اپل با سه تراشه جدید M3، مک بوک پروهای جدید و بله، یک آی مک ۲۴ جدید کاری غیر قابل تصور انجام می دهد – و این حتی بزرگترین خبر نیست.

اپل سال محصول ۲۰۲۳ را با چیزی که ممکن است بزرگترین افشاگری آن در کوچکترین مقیاس باشد، به پایان می رساند. امروز، غول فناوری کوپرتینویی نه یک، بلکه سه قطعه جدید از سیلیکون اپل را معرفی کرد که همگی تحت نام M3 هستند.

همراه با سه تراشه جدید – تحویل همه آنها به یکباره برای اولین بار است – اپل در جریان پخش زنده عصر دوشنبه (پیش از هالووین خود) رونمایی کرد. رویداد سریع ترسناک) مجموعه ای از لپ تاپ های مک بوک پرو جدید که با آنها کار می کنند و احیای خط کمی خاموش iMac با یک آی مک ۲۴ اینچی جدید دارای خط پایه تراشه M3.

در مورد اندازه مقیاس، M3، M3 Pro و M3 Max همگی SoCهای پردازشی ۳ نانومتری هستند که کارایی بهتر و یک بهبود مهم و احتمالاً حتی پیشگامانه GPU به نام Dynamic Caching را به همراه دارند.

من نگاهی اولیه به سیستم‌های جدیدی که تمام سیلیکون‌های جدید اپل را اجرا می‌کنند، دیدم، و بله، داستان تا حدی در مورد خط جدیدی از مک‌بوک پرو است که اکنون بین ۱۴ تا ۱۶ اینچ است (خداحافظ مک بوک پرو ۱۳ اینچی M2) و جدیدترین iMac 24 اینچی. با این حال، اپل هیچ یک از سخت افزارها را بازطراحی نکرده است. به عنوان مثال، MacBook Pro تقریباً بدون تغییر باقی مانده است به جز یک رنگ یونی (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد).

آنچه در اینجا مهم است تراشه است. اکنون سه سال از زمانی که ما شاهد اولین مجموعه مک های مجهز به سیلیکون اپل هستیم می گذرد. این مک بوک ایر، مک بوک پرو ۱۳ اینچیو مک مینیخروج سریع اپل از دنیای x86 اینتل به پلتفرم SoC ساخته خودش را آغاز کرد.

علیرغم اینکه اولین تلاش اپل در ساخت سیلیکون درجه دسکتاپ و لپ‌تاپ بود، این سیستم‌ها به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفتند و اپل تقریباً با هر نوع سیلیکونی اپل که از آن زمان عرضه شد، موفقیت مشابهی داشت، از جمله M1 Maxو M1 Ultra. برخی ممکن است استدلال کنند که M2 یک جهش نسلی کافی نبود، اما به نظر می رسد اپل قصد دارد این تصور را با تراشه های کلاس M3 خود از بین ببرد.

اپل با سه تراشه جدید M3، مک بوک پروهای جدید و بله، یک آی مک ۲۴ جدید کاری غیر قابل تصور انجام می دهد – و این حتی بزرگترین خبر نیست.

(اعتبار تصویر: اپل)

برخلاف M1 و حتی M2 که ماه‌ها منتظر گزینه‌های هسته‌ای بودیم، M3 با مجموعه‌ای از تغییرات هسته و عملکرد (بدون M3 Ultra مورد انتظار) وارد بازار می‌شود. مانند M1 و M2 قبل از خود، M3 پایه دارای یک CPU 8 هسته ای و GPU 10 هسته ای است. M3 Pro با ۱۲ هسته CPU و یک GPU 18 هسته ای شروع می شود و M3 Max دارای یک CPU 16 هسته ای و تا یک پردازنده گرافیکی ۴۰ هسته ای است (M2 Max دارای ۳۸ هسته است).

در حالی که نسبت‌های هسته‌ای تفاوت زیادی با آخرین سیلیکون اپل ندارند، اپل وعده جهش نسلی را در مورد عملکرد می‌دهد. به لطف فرآیند ۳ نانومتری و بهبودهای کلی نسبت به تراشه اصلی M1، کارایی بیشتری وجود دارد. هنگامی که صحبت از مقایسه با کلاس M2 به میان می آید، بهبود سرعت ممکن است افزایشی تر باشد.

در بالاترین سطح، M3 Max از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه یکپارچه پشتیبانی می کند، که به این معنی است که MacBook Pro جدید تقریباً مطمئناً خواهد بود. بهترین ایستگاه کاری سیار در فروشگاه. نه تنها حافظه در این سیستم های M3 یکپارچه است، بلکه گزینه گرافیکی مجزایی نیز وجود ندارد. SoC اپل همه این کارها را انجام می دهد و حتی ممکن است عملکرد آخرین گزینه گسسته مک بوک پرو از AMD را شکست دهد.

با این حال، یک چین و چروک مهم در اینجا وجود دارد. سیلیکون M3 اپل (هر تکرار از این سری)، با شکل جدیدی از معماری حافظه GPU با چیزی که اپل آن را “Dynamic Caching” می نامد ارائه می شود که اگر طبق تبلیغ کار کند، می تواند نحوه قدرت M3 MacBook Pro از طریق بازی و رندر وظایف را تغییر دهد.

Apple MacBook Pro M3 (2023)

(اعتبار تصویر: اپل)

حافظه پنهان دینامیک مدیریت حافظه گرافیکی سنتی را روی سر خود قرار می دهد. به جای اینکه معماری سیستم به عنوان مثال، پرحافظه ترین کار را نگاه کند و سپس مقدار حافظه مشابهی را به هر کار مشابه اختصاص دهد، سخت افزار به هر کار به صورت جداگانه نگاه می کند و سپس تنها مقدار مناسب حافظه را اعمال می کند.

این می تواند سیستم های M3 را بسیار کارآمدتر کند و با باز کردن حافظه برای کارهای دیگر، عملکرد را سرعت بخشد.

شاید بهترین بخش حافظه پنهان پویا این باشد که توسعه دهندگان برای استفاده از آن نیازی به نوشتن کد جدید ندارند. این فقط کار خواهد کرد.

تراشه‌های M3 مصرف انرژی کمتر و این راندمان حافظه را با ردیابی پرتوی شتاب‌دهنده سخت‌افزاری و سایه‌دهی مش ترکیب می‌کنند (هر دو بر واقع‌گرایی در گرافیک بازی تأثیر می‌گذارند). طبق گزارش ها، موتور عصبی ۶۰ درصد سریعتر از آنچه در تراشه های کلاس M1 یافت می شود. هنوز مشخص نیست که تفاوت سرعت بین M2 و M3 چقدر است.

تمام این کارایی و کارایی با عمر باتری بیشتر از اپل سیلیکون که با کلاس M2 به دست آورده است برابری نمی کند. هنوز ۲۲ ساعت قابل توجهی با ویدیو و تقریباً ۱۵ ساعت مرور وب است (سیستم از شارژ سریع برای رسیدن به ۵۰ درصد شارژ در ۳۰ دقیقه پشتیبانی می کند). خبر خوب در اینجا این است که احتمالاً بدون کاهش عمر باتری شاهد بهبود عملکرد خواهید بود.

Apple MacBook Pro M3 (2023)

(اعتبار تصویر: اپل)

تراشه‌های کلاس جدید M3 در یک سری جدید مک‌بوک پرو زندگی می‌کنند که، به جز چند مورد استثنا، بسیار شبیه به مک‌بوک پرو کلاس M2 است.

اما ابتدا، اپل بالاخره مک بوک پرو ۱۳ اینچی با نوار لمسی را در مرتع قرار می دهد. خط تولید مک بوک پرو اکنون با یک مدل ۱۴ اینچی آغاز خواهد شد.

این بدان معناست که MacBook Pro M3 پایه با قیمت ۱۵۹۹ دلار گرانتر از مدل کوچکتر ۱۲۹۹ دلار است. مک بوک پرو ۱۳ اینچی دارای M2 است. با این حال، آن را نیز ارزان تر از آن است مک بوک پرو ۱۴ اینچی دارای M2 است. همه مدل ها اکنون با حافظه پایه ۵۱۲ گیگابایتی شروع می شوند و M3 Pro و M3 Max می توانند تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه یکپارچه را پشتیبانی کنند.

اساساً با قیمت کمتری بیشتر دریافت می کنید، اما نوار ورود به هیجان مک بوک پرو اکنون کمی بالاتر است.

می توان استدلال کرد که راه اندازی خط Pro از ۱۴ اینچ به سادگی منطقی تر است، اما پس از آن بسیاری از افراد این دستگاه های قابل حمل اسب کار را به صفحه نمایش های خارجی متصل کردند. در آن مرحله، اندازه صفحه نمایش لپ تاپ تا حدودی اهمیت کمتری پیدا می کند. شاید اپل به دنبال جدایی واضح تری بین خط مک بوک پرو و ​​مک بوک پرو باشد مک بوک ایرکه هنوز از ۱۳ اینچ شروع می شود (و هیچ گزینه ۱۴ یا ۱۶ اینچی ندارد)، و در حال حاضر، از Apple Silicon کلاس M2 استفاده می کند.

Apple MacBook Pro M3 (2023)

(اعتبار تصویر: اپل)

هر مک بوک پرو جدید همه گزینه های M3 را دریافت نمی کند:

MacBook Pro 14 با M3، M3 Pro یا M3 Max در دسترس است.

MacBook Pro 16 با M3 Max یا M3 Pro در دسترس است.

اپل مک بوک پرو را دوباره طراحی نکرد. به دلیل برخی تغییرات اجزا، وزن کمی متفاوت است (من یک مک بوک ایر ۱۳ اینچی را بلند کردم و فکر نمی کردم وزن ۳٫۴ پوندی آن به خصوص سنگین یا سبک باشد).

با این حال، همه چیز از صفحه نمایش Liquid Retina XDR (اکنون ۶۰۰ نیت است، اما این به دلیل کارایی سیستم است و نه یک پنل جدید)، تا شش بلندگو، صفحه کلید، ترک پد و دوربین Facetime 1080p بدون تغییر هستند. هنوز سه پورت Thunderbolt USB-C وجود دارد (فقط دو عدد در مدل‌های ۱۴ اینچی M3).

Apple MacBook Pro M3 (2023)

(اعتبار تصویر: اپل)

آنچه متفاوت است، پوشش جدید Space Black است. من این پایان را شخصا دیدم و تاریک، غم انگیز و دوست داشتنی است. اما رنگ بیشتر از عمق پوست است. اپل از فرآیند جدید آندایز کردن استفاده کرد که بدنه لپ‌تاپ را در برابر اثر انگشت مقاوم می‌کند. می توانم گزارش دهم که هر چقدر هم تلاش کردم نتوانستم اثر انگشتم را روی پایان بگذارم.

Apple MacBook Pro M3 (2023)

(اعتبار تصویر: اپل)

در حالی که من یک نگاه اولیه به تمام سیستم هایی که سیلیکون جدید M3 را اجرا می کنند دریافت کردم، برداشت های من به هیچ وجه قطعی نیست. همانطور که گفته شد، عملکرد M3 در طیف وسیعی از کارها، از جمله ویرایش چندین جریان ۴K، تجزیه و تحلیل یک اسکن مغزی MRI، برش دادن یک مدل معماری سه بعدی به صورت عمودی مانند یک کیک غول‌پیکر، بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد تا بتوانید همزمان از لایه‌های دیوار و طبقات عبور کنید. . و نسخه های نمایشی بازی های درجه یک کنسول، از جمله نسخه جدید دروغ های پی. به طور کلی، دموها چیزی را به من ثابت کردند که مدت زیادی می دانستم: Apple Silicon برای بازی آمد.

Apple iMac 24 اینچی M3 (2023)

(اعتبار تصویر: اپل)

اپل همچنین با M3 iMac 24 اینچی جدید جان تازه‌ای به خط نیمه خاموش iMac می‌بخشد. همانند خط مک‌بوک پرو، سخت‌افزار در اینجا، با کنار گذاشتن تفاوت‌های آشکار اجزا، بدون تغییر نسبت به M1 iMac 24 اینچی اپل چند سال قبل راه اندازی شد (این شامل صفحه کلید سازگار با کابل روشنایی و لوازم جانبی ترک پد است). در حال حاضر هیچ گزینه M3 Pro و Max برای iMac وجود ندارد و همچنین اپل در مورد مدل ۲۷ اینچی صحبت نمی کند.

هر چند دو گزینه اصلی وجود دارد. قیمت مدل ۸ هسته ای M3 iMac 24 اینچی از ۱۲۹۹ دلار و مدل ۱۰ هسته ای آن از ۱۴۹۹ دلار شروع می شود.

من تعدادی دمو ۲۴ اینچی iMac را دیدم که مانند مک بوک پرو، M3 عملکرد خوبی داشت. این یک صفحه نمایش بزرگ و دوست داشتنی برای ویرایش ویدیو و انجام چند کار است. بازیMyst، به ویژه مهارت های ردیابی پرتو M3 را نشان می دهد). به هر حال، هیچ گزینه رنگ جدیدی برای iMac وجود ندارد.

Apple iMac 24 اینچی M3 (2023)

(اعتبار تصویر: اپل)

در نهایت، MacBook Proهای جدید و All-in-One iMac 24 اینچی به عنوان ویترینی برای پیشرفت Apple Silicon عمل می کنند. آنها ممکن است به طرز چشمگیری سریعتر از آنچه در اوایل سال جاری در مال خود خریداری کردید، نباشند M2 MacBook Pro اما برای کسانی که هنوز دارای یک سیستم M1 یا حتی یک مک بوک پرو اینتل هستند، این می تواند مانند کشف دنیای جدیدی از عملکرد باشد. اپل به وضوح روی آن شرط بندی می کند. البته، بعد از اینکه این اجزا و سیستم ها را از طریق آزمایش های خودمان قرار دادیم، بیشتر می دانیم.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید


منبع: https://www.techradar.com/computing/macbooks/apple-launches-three-m3-chips-new-macbook-pros-and-new-imac-24

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *