ایالات متحده پیچ ها را بر روی چین محکم می کند، روزنه ای را می بندد که به شرکت های فناوری چین اجازه می داد فناوری های تحریم شده را وارد کنند.

رویترز با استناد به اطلاعات چهار فرد مطلع از وضعیت گزارش داد، دولت بایدن در حال حاضر در حال بررسی امکان از بین بردن شکاف نظارتی است که به شرکت‌های چینی اجازه می‌دهد تراشه‌های هوش مصنوعی آمریکایی (AI) را از طریق شرکت‌های تابعه خارج از کشور به دست آورند.

در زمان‌های اخیر، ایالات متحده با اعمال محدودیت‌های جدید بر صادرات تراشه‌های هوش مصنوعی و تجهیزات تولید تراشه به چین، روابط خود با پکن را به‌طور قابل‌توجهی متشنج کرده است و هدف آن جلوگیری از پیشرفت‌های تکنولوژیکی این کشور، به‌ویژه در بخش نظامی است.

این مقررات در روزهای آینده برای بهبود بیشتر در نظر گرفته شده است. به گفته یک خودی، بررسی احتمالی برای گنجاندن این اقدام در بازنگری های آتی این محدودیت ها وجود دارد.

در دور اولیه محدودیت‌ها، دولت بایدن شرکت‌های تابعه شرکت‌های چینی در خارج از کشور را با دسترسی نامحدود به نیمه‌هادی‌های مشابه رها کرد، به این معنی که آنها به راحتی می‌توانستند به چین قاچاق شوند یا کاربران مستقر در چین از راه دور به آنها دسترسی داشته باشند.

بر اساس گزارش رویترز، تراشه های ممنوعه توسط مقررات ایالات متحده را می توان از فروشندگان منطقه الکترونیکی معروف Huaqiangbei در شهر شنژن در جنوب چین خریداری کرد.

به گفته منابع، واشنگتن اکنون در حال بررسی راه هایی برای بستن این شکاف است، اقدامی که قبلا گزارش نشده بود.

تلاش‌ها برای بستن این شکاف نشان می‌دهد که چگونه دولت بایدن در تلاش است تا چین را از فناوری برتر هوش مصنوعی کوتاه کند و رفع هر شکاف در کنترل‌های صادرات چقدر دشوار است.

گرگ آلن، مدیر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، با اشاره به اینکه سنگاپور یک مرکز بزرگ برای محاسبات ابری است، گفت: «مطمئناً، شرکت‌های چینی تراشه‌هایی را برای استفاده در مراکز داده خارج از کشور خریداری می‌کنند.

وزارت بازرگانی از اظهار نظر خودداری کرد. نماینده سفارت چین در واشنگتن بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. وزارت بازرگانی چین قبلاً ایالات متحده را به سوء استفاده از کنترل صادرات متهم کرده و از این کشور خواسته بود که “سرکوب غیرمنطقی شرکت های چینی را متوقف کند.”

کارشناسان گفتند، در حالی که طبق قوانین ایالات متحده، ارسال این تراشه‌های هوش مصنوعی به سرزمین اصلی چین غیرقانونی است، اما نظارت بر این تراکنش‌ها برای ایالات متحده بسیار دشوار است، و اشاره کردند که کارمندان مستقر در چین می‌توانند از راه دور به تراشه‌های واقع در شرکت‌های تابعه خارجی دسترسی داشته باشند. خوب

هانا دومن، تحلیلگر پژوهشی در مرکز امنیت و فناوری های نوظهور دانشگاه جورج تاون (CSET) می گوید: «ما در واقع نمی دانیم این مشکل چقدر بزرگ است.

بر اساس گزارشی در The International Affairs Review وابسته به دانشکده روابط بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن، ایالات متحده به دنبال توقف افزایش قابلیت هوش مصنوعی چین است که به ارتش این کشور در توسعه سیستم های جنگی بدون سرنشین کمک می کند.

توانایی هوش مصنوعی چین به دسترسی این کشور به تراشه های آمریکایی بستگی دارد. CSET در گزارش ژوئن ۲۰۲۲ دریافت که از ۹۷ تراشه هوش مصنوعی فردی که از طریق مناقصه های نظامی چین در یک دوره ۸ ماهه در سال ۲۰۲۰ تهیه شده است، تقریباً همه آنها توسط شرکت های مستقر در ایالات متحده NVIDIA، Xilinx، Intel و Microsemi طراحی شده اند.

واشنگتن در تلاش است تا راه های گریز دیگری را ببندد که به تراشه های هوش مصنوعی اجازه ورود به چین را می دهد. در ماه آگوست، به NVIDIA و AMD اعلام کرد که ارسال تراشه های هوش مصنوعی فراتر از چین را به مناطق دیگر، از جمله برخی از کشورهای خاورمیانه محدود کنند.

منابع گفتند که قوانین جدید در مورد تراشه‌های هوش مصنوعی که در این ماه انتظار می‌رود، احتمالاً همان محدودیت‌ها را به طور گسترده‌تری برای همه شرکت‌های موجود در بازار اعمال خواهد کرد.

کمتر مشخص است که چگونه دولت ایالات متحده ممکن است راه گریز را ببندد که به طرف های چینی اجازه می دهد به ارائه دهندگان ابری ایالات متحده مانند خدمات وب آمازون دسترسی داشته باشند، که به مشتریان خود دسترسی به همان قابلیت های هوش مصنوعی را می دهد. اما منابع می گویند که دولت بایدن با این موضوع نیز دست و پنجه نرم می کند.

تیموتی فیست، یکی از اعضای اندیشکده «مرکز امنیت جدید آمریکایی» مستقر در واشنگتن، می‌گوید: «افراد چینی می‌توانند کاملاً قانونی به تراشه‌های مشابه از هر نقطه در جهان دسترسی داشته باشند. هیچ قانونی در مورد نحوه دسترسی به آنها وجود ندارد.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/news-analysis/us-to-tighten-the-screws-on-china-close-loophole-that-allowed-chinese-tech-cos-to-import-sanctioned-tech-13242312.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *