بررسی نوار صوتی سامسونگ HW-Q990C: راه اندازی همه جانبه Atmos

خرید راه اندازی سینمای خانگی معمولاً به معنای خرید جداگانه نوار صدا، ساب ووفر و بلندگوهای عقب است. ممکن است برخی از شرکت‌ها یک زیرشاخه با نوار صوتی داشته باشند، اما همیشه همه چیزهایی را که برای فراگیرترین صدا نیاز دارید، در همان جعبه با مدل‌های سطح بالا دریافت نمی‌کنید. سامسونگ همه آن اسپیکرهای اضافی را شامل می شود ()، اگرچه بدیهی است که شما حق بیمه پرداخت می کنید. این شرکت Dolby Atmos را به همراه طیف وسیعی از گزینه‌های صوتی و دو ورودی HDMI ارائه می‌کند که صدای واضح ۱۱٫۱٫۴ کانال را به اتاق نشیمن شما منتقل می‌کند. Q990C یک سرمایه گذاری قابل توجه است، اما خرید یک مرحله ای نیز دارد.

طرح

از آنجایی که Q990C ساندبار رده بالای سامسونگ در خط تولید فعلی خود است، همچنین بزرگترین است. عرض آن ۴۸٫۵ اینچ است که در واقع حدود سه اینچ کمتر از آن است . البته، شرکت ها به فضای اضافی در مدل های پرچمدار برای بسته بندی همه بلندگوها نیاز دارند. در مورد سامسونگ، Q990C دارای ۱۱ درایور در جلو (شامل برخی از درایورهای جانبی)، چهار درایور بالا و یک ساب ووفر داخلی است. ساب بی سیم مجزا نیز دارای ابعاد ۱۶×۱۶×۸ اینچ و وزن ۲۶ پوند است. بلندگوهای عقب بی‌سیم بزرگ نیستند، اما دارای یک راه‌انداز با سه درایور با درایورهای جلو، جانبی و بالا هستند که شرکت‌های دیگر ممکن است فقط یکی داشته باشند.

سامسونگ یک پوشش پلاستیکی مشبک را برای نوار صوتی و بلندگوهای عقب انتخاب کرده است. تمیز نگه داشتن آن راحت تر از پارچه اسپیکر معمولی است. سامسونگ همچنین کارها را در نوار صوتی ساده نگه داشته و تنها چهار دکمه را در بالا قرار داده است. در اینجا، یک دکمه چند منظوره پیدا خواهید کرد که یا بلندگو را روشن می کند یا از طریق منابع ورودی می چرخد. کنترل‌های صدا و بی‌صدا کردن میکروفون. از جلو، یک صفحه نمایش کوچک در سمت راست اطلاعات ورودی، سطح صدا و سایر تنظیمات را به شما نشان می دهد. به جای تمام زوایای ۹۰ درجه، پانل های جانبی Q990C از موقعیت بلندگوهای شلیک جانبی پیروی می کنند.

برپایی

راه‌اندازی اولیه Q990C یکی از ساده‌ترین راه‌اندازی‌هایی است که تا به حال برای یک بسته سرگرمی خانگی انجام داده‌ام. هنگامی که نوار صوتی را روشن کردید و آن را به برنامه SmartThings متصل کردید، ساب ووفر و بلندگوهای عقب به طور خودکار وقتی آنها را روشن می کنید اضافه می شوند. هیچ انتظاری برای همگام سازی وجود ندارد و من مجبور نبودم هر چیز را جداگانه به هم وصل کنم. در صورت نیاز به اتصال دستی به ساندبار دکمه‌هایی در زیر و عقب وجود دارد، اما من هرگز مجبور به استفاده از آنها نشدم. همه چیز سریع و بدون سرخوردگی بود، که شما را بلافاصله پس از جعبه گشایی به موسیقی و فیلم می برد.

مانند بسیاری از نوارهای صوتی پرچمدار، سامسونگ دو ورودی HDMI اضافی را در بالای جک HDMI eARC قرار داده است که برای اتصال تلویزیون خود از آن استفاده می کنید. بسیاری از مدل‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر و فشرده‌تر فقط دارای اتصال eARC هستند، بنابراین باید به پورت‌های تلویزیون خود تکیه کنید، اما مدل‌های گران‌تر معمولاً گزینه‌های اضافی را برای اتصال مستقیم به نوار صوتی ارائه می‌دهند. سامسونگ می‌گوید که می‌توانید انتظار عبور ۴K/60 و HDR10+ را در Q990C داشته باشید، اما نه ۴K/120 زیرا این دستگاه دارای HDMI 2.1 نیست. این یک حذف بزرگ در یک نوار صوتی ۱۹۰۰ دلاری است که در سال ۲۰۲۳ فروخته شد.

همچنین یک ورودی نوری در Q990C و همچنین اتصال بلوتوث و Wi-Fi وجود دارد. دومی Tidal Connect، Spotify Connect و AirPlay را به ترکیب می‌آورد. همچنین به شما این امکان را می دهد که به صورت بی سیم به تلویزیون سازگار سامسونگ برای صدا متصل شوید. این به این معنی است که می‌توانید Dolby Atmos را بدون کابل‌هایی که از تلویزیونتان پخش می‌شود به نوار صوتی متصل کنید، که اگر قبلاً نمایشگر را همسطح با دیوار نصب کرده باشید، بسیار مفید است. و اگر یک تلفن سامسونگ سازگار دارید، می توانید صدای ضربه زدن را فعال کنید که وقتی بلندگو را با گوشی به آرامی لمس می کنید، از طریق بلوتوث به Q990C متصل می شود. به عنوان یک کاربر آیفون، من نتوانستم این را آزمایش کنم.

برنامه SmartThings و سایر ویژگی ها

بررسی نوار صوتی سامسونگ HW-Q990C: راه اندازی همه جانبه Atmos
یکی از بلندگوهای عقب
عکس بیلی استیل/Engadget

علاوه بر کمک به تنظیم، برنامه SmartThings جایی است که می توانید تنظیمات Q990C را تغییر دهید. کنترل‌های ورودی فعلی و صدا با حالت‌های صدا، EQ و سطح ووفر در پایین‌تر، برجسته‌ترین در صفحه دستگاه هستند. همچنین گزینه هایی برای SpaceFit Sound وجود دارد که به طور خودکار صدا را در اتاق تنظیم می کند و Active Voice Amplifier که با بهینه سازی گفتگوی روی صفحه با نویز اتاق مقابله می کند. منوی تنظیمات پیشرفته تقویت صدا و باس را در کنار حالت شب ارائه می دهد، اما همه اینها بدون سفارشی سازی بیشتر، روشن یا خاموش هستند. SmartThings به شما این امکان را می دهد که بیکسبی یا الکسا را ​​برای دستیار صوتی که می خواهید در نوار صوتی استفاده کنید، انتخاب کنید.

سامسونگ به شما امکان می دهد بین حالت های استاندارد، فراگیر، بازی پرو و ​​صدای تطبیقی ​​یکی را انتخاب کنید. حالت اول اصلا صدا را تغییر نمی دهد و تنها حالتی است که EQ کاملاً قابل تنظیم در آن موجود است (فقط باس و سه برابر در بقیه). برای بقیه، Q990C صدای ۲٫۰، ۵٫۱ و ۷٫۱ را به خروجی ۱۱٫۱٫۴ کانالی که نوار صوتی ارائه می دهد ارتقا می دهد. البته، تمام محتوای Dolby Atmos و DTS:X در ۱۱٫۱٫۴ نیز منتشر می شود. حالت فراگیر به خودی خود توضیح می دهد در حالی که Game Pro صدای فراگیرتری را با صدای بهینه سازی شده ۳ بعدی به طور خاص برای بازی ایجاد می کند. صدای تطبیقی ​​گزینه‌ای است که من بیشتر از همه از آن استفاده می‌کنم زیرا صدا را در زمان واقعی تجزیه و تحلیل می‌کند تا صدای دیالوگ در طیف وسیعی از حجم‌ها برای فیلم‌ها، اخبار و ورزش‌ها واضح باشد. من آن را بهترین صدای پیش‌فرض برای موسیقی نیز یافتم.

علاوه بر انتخاب حالت صدا در برنامه، می‌توانید با یک دکمه اختصاصی روی کنترل از راه دور در میان آنها بچرخید. همچنین به شما امکان دسترسی به SpaceFit Sound، Active Voice Amplifier، Voice Enhancement و موارد دیگر را با دکمه Sound Control که با نماد تنظیمات/دنده برچسب گذاری شده است می دهد. یک دکمه Channel Level به شما امکان می دهد میزان صدای هر بلندگو را تنظیم کنید، با سطح مرکزی، سطح جانبی، سطح عریض، سطح جلویی بالا، سطح عقب، سطح بالای عقب و سطح سمت عقب از میان گزینه ها. همچنین دکمه ای برای Tone Control وجود دارد که با چند فشار دادن دکمه، تنظیمات بیس و سه صدایی را انجام می دهد. همه اینها علاوه بر گزینه‌های استاندارد برق، ورودی، صدا (فقط کلی و ساب ووفر)، بی‌صدا کردن، جفت‌سازی و گزینه‌های پخش است که معمولاً ریموت‌های نوار صوتی دارند.

کیفیت صدا

به لطف توانایی‌های ارتقاء مقیاس Q990C، تقریباً همه فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی نسبت به زمانی که به صورت استریو یا حتی با تنظیمات ۵٫۱ گوش می‌دهید، فراگیرتر به نظر می‌رسند. نتفلیکس رانندگی برای زنده ماندناگر گران‌ترین طرح Ultra HD را دارید، در Dolby Atmos ارائه می‌شود، همچنان با این نوار صوتی برای ما با نرخ ماهانه مقرون به صرفه‌تر شگفت‌انگیز است. صدای چرخش ماشین‌ها در حین زوم کردن، سر و صدای پیاده‌روی و تصادف‌های تردد، مجموعه فیلم‌برداری دقیق را حتی بهتر می‌کند. نمایش‌ها و فیلم‌های مارول در دیزنی+ با Atmos در دسترس هستند و صدایی شگفت‌انگیز دارند.

با اطمینان می‌توانم بگویم این نزدیک‌ترین تجربه‌ای است که به تجربه‌ای شبیه سینما در اتاق نشیمنم رسیده‌ام. درایورهای اضافی در بلندگوهای عقب بدون شک حس بالای سر را افزایش می‌دهند و به میزان قابل توجهی نسبت به واحدهای تک راننده معمولی به صدای جهت‌دار کمک می‌کنند. با صحنه هایی مثل صحنه ای که باز می شود مبارزه کنید شاهین و سرباز زمستان بلند و پر هرج و مرج هستند، اما بیشتر به نظر می رسند که شما در حال تماشای زندگی واقعی هستید و صدای هر ضربه مشت، شلیک هر تفنگ و هواپیمای بدون سرنشین هلی کوپترهایی را که در دره حرکت می کنند، می بینید.

Q990C نیز یک گزینه عالی برای موسیقی است. صدای بلند، واضح و باس قدرتمند و پرقدرت تقریباً هر سبکی را تحسین می کند. حتی در حجم‌های پایین‌تر، آهنگ‌هایی مانند آهنگ «Everyday Is Christmas» سیا به‌جای فشرده‌سازی، به صورت لایه‌بندی می‌شوند. آوازها به وضوح قطع می شوند و خط بیس بر آن غلبه نمی کند. در مورد Turnpike Troubadours هم همینطور گربه ای در باران جایی که هر یک از اعضای گروه به تنهایی می ایستند، با آهنگ های تله ای و آوازهای کانتری راک که از طریق میکس پخش می شوند. بیس ساب ووفر بزرگ وجود دارد، اما محدود است، فقط به اندازه ای که لازم است و هرگز گل آلود یا کسل کننده نیست.

سامسونگ HW-Q990C
مجموعه کاملی که با Q990C ارائه می شود
سامسونگ

صدا در آن آلبوم ها قابل توجه بود و من حتی آنها را در Dolby Atmos پخش نمی کردم. صدایی با فرمت فراگیر در Q990C حتی باورنکردنی تر است. پروگ متال TesseracT جنگ از بودن اوج گرفتن و جو، با گیتارهای استاکاتو و باس ضربه خورده در آهنگ هایی مانند “The Grey” که کیفیت ابعادی Atmos Music را به نمایش می گذارد. ژانرهای کم شدت مانند تایلر چایلدرز Rustin در باران بیشتر شبیه اجرای زنده است تا آلبوم های پخش شده. صدا کامل، واضح است و اتاق را با گیتار، پیانو، گیتار استیل و ضربات کاملاً محاسبه شده درام پوشانده است که همگی از آوازهای معروف Childers در کنتاکی شرقی پشتیبانی می کنند.

این سیستم نوار صوتی در تنظیمات چند اتاقه نیز به خوبی کار می کند و برای انجام آن نیازی به بلندگوهای دیگر سامسونگ ندارید. به لطف AirPlay، می توانید به راحتی Q990C و سایر بلندگوهای شبکه Wi-Fi خود را انتخاب کنید. من توانستم به طور مداوم نوار صوتی را با یک هوم پاد در اتاقی دیگر و تنها با چند ضربه در Apple Music مرتبط کنم. هنگامی که دو بلندگو به هم متصل شدند، صدا به‌طور پیوسته اجرا می‌شد و من هرگز در هنگام استفاده پشت سر هم هیچ صدای قطع یا بریده‌ای نشنیدم.

یکی از ویژگی های صوتی که من نتوانستم آن را آزمایش کنم Q-Symphony است. این کار از بلندگوهای داخل تلویزیون های سامسونگ علاوه بر درایورهای موجود در نوار صدا استفاده می کند. این شرکت قول می‌دهد که «می‌تواند همه کانال‌ها» را برای «تجربه صدایی هماهنگ‌شده استادانه» بهینه کند. من تلویزیون سامسونگ ندارم، اما سیستم ساندبار بدون آن عالی به نظر می رسد. علاوه بر این، این نوع چیزها منحصر به دستگاه های سامسونگ نیست زیرا سونی ابزار مشابهی به نام Acoustic Center Sync را با نوارهای صوتی و تلویزیون های خود ارائه می دهد.

رقابت

بهترین جایگزین برای Q990C است. همچنین Atmos و موسیقی را به خوبی انجام می دهد، اما هر چیزی که به آن اضافه می کنید یک خرید اضافی است. با قیمت های فعلی، نوار صوتی، ارزان ترین گزینه های زیر و بلندگوهای عقب ۱۶۰۰ دلار برای شما هزینه دارند در حالی که ساندبار به تنهایی ۱۰۰۰ دلار است. انتخاب های بهتری هم برای ووفر و هم برای عقب وجود دارد، اما آن ها به طور قابل توجهی قیمت را افزایش می دهند.

A7000 بسیاری از آنچه Q990C در برگه مشخصات خود دارد ارائه می دهد. این شامل دو ورودی HDMI 2.1 با عبور ۴K/120 است. سونی دارای سازگاری با وضوح تصویر Hi-Res و ۳۶۰ Reality Audio در کنار قطعات مختلف فناوری فراگیر مجازی و تعدادی حالت صدا است. تفاوت اصلی بین این و Q990C این است که A7000 یک راه اندازی ۷٫۱٫۴ کاناله در مقابل ۱۱٫۱٫۴ است و از HDMI 2.1 فوق الذکر پشتیبانی می کند.

Q990C در حال حاضر با قیمت ۱۴۰۰ دلار به فروش می رسد، اما مشخص نیست که آیا این کاهش قیمت دائمی است یا خیر. اگر بتوانید بدون HDMI 2.1 زندگی کنید، صرفه جویی ۵۰۰ دلاری، تنظیمات جامع سامسونگ را جذاب تر می کند.

بسته شدن

جدیدترین سامسونگ یک نیروگاه صوتی است. و شاید مهمتر از آن، ساب ووفر و بلندگوهای عقب آن است که باید از آن در جعبه حداکثر استفاده را ببرید. برای هزینه ای که برای یک نوار صوتی به تنهایی از برخی از رقبای اصلی این شرکت می پردازید، بسته کامل را دریافت می کنید، بسته ای که به راحتی تنظیم و سفارشی سازی می شود. کیفیت صدا عالی است و محتوای Atmos مثل همیشه واضح و غوطه ور است، تا زمانی که فضایی برای قرار دادن بسته داشته باشید. فقدان HDMI 2.1 مانع از عملکرد گیمرها می شود و این یک غفلت آشکار در نوار صوتی ممتاز این روزها است. Q990C حتی با قیمت تخفیف‌خورده کنونی ارزان نیست، اما حداقل همه چیزهایی را که نیاز دارید در یک لحظه دریافت می‌کنید.

این مقاله ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/samsung-hw-q990c-soundbar-review-an-all-inclusive-atmos-setup-160049530.html?src=rss منتشر شد


منبع: https://www.engadget.com/samsung-hw-q990c-soundbar-review-an-all-inclusive-atmos-setup-160049530.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *