با وجود درآمدهای قوی، متا و آمازون، سهام اپل پس از تماس های درآمدی به ۷۰ میلیارد دلار ضربه زد

متا و آمازون شاهد افزایش قابل توجهی در ارزش بازار سهام خود بودند و مجموعاً ۲۸۰ میلیارد دلار اضافه کردند، در حالی که ارزش اپل پس از انتشار نتایج سه ماهه مربوطه ۷۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

متا پلتفرم، شرکت مادر فیس بوک، پس از گزارش نتایج سه ماهه چشمگیر، سهام خود را بیش از ۱۴ درصد افزایش داد و به رکورد ۴۵۱ دلار رسید. این افزایش، ارزش بازار آن را ۱۴۸ میلیارد دلار به رقم چشمگیر ۱٫۱۶ تریلیون دلار رساند.

متا اولین سود سهام خود را اعلام کرد و یک حرکت استراتژیک برای شرکتی است که اغلب با نهادهای بالغ و با رشد آهسته مرتبط است. افزایش قابل توجه ۲۵ درصدی درآمد، به ۴۰٫۱ میلیارد دلار برای سه ماهه دسامبر، عمدتاً ناشی از تبلیغات قوی و فروش دستگاه، تقویت شد.

آمازون پس از پیشی گرفتن از انتظارات درآمدی در سه ماهه دسامبر، جهش ۸ درصدی را در ارزش سهام خود تجربه کرد. افزایش هزینه های آنلاین در طول فصل خرید تعطیلات مهم به نتایج مثبت کمک کرد و سرمایه بازار غول تجارت الکترونیک و رایانش ابری را به ۱٫۷۸ تریلیون دلار رساند.

در مقابل، نتایج سه ماهه اپل فراتر از انتظارات تحلیلگران بود، اما کاهش ۳٫۳ درصدی در ارزش سهام آن رخ داد زیرا فروش در چین کمتر از برآوردها بود. رقابت سخت در بازار چین نگرانی‌هایی را در وال استریت ایجاد کرده است. علیرغم عملکرد خوب اپل، این شرکت در حفظ موقعیت خود در برابر رقبای فناوری خود با چالش هایی مواجه است.

اشتیاق سرمایه‌گذاران به هوش مصنوعی مولد، فناوری ایجاد مدل‌ها و محتواهای هوش مصنوعی، نیروی محرکه‌ای در پشت سرگذاشتن بازار سهام شرکت‌های بزرگ فناوری ایالات متحده بوده است. مایکروسافت اخیراً از اپل به عنوان با ارزش ترین شرکت جهان پیشی گرفته است و سرمایه گذاران وال استریت اپل را عقب تر از رقابت هوش مصنوعی می دانند.

تیم کوک، مدیر عامل اپل در یک تماس با سرمایه گذاران، اهمیت هوش مصنوعی مولد را تصدیق کرد و به پیشرفت های هیجان انگیزی اشاره کرد که در اواخر سال فاش خواهد شد. با این حال، تحلیلگران پیش بینی می کنند که به دلیل برتری زودهنگام مایکروسافت در هوش مصنوعی، برتری مایکروسافت نسبت به اپل در ارزش بازار سهام احتمالاً در پنج سال آینده افزایش خواهد یافت.

گزارش پس از نتایج متا افزایش پیش‌بینی‌شده هزینه‌های سرمایه‌ای را برای سال ۲۰۲۴ نشان داد که بین ۳۰ تا ۳۷ میلیارد دلار متغیر بود که ۲ میلیارد دلار نسبت به برنامه قبلی افزایش داشت. سرمایه گذاری اضافی برای زیرساخت سرور در نظر گرفته شده است که برخی از آنها از ابتکارات هوش مصنوعی پشتیبانی می کنند.

واکنش مثبت بازار به نتایج متا خیره کننده بود، به طوری که افزایش ارزش بازار از پنج برابر کل ارزش رقیب کوچکتر رسانه های اجتماعی Snap Inc، که ۲۶ میلیارد دلار است، فراتر رفت. تأثیر هوش مصنوعی مولد بر صنعت فناوری همچنان یک موضوع کلیدی است که بر پویایی بازار تأثیر می گذارد و رقابت بین بازیگران اصلی را شکل می دهد.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/apples-stock-takes-a-70-billion-hit-after-earnings-calls-despite-strong-earnings-meta-and-amazon-surge-13681172.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *