اولین خدمه تجاری از فضانوردان تمام اروپایی به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شدند

یک خصوصی فضا ماموریت چهار فضانورد اروپایی را در روز پنجشنبه به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب کرد، در نقطه عطفی برای منطقه‌ای که در پی یک سری شکست‌ها از تقویت اعتبار فضایی خود ناامید است.

یک موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس، فضانوردان را به مدار زمین پرتاب کرد و از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب شد. انتظار می رود فضاپیما به این منطقه برسد ISS در ساعات اولیه ۲۰ ژانویه.

مایکل لوپز الگریا، فضانورد اسپانیایی، هدایت خدمه فضایی را بر عهده خواهد داشت. همچنین والتر ویلادئی از نیروی هوایی ایتالیا، آلپر گزراوچی از ترکیه و مارکوس وانت از سوئد نیز در این هواپیما حضور دارند. Gezeravcı اولین فضانورد ترکیه است.

اولین خدمه تجاری از فضانوردان تمام اروپایی به ایستگاه فضایی بین المللی پرتاب شدند
از چپ به راست: هوانورد سوئدی مارکوس وانت، لوپز-الگریا، فضانورد بازنشسته ناسا و شهروند دوگانه اسپانیا و ایالات متحده، سرهنگ نیروی هوایی ایتالیا، والتر ویلادئی و آلپر گزراوچی، کهنه سرباز نیروی هوایی ترکیه. اعتبار: Axiom Space

این ماموریت که توسط Axiom Space سازماندهی شده است، متعلق به شرکت آمریکایی است سومین خدمه وارد مدار پایین زمین شدند. این استارت آپ همچنین در حال توسعه ایستگاه فضایی خود و ساخت لباس های فضایی برای ناسا است.

پرتاب بخشی از دوره جدیدی است که در آن کشورها دیگر مجبور نیستند موشک ها و فضاپیماهای خود را برای انجام ماموریت های فضایی بسازند. اکنون آنها می توانند به سادگی از یک شرکت تجاری وسایل نقلیه بخرند، تقریباً مانند خرید بلیط هواپیما.

سه نفر از چهار فضانورد توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) برای انجام این ماموریت حمایت شدند. خدمه اروپایی ۱۴ روز را در ایستگاه فضایی بین المللی سپری خواهند کرد و بیش از ۳۰ آزمایش از جمله تحقیقات بر روی سلول های بنیادی، فرآیندهای بیولوژیکی و سایر مطالعات ریزگرانشی را انجام خواهند داد.

پرتاب Axiom در یک لحظه مهم برای صنعت فضایی اروپا، که در سال های اخیر دچار شکست های متعددی شده است، انجام می شود. با موشک آریان ۵ رسما از رده خارج شده است و موشک Vega C ایتالیا پس از پرتاب زمین گیر شد شکست در سال ۲۰۲۲، اروپا در حال حاضر بدون دسترسی مستقل به ماهواره های فضایی است.

امسال به نظر می رسد امیدوار کننده تر باشد. راکت آریان ۶، جانشین آریان ۵، انتظار می رود تابستان امسال منفجر شود، در حالی که موشک Vega-C قرار است تا پایان سال به پرواز درآید. ESA همچنین اخیرا بودجه جدیدی به مبلغ ۷٫۸ میلیارد یورو اعلام کرده است که بزرگترین مبلغی است که تا کنون به اکتشافات فضایی اروپا اختصاص داده شده است.

جوزف اشباخر، مدیر کل آژانس فضایی اروپا هفته گذشته در یک نمایشگاه سالانه گفت: امسال بسیار بهتر به نظر می رسد. جلسه توجیهی مطبوعاتی.


منبع: https://thenextweb.com/news/first-commercial-crew-of-all-european-astronauts-launches-to-international-space-station

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *