اولین پروژه ابررایانه اگزااسکال بریتانیا به ادینبورگ رفت

بریتانیا امروز اعلام کرد که ادینبورگ را برای میزبانی اولین ابررایانه نسل بعدی اگزا اسکیل خود انتخاب کرده است که ۵۰ برابر سریعتر از سیستم فعلی با بالاترین ظرفیت فعلی خواهد بود.

دانشگاه ادینبورگ مرکز محاسباتی جدید اگزا اسکال کشور را در خود جای خواهد داد که دولت می گوید “به طور ایمن از پتانسیل خود برای بهبود زندگی در سراسر کشور استفاده می کند.” این بر اساس فن آوری و تجربه از ابررایانه برنامه ریزی شده بریستول – the هوش مصنوعی منبع تحقیقاتی (AIRR) یا Isambard-AI.

میشل دونلان، وزیر علوم، نوآوری و فناوری ایالات متحده، گفت: «اگر می‌خواهیم بریتانیا در اکتشافات علمی و نوآوری‌های فناوری پیشرو جهانی باقی بماند، باید سیستم‌هایی را تقویت کنیم که این پیشرفت‌ها را ممکن می‌سازند.»

«این دولت جدید بریتانیا از اگزاسکیل حمایت مالی کرد کامپیوتر او ادامه داد: در ادینبورگ به محققان بریتانیایی منبعی بسیار سریع و همه کاره برای حمایت از کارهای پیشگامانه در زمینه ایمنی هوش مصنوعی، داروهای نجات دهنده زندگی و انرژی پاک با کربن کم ارائه می دهد.

اعلامیه امروز پس از اعلامیه هفته گذشته مبنی بر ایجاد اتحادیه اروپا داغ شد اولین کامپیوتر exascale آن در آلمان.

بخشی از پروژه ملی ارتقاء رایانه نسل بعدی

یک جمع‌بندی کوتاه – یک ابرکامپیوتر مقیاس اگزا یک سیستم محاسباتی با کارایی بالا (HPC) است که می‌تواند یک میلیارد عملیات ممیز شناور در ثانیه انجام دهد (این یک اگزافلاپ اندازه‌گیری می‌شود). این نوع قدرت محاسباتی می تواند به حل مشکلات در زمینه هایی مانند انرژی همجوشی، علم مواد، کشف دارو، تغییرات آب و هوا و اخترفیزیک کمک کند.

از تابستان امسال، تنها یک ابرکامپیوتر با ظرفیت مقیاس بزرگ وجود داشت – Frontier در تنسی، ایالات متحده. در سال ۲۰۲۴ زمانی که ظرفیت ۲ اگزافلوپ ال کاپیتان در کالیفرنیا آنلاین شود، از آن پیشی خواهد گرفت.

در حال حاضر قدرتمندترین سیستم کامپیوتری در بریتانیا ARCHER2 است که در ادینبورگ نیز قرار دارد. حداکثر عملکرد آن ۲۸ پتافلاپ (یک پتافلاپ = هزار میلیون میلیون فلاپ در ثانیه) است که حتی آن را در بین ۱۰ برتر جهان قرار نمی دهد. سیستم جدید مقیاس اگزا تقریباً ۵۰ برابر سریعتر خواهد بود.

آلیستر جک، وزیر امور خارجه اسکاتلند، گفت: «ما قبلاً شاهد انجام کارهای حیاتی توسط ARCHER2 در ادینبورگ بوده‌ایم و این سیستم جدید مقیاس اگزا با حمایت دولت بریتانیا، اسکاتلند را در خط مقدم علم و نوآوری حفظ خواهد کرد.» وی همچنین افزود که پروژه جدید علاوه بر حمایت از محققان در کار بر روی ایمنی هوش مصنوعی، مشاغل بسیار ماهر را به همراه خواهد داشت و از رشد اقتصادی برای منطقه حمایت می کند.

در همین حال، بریستول همچنین شاهد نصب ابررایانه Isambard 3 در اواخر سال جاری خواهد بود. در ماه مارس برنامه هایی برای کامپیوتر اگزااسکال ادینبورگ و بریستول AIRR به عنوان بخشی از سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون پوندی برای ارتقای ظرفیت کامپیوترهای نسل بعدی بریتانیا اعلام شد.


منبع: https://thenextweb.com/news/uk-first-exascale-computer-edinburgh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *