امیدواری به کاهش تخلفات با افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی

طی روزهای گذشته، خبر افزایش ۲۵ درصدی مبلغ جریمه‌های رانندگی توسط خبرگزاری‌های داخلی منتشر شد. اکنون «مجتبی شفیعی» دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، از تاثیرات مثبت این افزایش بر کاهش تخلفات رانندگی سخن گفته است.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، مهم‌ترین عامل در تصادفات رانندگی را راننده دانست. به گفته او و براساس برآوردهای پلیس راهور، نقش رانندگان در وقوع تصادفات رانندگی بیشتر از عامل‌های دیگر همچون جاده یا خودرو است. اکنون نهادهای مسئول در تعیین مبلغ جریمه‌های رانندگی امیدوار هستند با سختگیرانه شدن قوانین، تخلفات رانندگی و به خصوص جرائم حادثه‌ساز کاهش پیدا کنند.

تاثیرات مثبت افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی از زبان مجتبی شفیعی

تخلفات حادثه ساز مثل سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ و عدم توجه به جلو باعث بروز تصادفات بسیاری در سطح کشور می‌شوند. همچنین مبلغ جریمه‌های رانندگی با توجه به نرخ تورم افزایش می‌یابد تا اثر بازدارندگی آن‌ها حفظ شود. «مجتبی شفیعی» با اشاره به این موضوع گفت: «قطعا رانندگان متخلف درصد زیادی از جامعه رانندگان را تشکیل نمی‌دهند. با این حال رانندگان متخلف هم جان خودشان و هم جان سایر مردم را به خطر می‌اندازند. برآورد‌ها نشان می‌دهد هرگاه اصلاح در جرایم انجام شده رفتار رانندگی و به تبع آن فوتی‌ها و تصادفات کاهش جدی داشته است. در حوزه مدیریت ترافیک درون و برون شهری و پلیس برآورد می‌کنند که این افزایش جرایم تا ۲۵ درصد تلفات ما را حداقل در سال جاری مشروط به اعمال قانون کاهش می‌دهد. همچنین با افزایش مبلغ جریمه‌ها حدود ۴ الی ۵ هزار نفر از هموطنانمان کمتر کشته می‌شوند که خبر خوبی است».

امیدواری به کاهش تخلفات با افزایش مبلغ جریمه‌های رانندگی

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در بخش دیگری از گفتگو با ایسنا، به وجود مشکلات در سیستم‌های هوشمند ثبت تخلف کشور اعتراف کرد. به گفته او، عدم تأمین نقدینگی به ویژه ماده ۲۳ مربوط به وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی باعث از کار افتادن بسیاری از دوربین‌های ثبت تخلف در سطح کشور شده است. به نظر می‌رسد بخشی از مبلغ جریمه‌های رانندگی پس از افرایش، به بهینه‌سازی تجهیزات پلیس راه اختصاص یابد.


منبع: https://digiato.com/car-news/hoping-reduce-violations-by-increasing-amount-of-traffic-fines

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *