اینتل در برابر OpenAI ChatGPT شرط بندی بزرگی می کند، سرمایه گذاری زیادی روی هوش مصنوعی پایدار، سازندگان Stable Diffusion می کند.

Stability AI، یک استارت آپ هوش مصنوعی قابل توجه که به دلیل نرم افزار تولید تصویر پرکاربرد Stable Diffusion شناخته شده است، اخیرا تامین مالی ضروری را به دست آورده است و شرکت اینتل نقش پیشرو در این سرمایه گذاری را ایفا می کند. تامین مالی در مقطعی حیاتی برای شرکت می آید.

به گفته خودی ها که ترجیح دادند به دلیل محرمانه بودن اطلاعات ناشناس باقی بمانند، دور تامین مالی، که در اکتبر تکمیل شد، شامل جمع آوری Stability از طریق یک اسکناس قابل تبدیل، کمتر از ۵۰ میلیون دلار بود.

نماینده ای از استیبلی جذابیت قوی این شرکت برای شرکت های بزرگ سرمایه گذاری خطرپذیر و سرمایه گذاران استراتژیک را تأیید کرد که منجر به علاقه مکرر به جذب سرمایه در ماه های اخیر شد. عماد مستقع، مدیر عامل پایداری، در پستی در شبکه‌های اجتماعی در ایکس به تأمین بودجه استراتژیک در ماه گذشته اشاره کرد و انتظار می‌رود به زودی اعلامیه‌های رسمی ارائه شود.

اینتل، سازنده تراشه، از اظهار نظر در مورد تامین مالی خودداری کرد. این سرمایه گذاری پس از اعلام اینتل در ماه سپتامبر در مورد توسعه ابررایانه هوش مصنوعی با استفاده از پردازنده های Xeon و ۴۰۰۰ پردازنده هوش مصنوعی Gaudi2 انجام شد. در این زمینه از ثبات به عنوان «مشتری لنگر» یاد می شد.

طبق گزارش بلومبرگ، این تزریق مالی به دنبال یک دوره چالش برانگیز برای ثبات هوش مصنوعی است که با خروج چندین کارمند ارشد از جمله رئیس منابع انسانی مشخص شده است. پایداری با بیان اینکه جابجایی پرسنل یک اتفاق رایج در یک محیط راه اندازی است پاسخ داد.

این شرکت همچنین با اختلافات داخلی مواجه شده است که برخی از نمایندگان هیئت مدیره نسبت به رهبری مدیرعامل عماد مستقی ابراز نگرانی کرده اند. قابل توجه است که Coatue Management، یکی از حامیان برجسته ثبات، مسائلی را در مورد سبک رهبری Mostaque مطرح کرده بود.

ظاهراً این وضعیت باعث شد تا کواتو امکان انتصاب یک مدیرعامل یا رئیس را بررسی کند. در حالی که یکی از نمایندگان Coatue از اظهار نظر در مورد رابطه خود با Stability خودداری کرد، یک نماینده از Stability به راهنمایی های هیئت مدیره احترام گذاشت و کمک آنها را در تعریف نقشه راه محصول و جهت آینده تأیید کرد.

علاوه بر این، گزارش‌هایی مبنی بر عدم تطابق شریک عمومی Coatue، سری Viswanath، که یکی از اعضای هیئت مدیره Stability AI بود، وجود دارد. قابل ذکر است که ویسوانات در اوایل سال جاری در جلسه هیئت مدیره غایب بود و یک وکیل کواتو به جای او حضور داشت.

کواتو در مورد این دیدار اظهار نظر نکرد و ویسوانات نیز به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ نداد. گزارش شده است که در ماه اکتبر، Coatue هیئت مدیره Stability AI را ترک کرد، که احتمالاً تحت تأثیر سرمایه گذاری اینتل و سهام Coatue در یک رقیب، Advanced Micro Devices Inc.

با وجود کناره گیری از هیئت مدیره، اعتقاد بر این است که Coatue همچنان دارای سهام قابل توجهی ۵۰ میلیون دلاری در Stability است، همانطور که در پرونده ای در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در ماه اوت گزارش شد.

به گفته خودی ها، سرمایه گذار دیگری به نام Gaurav Gupta از Lightspeed Venture Partners اخیراً نقش خود را به عنوان ناظر هیئت مدیره در Stability AI به دلیل اختلاف نظر در مورد جهت گیری شرکت کنار گذاشته است. یکی از نمایندگان Lightspeed از اظهار نظر در مورد گوپتا خودداری کرد.

هوش مصنوعی پایداری سیاست خود مبنی بر عدم افشای مسائل محرمانه هیئت مدیره و خودداری از بحث های گمانه زنی را تایید کرد.

هوش مصنوعی پایداری در ابتدا در اکتبر ۲۰۲۲ زمانی که یک دور اولیه ۱۰۱ میلیون دلاری را اعلام کرد، ارزشی معادل ۱ میلیارد دلار به آن داد و موقعیت خود را به عنوان یک تک شاخ در حوزه استارت آپ مشخص کرد، شهرت یافت. از آن زمان، شرکت با چالش‌هایی از جمله تلاش برای تامین بودجه با ارزش‌گذاری بالاتر مواجه شده است که محقق نشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که استیبلی ماهانه میلیون‌ها دلار را صرف هزینه‌هایی مانند هزینه‌های محاسباتی و حقوق می‌کند، در حالی که درآمدزایی عقب مانده است.

در پاسخ به این چالش ها، ثبات دوباره بر تحقیق و توسعه متمرکز شده است. این شرکت گزارش داد که درآمد آن در طول سال گذشته ده برابر شده است و با عرضه محصولات اضافی آماده گسترش بیشتر است.

شایان ذکر است، شیوه رهبری مدیرعامل عماد مستق، با افرادی که با این شرکت کار کرده‌اند، اظهاراتی را توصیف می‌کنند که باورها و بحث‌های بیش از حد خوش‌بینانه در مورد مشارکت و محصولات را به چالش می‌کشد.

علاوه بر این، یک دعوای حقوقی با یکی از بنیانگذاران کوروش هدس، که مدعی شد درست قبل از اینکه استیبلی به ارزش میلیارد دلاری خود برسد، در فروش سهام خود به قیمت پایین گمراه شد، به وجود آمد.

علیرغم این موانع، عماد مستقی همچنان نسبت به آینده هوش مصنوعی پایداری خوشبین است و اخیراً اشتیاق خود را برای آنچه در پیش است، از جمله اطلاعیه های آتی به اشتراک می گذارد.

Mostaque در پست های اخیر خود در رسانه های اجتماعی با تاکید بر اهمیت تمرکز و ایجاد راه حل های ارزشمند برای همه، برای ادامه نوآوری و توسعه محصول ابراز امیدواری کرد.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/intel-bets-big-against-chatgpts-openai-invests-heavily-in-stability-ai-makers-of-stable-diffusion-13372922.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *