این استارت‌آپ بریتانیایی می‌تواند ۹۵ درصد از انتشار کربن یک کشتی را جذب کند

مانند بسیاری از ما، آلیشا فردریکسون نیز از تغییرات آب و هوایی وحشت دارد. ولی بر خلاف بسیاری از ما، او آستین‌هایش را بالا می‌زند و کاری برای آن انجام می‌دهد.

دو سال پیش این کارآفرین جوان شرکت Seabound – یک شرکت مستقر در لندن – را تأسیس کرد استارت آپ در ماموریت کربن زدایی صنعت کشتیرانی.

برخلاف سایر روش های حمل و نقل مانند اتومبیل یا اتوبوس، شرکت های حمل و نقل بزرگ فناوری های کمی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در اختیار دارند. بخش ۳ درصد ساطع می کند دی اکسید کربن جهانی – بیش از سفر هوایی – بنابراین راه حل های فوری مورد نیاز است.

پاسخ Seabound؟ یک سیستم جذب کربن که می تواند ۹۵ درصد از انتشار CO2 یک کشتی باری را قبل از ورود به جو حذف کند.

این استارت‌آپ بریتانیایی می‌تواند ۹۵ درصد از انتشار کربن یک کشتی را جذب کند
بنیانگذار Seabound، آلسیها فردریکسون (سمت چپ) با یکی از بنیانگذاران همکار، روژیا ون، فیزیکدان و دانشمند مواد. اعتبار: دریا

اواخر سال گذشته، Seabound نمونه اولیه دستگاه خود را بر روی یک کشتی باری بزرگ متعلق به غول کشتیرانی بریتانیایی Lomar نصب کرد. هزینه خلبان توسط یک کمک مالی ۱٫۲ میلیون پوندی تحت نظارت دولت بریتانیا ۶۰ میلیون پوند مسابقه نمایش دریایی پاک.

این دستگاه طی دو ماه در مسیری بین ترکیه و خلیج فارس، ۷۸ درصد از انتشار کربن و ۹۰ درصد دی اکسید گوگرد را از یکی از موتورهای کمکی کشتی گرفته است.

فردریکسون به TNW می‌گوید: «در حالی که هنوز روزهای اولیه است، اولین پروژه آزمایشی ما ثابت می‌کند که فناوری ما کار می‌کند و امکان مقابله با این مشکل عظیم و پیچیده وجود دارد. این پیشرفت نشان می‌دهد که صنعت کشتیرانی مجبور نیست منتظر سوخت‌های جدید یا راه‌حل‌هایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود در آینده باشد – ما می‌توانیم همین الان شروع به جذب کربن از ناوگان موجود کنیم.

چگونه کار می کند؟

تجهیزات جذب کربن Seabound گاز اگزوز تولید شده توسط موتورهای دیزلی عظیم یک کشتی باری را به دام می اندازد. بخار به جای رفتن به اتمسفر، به داخل یک محفظه بزرگ و پرفشار پر از سنگریزه های اکسید کلسیم هدایت می شود.

CO2 موجود در گاز خروجی با سنگریزه ها واکنش می دهد و به کربنات کلسیم تبدیل می شود – که به آن سنگ آهک نیز می گویند. سپس این سنگ آهک در کشتی ذخیره می شود تا در اسکله تخلیه شود.

هنگامی که سنگ آهک در خشکی قرار گرفت، می توان از سنگ آهک به عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد یا برای ساختن سنگریزه های جدید و تصفیه CO2 استفاده کرد. این دی اکسید کربن را می توان در زیر زمین دفن کرد یا به شرکت ها برای تولید سوخت های الکتریکی فروخت. اینها دسته ای از سوخت های مصنوعی شامل آمونیاک سبز و متانول هستند که به نوبه خود می توانند برای تامین انرژی کشتی ها استفاده شوند.

در تصویر اینجا، سیستم نمونه اولیه Seabound موفق شد ۷۸ درصد از انتشار کربن و ۹۰ درصد از دی اکسید گوگرد را در یک دوره دو ماهه جذب کند. اعتبار: دریا

Seabound با فروش سخت افزار خود به شرکت های حمل و نقل و همچنین دریافت هزینه خدمات برای پردازش سنگریزه ها درآمد کسب می کند.

پس از تکمیل موفقیت آمیز پروژه آزمایشی خود، این شرکت می گوید اکنون یک سیستم “بزرگتر و بهتر” خواهد ساخت که قادر است تا ۹۵٪ از CO2 را حذف کند – رقمی که در طول آزمایش به دست آورده است اما هنوز در شرایط واقعی نیست. . .

یک دستگاه در مقیاس کامل که قادر به گرفتن دود کل یک کشتی باری است حدود ۶ متر در ۳ متر اندازه دارد – در مقایسه با کشتی های غول پیکرکه برخی از آنها طولانی تر از ساختمان امپایر استیت است.

معمای کربن حمل و نقل

صنعت حمل و نقل جهانی مسئول حمل و نقل حدود ۹۰ درصد از کالاهای جهان است. بیشتر ۵۰۰۰۰ کشتی باری که امروزه در حال کار هستند با گازوئیل کار می کنند که CO2 زیادی تولید می کند. اگر بخش کشتیرانی یک کشور بود، در جهان بود ششمین انتشار دهنده بزرگ – یک مکان بالاتر از آلمان و درست زیر ژاپن.

کشتی های بزرگ اقیانوس پیما نیز تمایل به استفاده دارند سوخت بانکرنوعی روغن کم عیار و قیر مانند که می تواند حاوی ۳۵۰۰ برابر بیشتر از گازوئیل مورد استفاده برای خودروها گوگرد سمی داشته باشد.

مشکل این است که فناوری‌های کربن صفر که می‌توانند در مقیاس بزرگ برای کشتی‌های باری اعمال شوند، هنوز وجود ندارند.

جاری تکنولوژی باتری به سادگی نمی تواند کشتی های باری عظیم را با قدرت کافی برای پوشش مسافت های طولانی فراهم کند. نیروی محرکه هسته ای نیز مورد توجه قرار گرفته است، اما وجود دارد خطرات و این ایده همچنان بحث برانگیز است.

بهترین شرط بندی هستند سوخت های جایگزین با آلایندگی صفر، مانند هیدروژن و آمونیاک. اما اینها هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند و نیاز به ساخت کشتی های کاملا جدید دارند انتظار می رود بیش از یک تریلیون دلار هزینه داشته باشد.

کشورهای عضو سازمان بین المللی دریانوردی سازمان ملل متحد سال گذشته توافق کردند که حمل و نقل تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد و تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد.

فردیکسون معتقد است که برای دستیابی به چنین اهدافی به اقدام فوری نیاز است. او می‌گوید: «سوخت‌های جایگزین برای کشتی‌ها حداقل ۱۰ تا ۲۰ سال دیگر باقی مانده است، اما ما باید کربن زدایی را از امروز آغاز کنیم».

اجاره یک دوره سبزتر

برنامه‌های استارت‌آپ قطعاً شایستگی‌هایی دارند، اما چالش‌ها همچنان پابرجا هستند. سنگریزه‌های اکسید کلسیمی که دستگاه به آنها متکی است – همچنین به عنوان آهک زنده شناخته می‌شود – از سوزاندن سنگ آهک در دمای بالا ساخته می‌شوند، فرآیندی که تولید می کند CO2. و در حالی که سنگریزه ها نسبتاً ارزان هستند و عرضه فراوانی دارند، یافتن بازارهایی برای محصول جانبی CO2 خالص پس از تخلیه مجدد در خشکی ممکن است دشوار باشد.

یکی از فرصت‌هایی که فردریکسون در نظر می‌گیرد، ایجاد یک زنجیره ارزش دایره‌ای است که به موجب آن دی‌اکسید کربن خالص به متان یا آمونیاک برای تامین انرژی کشتی‌ها تبدیل می‌شود، که انتشار آن در سنگریزه‌ها جمع‌آوری می‌شود و سپس برای تولید بیشتر این سوخت‌های سبز استفاده می‌شود.

سیستم‌های جذب کربن همچنین می‌توانند در ارتباط با سایر فناوری‌های حمل و نقل پاک استفاده شوند بادبادک های غول پیکر یا WindWings که کشتی را به سمت خود می کشاند و مصرف سوخت را کاهش می دهد.

فردیکسون و تیمش در حالی که هنوز در مراحل اولیه توسعه هستند، امیدهای زیادی دارند. هدف نهایی Seabound این است که تا سال ۲۰۳۰ از ۱۰۰۰ کشتی باری CO2 جذب کند و تا سال ۲۰۴۰ به ۱۰۰۰۰ کشتی باری برسد.

تاکنون، این شرکت ۴٫۴ میلیون دلار سرمایه اولیه، از جمله حمایت از آن، تضمین کرده است Lomarlabs، بازوی سرمایه گذاری Lomar Shipping. فردیکسون می‌گوید که قصد دارد دور سرمایه‌گذاری سری A را در سال جاری ببندد، که شرکت از آن برای عرضه اولین دستگاه خود به بازار در سال ۲۰۲۵ استفاده خواهد کرد.


منبع: https://thenextweb.com/news/uk-startup-seabound-carbon-capture-shipping

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *