این گوجه فرنگی ها برای تقریبا یک سال در ایستگاه فضایی بین المللی گم شدند

فرانک روبیو فضانورد ناسا در مصاحبه ای در پاییز امسال پس از بازگشت به زمین از ایستگاه فضایی بین المللی، ماموریت کوچکی را به اشتراک گذاشت. بعد از اینکه یکی از اولین گوجه‌فرنگی‌هایی را که در فضا رشد کرده بود برداشت و آن را برای ارائه جمع کرد، کیسه و محتویات آن گم شدند. بدون هیچ اثری از میوه، فضانوردان دیگر به شوخی روبیو را به خوردن آن متهم کردند. سپس، هشت ماه بعد در ابتدای دسامبر، گوجه فرنگی گم شده دوباره ظاهر شد. عکسی که توسط در حال حاضر نشان می دهد که در واقع دو گوجه فرنگی در نمونه سرکش وجود داشت – و با در نظر گرفتن همه چیز، آنها نیمه بد به نظر نمی رسند.

در حالی که گوجه‌فرنگی رها شده برای پوسیدن روی زمین چیز خوشایندی نیست، گوجه‌فرنگی‌های روبیو فقط کمی خشک شده به نظر می‌رسند. ناسا در یک پست وبلاگی نوشت: به غیر از مقداری تغییر رنگ، رشد میکروبی یا قارچی قابل مشاهده ای نداشت.

ناسا سال‌هاست که روش‌هایی را برای رشد غذا در ایستگاه فضایی بین‌المللی آزمایش می‌کند و مطالعه می‌کند که چگونه محیط فضا بر رشد گیاهان تأثیر می‌گذارد. گوجه‌فرنگی‌های کوتوله قرمز به‌عنوان بخشی از برنامه‌ای به نام سیستم آزمایش ریشه روی مدار eXposed یا XROOTS رشد کردند که از ترکیبی از تکنیک‌های هیدروپونیک و آئروپونیک به جای خاک استفاده می‌کند. روبیو که برای رکوردشکنی ۳۷۱ روز قبل از بازگشت در سپتامبر ۲۰۲۳ در ایستگاه فضایی بین المللی بود، دسته ای از آن برداشت کرد. به زمین بازگردانده شود و برای مطالعه VEG-05 مورد بررسی قرار گیرد.

در مورد نمونه‌ای که روبیو به آن آویزان بود و قصد داشت در رویدادی که یکی از خدمه برنامه‌ریزی کرده بود به بچه‌های مدرسه نشان دهد، فضانورد گفت که گوجه‌فرنگی‌ها به سادگی ناپدید شدند. او گفت: «من کاملاً مطمئن بودم که آن را در جایی که قرار بود نوار چسب بزنم، و سپس برگشتم و از بین رفت. روبیو گفت که “هشت تا ۲۰ ساعت” را صرف جستجوی آن کرده است، اما فایده ای نداشت. حالا که آنها پیدا شده اند (و از زمانی که دور انداخته شده اند)، ما فقط می میریم تا بدانیم آنها در آن مدت کجا پنهان شده اند. ما با ناسا تماس گرفتیم و در صورت کسب اطلاعات بیشتر، این داستان را به روز خواهیم کرد.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/these-tomatoes-were-lost-on-the-international-space-station-for-almost-a-year-182601610.html?src=rss منتشر شد.


منبع: https://www.engadget.com/these-tomatoes-were-lost-on-the-international-space-station-for-almost-a-year-182601610.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *