ایلان ماسک ارزیابی طراحی جدید سکوی پرتاب Starship را ارائه می دهد

اسپیس ایکس روز شنبه برای دومین بار وسیله نقلیه Starship خود را به فضا پرتاب کرد.

برخلاف اولین پرواز آزمایشی قدرتمندترین موشک جهان در ماه آوریل که تنها چند دقیقه پس از پرتاب با گلوله آتشین تماشایی به پایان رسید، این بار فضاپیمای مرحله دوم استارشیپ موفق شد با موفقیت از تقویت کننده مرحله اول Super Heavy جدا شود. اما چند دقیقه بعد، بوستر در حین فرود منفجر شددر حالی که فضاپیما نیز نتوانست پرواز خود را به پایان برساند.

با این حال، SpaceX این ماموریت را به دلیل دستیابی به جداسازی مرحله موفقیت آمیز ستود و از داده های جمع آوری شده برای بهبود سیستم پرواز برای سومین پرواز آزمایشی استفاده خواهد کرد.

اما این فقط موشکی نبود که مهندسان اسپیس ایکس در حال ارزیابی بودند. آنها همچنین مشتاق بودند ببینند که چگونه طراحی جدید سکوی پرتاب تحت فشار و نیروی عظیمی که توسط تقویت کننده Super Heavy هنگام بلند شدن از تأسیسات Starbase SpaceX در بوکا چیکا، تگزاس وارد می شود، مقاومت می کند.

به نظر می رسد که بسیار خوب عمل کرده است، به طوری که ایلان ماسک در روز یکشنبه در X (توئیتر سابق) گفت که پد در “وضعیت عالی” است و برای پرواز بعدی نیازی به بازسازی نیست.

تازه سکوی پرتاب استارشیپ را بررسی کردم و در شرایط عالی است!

برای پرتاب بعدی نیازی به نوسازی صفحه فولادی خنک‌شده با آب نیست.

تبریک به @Spacex تیم و پیمانکاران برای مهندسی و ساخت چنین سیستم قوی بسیار سریع! pic.twitter.com/py5m1uhtEi

— ایلان ماسک (@elonmusk) 19 نوامبر ۲۰۲۳

این یک پیشرفت قابل توجه نسبت به اولین پرواز آزمایشی در ماه آوریل است که در آن ۳۳ موتور رپتور Super Heavy به طور کامل سکوی پرتاب را تخریب کردند و بتن و دیگر زباله ها را در یک منطقه بزرگ فرستادند.

طراحی سکوی پرتاب شامل چیزی بود که ماسک قبلاً به عنوان یک پنکیک مگا فولادی جدید توصیف کرده بود که با سیستم سیل آب ترکیب می شود تا در برابر ۱۷ میلیون پوند نیروی رانش ایجاد شده توسط تقویت کننده Super Heavy در هنگام بلند شدن محافظت کند.

پس از مأموریت آزمایشی روز شنبه، اداره هوانوردی فدرال (FAA) اعلام کرد که در نتیجه انفجارهای هوایی هیچ گونه تلفات یا خسارت مالی گزارش نشده است. FAA اکنون بر تحقیقات اسپیس ایکس در مورد این ماموریت قبل از تصمیم گیری در مورد شرایط مورد نیاز برای سومین پرواز آزمایشی نظارت خواهد کرد.

توصیه های سردبیران







با این حال، SpaceX این ماموریت را به دلیل دستیابی به جداسازی مرحله موفقیت آمیز ستود و از داده های جمع آوری شده برای بهبود سیستم پرواز برای سومین پرواز آزمایشی استفاده خواهد کرد.


منبع: https://www.digitaltrends.com/space/elon-musk-offers-assessment-of-starship-new-launchpad/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *