این شرکت فقط هوا را در مک بوک ایر اپل قرار داد

AirJet فروره می تواند بازی را تغییر دهد – اگر بتواند طرفداران را شکست دهد.

دو جمعه پیش، برای دیدن یک مک‌بوک ایر به یک ساختمان اداری یک طبقه در سیلیکون ولی رفتم. در اتاق دمو من نه نگهبانی وجود داشت، نه نیازی به نشان دادن، نه حتی یک شخص روابط عمومی. دلیلش این است که من برای یک لپ‌تاپ اعلام‌نشده از دفتر مرکزی اپل بازدید نکردم. در عوض، برای دیدن یک به سن خوزه رفتم موجود مک‌بوک – یکی از این مک‌بوک‌ها که با جراحی اصلاح شده تا ثابت کند فناوری خنک‌کننده عجیب و غریب تا کجا پیش رفته است.

فرور سیستمز یک استارتاپ با سرمایه ۱۱۶ میلیون دلاری است من قبلا اولین محصولش را به شما نشان داده ام: AirJet Mini یک تراشه خنک کننده پیزوالکتریک است که فقط نه گرم وزن دارد و از دو ربع ایالات متحده که روی هم چیده شده اند نازک تر است. هر کدام اسماً یک وات مصرف می کنند و می توانند ۴٫۲۵ وات گرمای اضافی را حذف کنند. سوال اینجاست: اگر فرور از آن AirJets برای خنک کردن لپ‌تاپ‌هایی استفاده کند که معمولاً اصلاً فن ندارد، چه اتفاقی می‌افتد؟

چیزی که شرکت کشف کرد – و من به طور مستقیم دیدم – این بود که تراشه M2 اپل می‌تواند سریع‌تر و برای مدت طولانی‌تری با فناوری Frore کار کند. بدون آن، الف مک بوک ایر ۱۵ اینچی M2 مثل دونده‌ای بود که نمی‌تواند برای مدت نامحدودی بدون نفس‌گیری با سرعت دویدن. اما با سه AirJet Mini، همان لپ تاپ یک باد دوم دائمی داشت.

نتیجه نهایی این است: هر چه مدت زمان بیشتری روی مک‌بوک ایرهای ۱۵ اینچی تغییر یافته و اصلاح نشده Frore یک بنچمارک فشرده اجرا کنم، تفاوت بزرگ‌تری مشاهده کردم.

حتی در اولین بنچمارک چند دقیقه ای مانند Cinebench R23 یا Shadow of the Tomb Raider، نسخه AirJet کمی جلوتر بود، اگرچه شاید در حد خطای مثلاً ۲۹ فریم در ثانیه با AirJet در مقابل ۲۸ فریم در ثانیه بدون. را معیار Xcode در ۱۷۲٫۷ ثانیه با AirJet در مقابل ۱۷۸٫۲ ثانیه بدون اولین بار به پایان رسید.

سه AirJet Mini و یک هیت سینک سفارشی در داخل مک بوک پرو ۱۵ اینچی M2.
سه AirJet Mini و یک هیت سینک سفارشی در داخل مک بوک پرو ۱۵ اینچی M2.
عکس از شان هالیستر / The Verge
برعکس آن هیت سینک - AirJets به شدت هوا را از طریق پشته ای از باله های مسی در بالای یک پخش کننده حرارت سفارشی که روی برد منطقی اپل پیچ می شود، می مکد.
برعکس آن هیت سینک – AirJets به شدت هوا را از طریق پشته ای از باله های مسی در بالای یک پخش کننده حرارت سفارشی که روی برد منطقی اپل پیچ می شود، می مکد.
عکس از شان هالیستر / The Verge

اما بعد از نیم ساعت پشت سر هم Shadow of the Tomb Raider در نیمکت‌های بازی، امتیازها به ۲۲ فریم در ثانیه غیرقابل بازی در Mac استوک در مقابل ۲۷ فریم در ثانیه در نسخه AirJet کاهش یافته بود. من شروع به دیدن لکنت عظیم در Mac استوک در ۴۰ دقیقه کردم – در حالی که AirJets Frore فقط به کار خود ادامه می داد.

با Cinebench R23، امتیازات چند هسته‌ای پس از چند بار تکرار به طور جدی کاهش یافت – از ۸۷۷۵ با AirJet به ۸۳۸۰ بدون. بر اساس یک پوشش ارائه شده توسط Frore که من مانند یک شاهین تماشا کردم، Mac استوک به سادگی قادر به حفظ ساعت های CPU یکسان نبود. هم سرعت ساعت و هم وات گاهی اوقات به شدت کاهش می‌یابد، احتمالاً به این دلیل که یک کامپیوتر بدون فن راه خوبی برای خنک کردن خود ندارد.

آنچه در اینجا اتفاق می‌افتد کاملاً قابل درک است: پردازنده‌های امروزی به همین سرعت هستند همانطور که می توان آنها را خنک کرد، با بسیاری از حالت های “توربو” تبلیغاتی که باریک ترین رایانه ها فقط برای مدت کوتاهی می توانند آنها را حفظ کنند. به عنوان مثال: فرور می گوید: Apple’s Air می تواند تراشه M2 را با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز اجرا کند، اما پس از ۳۰ دقیقه Cinebench R23 دریچه گاز را به ۲٫۸ گیگاهرتز کاهش می دهد.

نموداری از Frore که نشان می‌دهد چگونه مگاهرتز و قدرت پردازنده Apple M2 می‌تواند در حین انجام وظایف ثابت پایین بیاید.
نموداری از Frore که نشان می‌دهد چگونه مگاهرتز و قدرت پردازنده Apple M2 می‌تواند در حین انجام وظایف ثابت پایین بیاید.
تصویر: فروره

اما به همان اندازه که دیدم AirJets به M2 اپل یک باد دوم می دهد، من نیز کمی غرق دور شدم. توم ریدر به کنار لکنت، ما بیشتر در مورد یک رایانه از قبل توانمند صحبت می کنیم که صرفاً برای انجام فشرده ترین کارها کمی بیشتر طول می کشد، با معیارهای کم تقاضا (مانند Cinebench تک هسته ای، جایی که من نمرات یکسانی دیدم) به اندازه کافی بر تراشه فشار وارد نمی کند تا کار را انجام دهد. تفاوت واقعی

مهمتر از همه، ما قبلا، پیش از این بدانید تراشه M2 اپل با اضافه کردن جریان هوا چه کاری می تواند انجام دهد – به آن MacBook Pro 13 اینچی می گویند!

همانطور که چند سال پیش گزارش دادم (زمانی که می توانستم از نظر اخلاقی پوشش بدهم محصولات اپل)، بزرگترین تفاوت بین مک بوک پرو ۱۳ اینچی و مک بوک ایر ۱۳ اینچی به معنای واقعی کلمه طرفدار است. از آن زمان، ما به وضوح دیده ایم در بنچمارک های M2 MacBook Air و MacBook Pro خودمان آن عملکرد در طی ۳۰ دقیقه تمایل به خراب شدن دارد بدون آن فن در هیئت مدیره.

فروره این را می داند و یک مک بوک پرو ۱۳ اینچی M2 را برای من آورد تا در کنار Airs آن را آزمایش کنم – اما اگر آنها را با یک تست مقایسه کنم واقعاً یک آزمایش سیب به سیب نیست. ۱۵ اینچی مک بوک ایر با شاسی پهن تر و فضای سر حرارتی بیشتر. با این حال، هوای ۱۵ اینچی اصلاح‌شده فرور، به‌جای اینکه مرتباً آن را شکست دهد، اکثراً با مدل ۱۳ اینچی Pro در گردن و گردن بود. (Pro چهار ثانیه بیشتر طول کشید تا یک Xcode کامل شود.)

فرور کمی فضای اضافی در درب مک بوک ایر 15 اینچی ایجاد کرده است.
فرور کمی فضای اضافی در درب مک بوک ایر ۱۵ اینچی ایجاد کرده است.
عکس از شان هالیستر / The Verge

اما یک دلیل خوب وجود دارد که فرور مک بوک ایر ۱۵ اینچی را انتخاب کرد – با ضخامت ۰٫۴۵ اینچ (۱۱٫۵ میلی متر)، یکی از باریک ترین لپ تاپ هایی است که تا کنون ساخته شده است. اپل مشخص نیست میتوانست فن مک بوک پرو ۱۳ اینچی آن را در آنجا قرار دهید – یا هر فن دیگری، برای آن موضوع. حتی فرور مجبور شد ۰٫۳ میلی‌متر از درب لپ‌تاپ را به دقت آسیاب کند تا به AirJets شکاف هوای کافی برای انجام کار خود بدهد، و شرکت بلندگوها، آنتن Wi-Fi و حتی کانکتور داخلی صفحه‌کلید مک را در امتداد لپ‌تاپ حذف کرد. مسیر.

اما فرور این کار را انجام داد و پرابهو ساتیامورتی، رئیس مهندسی، به من می‌گوید اگر لپ‌تاپ‌ها با AirJet طراحی شوند، می‌توانند حتی نازک‌تر شوند – آنها می‌توانند به سادگی با جایگزینی صفحه‌کلید نازک‌تر و نمایشگر OLED نازک‌تر به ضخامت ۹٫۵ میلی‌متر برسند.

برای تقویت کلیک کنید و شاید آن اعداد را به اندازه کافی بزرگ کنید تا بخوانید.
برای تقویت کلیک کنید و شاید این اعداد به اندازه کافی بزرگ شوند که بتوان آنها را خواند.
تصویر: فروره

با این حال، یک چیز وجود دارد که من در پیشنهاد Frore در نظر گرفته نشدم و نتوانستم به طور رضایت بخشی در دفاتر Frore آزمایش کنم: باتری بسیار مهم.

در حالی که فرور می‌گوید هر یک از تراشه‌های AirJet Mini آن به یک وات برق نیاز دارند، من دیدم که سه تای آنها بیش از پنج وات از درگاه USB-C مک‌بوک مصرف می‌کنند و مک‌بوک ایر مجهز به AirJet (بدیهی است) بسیار سریع‌تر از تراشه‌های برق تخلیه می‌شود. یکی بدون فن در طول آزمایشات من انجام داد.

توجه داشته باشید، Frore از همان ابتدا مشخص کرده است که تراشه‌هایش باید در دستگاهی ادغام شوند تا بتوانند بهینه کار کنند، و نسخه ی نمایشی مک بوک چیزی جز قدرت است. Sathyamurthy می‌گوید که می‌توانید انتظار داشته باشید که بخش AirJet یک سیستم کامل در زمان بی‌کار، ۰.۱ وات یا ۰.۲ وات برق بکشد، در حالی که خود AirJet Minis خاموش می‌ماند تا زمانی که نیاز به باد کردن داشته باشد. او فکر می‌کند که کاربر معمولی در ۱۰ تا ۱۵ درصد مواقع شاهد ضربه زدن آن‌ها خواهد بود و اصلاً برای «ایمیل و گشت و گذار در وب» نیست. ما در حال صحبت از یک تماس زوم یا بدتر از آن هستیم.

فقط برای اهداف نمایشی: یک کابل برق USB-C برای AirJets جایی که بلندگوی مک بوک قبلاً در آن قرار داشت.
فقط برای اهداف نمایشی: یک کابل برق USB-C برای AirJets جایی که بلندگوی مک بوک قبلاً در آن قرار داشت.
عکس از شان هالیستر / The Verge

و وقتی می‌زنند، بسیار آرام‌تر از یک فن می‌وزند، من می‌توانم تأیید کنم. مجبور شدم کنار لپ تاپ خم شوم تا اصلا صدایشان را بشنوم. لپ‌تاپ اصلاح‌شده نیز کمی خنک‌تر از مک‌بوک ایر اپل بدون فن به نظر می‌رسد – یک دوربین حرارتی به جای یک هات اسپات در نزدیکی تراشه، منطقه وسیع‌تر و خنک‌تری را به من نشان داد.

نمی توانم بگویم این دمو من را متقاعد کرد که فروره می تواند این فن را منسوخ کند. من بیشتر دیدم که با عملکرد یک فن مطابقت دارد، با صدای کمتر در فضای تنگ تر. اما این می تواند برای شرکت مناسبی که تلاش می کند پاکت نامه را در قابلیت حمل و نقل قرار دهد، معنی زیادی داشته باشد – خیلی لطفا! – استفاده از این صرفه جویی در فضا برای باتری های اضافی.

من نمی دانم که آیا سازنده لپ تاپ به آن دست می دهد یا خیر. تا کنون، تنها برنده طراحی تایید شده فرور این مینی کامپیوتر زوتاک است که همیشه به دیوار وصل خواهد شد، اما دارای نمونه اولیه وب کم ۴K، دوربین زنگ در، لامپ های LED و موارد دیگر است. Sabrent، Phison و OWC تلاش کردند SSD های آزمایشی خنک شونده با AirJet. فرارو به نظر می رسد که AirJets می تواند در Steam Deck جا شودهم.

من دوست دارم تا جایی که بتوانیم یک سیستم با باتری را امتحان کنم به صورت کامل ببینید راه ایرجت بهتر است. و به محض اطلاع به شما اطلاع خواهم داد. فروره می گوید AirJet Mini اکنون در حال تولید انبوه است و نسخه های بزرگتر و کوچکتر در حال توسعه است.

تصحیح: Cinebench همانطور که در ابتدا نوشتم یک معیار رندر ویدیو نیست، بلکه یک رندر سه بعدی است. من از خطا متاسفم


منبع: https://www.theverge.com/2023/11/27/23975368/frore-airjet-apple-macbook-air-fanless-mems

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *