائه چنین پردازنده گرافیکی رده بالایی در رایانه های شخصی مصرف کننده، عواقب پیش بینی نشده ای دارد که همه آنها را در طول سال گذشته مشاهده کرده ایم. تصور اینکه انویدیا از ساخت RTX 5090 صرف نظر کند سخت است، اما امیدوارم در نسل بعدی کمی خویشتن داری نشان دهد.

اتصالات ذوب

RTX 4090 واقعاً برای بازی ساخته نشده است. این یک پردازنده گرافیکی بازی هیولا است – فقط کافی است مال ما را بخوانید بررسی RTX 4090 – اما من در مورد ساخت آن صحبت می کنم. این یک کارت گرافیک ۴۵۰ واتی است که تا ۶۰۰ وات قدرت دارد و اندازه آن معمولاً سه اسلات و گاهی اوقات حتی بیشتر را اشغال می کند. این بزرگ است، سنگین است، و دیوانه کننده قدرتمند است.

Shifteyes67k / Reddit

با توجه به عملکردی که انویدیا قادر به انجام آن است، به طرز شگفت انگیزی در مصرف انرژی کارآمد است، اما باز هم، این ساختار فیزیکی است که مشکل ساز است. واضح تر از همه، کانکتور برق. ما شنیده ایم ذوب کانکتورهای RTX 4090 با استفاده از کابل ۱۲VHPWR، کارت به سختی نیاز به ۶۰۰ وات توانی دارد که می تواند از طریق آن عبور کند.

ما اکنون می دانیم که مشکل ذوب به کاربرانی مربوط می شود که به طور کامل دوشاخه را نصب نمی کنند، اما به عنوان GamersNexus اشاره می کند، این یک اشتباه بسیار آسان است. این آسیب نیز قبلاً وارد شده بود. بررسی‌ها در مورد این مشکل ادعا کرد که برخی از رابط‌ها بهتر از سایرین هستند و اشخاص ثالث به انتشار جایگزین‌های «ایمن‌تر» خود پرداختند. بعد اینها کانکتورها شروع به ذوب شدن کردندابطال گارانتی کارت در این فرآیند.

اکنون بیش از یک سال است که شاهد ذوب کانکتورهای RTX 4090 هستیم، و اگرچه تعداد زیادی RTX 4090 ایمن تر از کانکتورهای ذوب شده وجود دارد، اما واقعاً خطری نیست که بخواهید یک پردازنده گرافیکی ۱۶۰۰ دلاری را متحمل شوید. این واقعاً به خواسته های قدرت نیز برمی گردد. نسل گذشته RTX 3090 دارای توان ۳۵۰ وات بود و به یک کانکتور ۱۲ پین نیاز داشت که به دو کانکتور ۸ پین تقسیم می شد. RTX 4090 دارای ۴۵۰ وات با کانکتور ۱۲ پین به روز شده است که به چهار کانکتورهای ۸ پین.

جیکوب روچ / روندهای دیجیتال

خود پردازنده گرافیکی بسیار کارآمد است، بسیار بیشتر از RTX 3090، اما مشکل ذوب را حل نمی کند. حتی در تنظیمات کارخانه قابل تکرار است، و کانکتور آنقدر قوی نبود که بتواند آنقدر توان را تحمل کند، اگر حتی اندکی از دوشاخه جدا شود. خوشبختانه، برخورد با کانکتور ۱۲V-2×6 به روز شده آسان تر است، اما RTX 4090 اصلی خیلی نزدیک به خورشید پرواز کرد.

شکستن PCB ها

مشکل بزرگ کانکتور اصلی فقط سازندگان تنبل نبودند. این اندازه بزرگ RTX 4090 است. حتی در یک قاب کامپیوتر جادار مانند Lian Li PC-O11D، باید کانکتور را در جهت افقی روی پانل جانبی فشار دهید. این فقط برای طراحی Nvidia است. مدل های شخص ثالث حتی دست و پا گیرتر هستند.

ما یاد می گیریم که اندازه پیامدهای بیشتری در خارج از شکستن کانکتور دارد. ما اخیرا گزارشی را دیدم از NorthridgeFix، یک کانال یوتیوب و تعمیرگاه در کالیفرنیا، که ۱۹ کارت RTX 4090 را با یک برد مدار چاپی ترک خورده (PCB) نشان داد. یوتیوبر و تکنسین تعمیر می گوید که این به دلیل وزن کارت است که باعث می شود آن بدون ساپورت آویزان شود.

نورتریج فیکس

پشتیبانی از GPU مفهوم جدیدی نیست، اما در گذشته نیازی به نگرانی در مورد آنها نداشتید. برای کارت‌هایی که به اندازه‌ای سنگین هستند که نیاز به پشتیبانی داشته باشند، سازنده معمولاً کارتی را همراه کارت قرار می‌دهد. با این حال، بسیاری از تغییرات RTX 4090 این پشتیبانی ها را به چالش می کشد، اما برخی از آنها نزدیک به ۸ پوند هستند.

درست مانند مشکل کانکتور ذوب، این به خطای کاربر می رسد. با این حال، زمانی که چنین کارت هیولایی در بسیاری از رایانه های شخصی غیرعملی است، به سختی می توان تقصیر را به طور کامل به گردن کاربر انداخت. اگر PCB های ترک خورده و کانکتورهای ذوب به اندازه کافی رایج هستند، شاید کارت برای بازار مصرف بیش از حد بود.

یک کلاس متفاوت از GPU

اما مشکل بزرگ RTX 4090 فضایی است که در خط تولید انویدیا اشغال می کند. ما قبلاً این دسته از کارت‌های گرافیک را با پردازنده‌های گرافیکی سری Titan انویدیا دیده‌ایم، اما همیشه یک جدایی واضح بین مجموعه دسکتاپ برای بازی و کارت‌هایی که می‌توانند مرز بین بازی و کار حرفه‌ای را ایجاد کنند، وجود دارد. RTX 4090 این خط را محو می کند.

این مجموعه قبلاً در کلاس RTX XX80 پردازنده‌های گرافیکی متوقف می‌شد، با کلاس Titan یا RTX XX90 که سطح بالایی را اشغال می‌کردند. انویدیا این نسل را دارد RTX 4080 نسبتاً ناامید کننده ۱۲۰۰ دلار و RTX 4090 استثنایی با ۱۶۰۰ دلار. این یک گزینه برای گیمرهای سطح بالا است که به دنبال یک پردازنده گرافیکی با قیمت بیش از ۱۰۰۰ دلار هستند.

جیکوب روچ / روندهای دیجیتال

ما نمی دانیم چه تعداد از مشتریان RTX 4090s در مقایسه با کارت های دیگر خرید کرده اند، اما مطمئناً نشان دهنده تغییر در موقعیت انویدیا است. RTX 4090 به جای یک دستگاه اضافی اختیاری در بالای مدل پرچمدار، بهترین مدل است. این کارتی است که گیمرها به آن آب دهان می دهند. این استاندارد طلایی است. این متاسفانه فقط مشکلات مربوط به کارت را تشدید کرد.

من متقاعد شده‌ام که انویدیا هر زمان که پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی را ببینیم، RTX 5090 را عرضه خواهد کرد، اما امیدوارم که مانند RTX 4090 مشکل‌ساز نباشد. اشتباه نکنید، RTX 4090 یک کارت عالی است. اما تلاش برای دستیابی به چنین عملکرد بالایی در رایانه شخصی ساخته شده برای بازی، عوارض جانبی را نشان داده است و دیدن تکرار آن اشتباهات شرم آور است.

توصیه های سردبیران







RTX 4090 واقعاً برای بازی ساخته نشده است. این یک پردازنده گرافیکی بازی هیولا است – فقط کافی است مال ما را بخوانید بررسی RTX 4090 – اما من در مورد ساخت آن صحبت می کنم. این یک کارت گرافیک ۴۵۰ واتی است که تا ۶۰۰ وات قدرت دارد و اندازه آن معمولاً سه اسلات و گاهی اوقات حتی بیشتر را اشغال می کند. این بزرگ است، سنگین است، و دیوانه کننده قدرتمند است.


منبع: https://www.digitaltrends.com/computing/hope-nvidia-never-makes-rtx-5090/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *