بررسی Intel Core i7 14700K: بهترین و VFM ترین CPU اینتل که یک کلاس از هم فاصله دارد

طرفداران

– حافظه پنهان و تعداد هسته بزرگتر
– عملکرد چند هسته ای و تک هسته ای جامد
– چهار هسته E بیشتر از نسل قبلی خود
– معماری ترکیبی
سازگار با چیپست های قبلی
– عملکرد بسیار بهتری نسبت به نسل گذشته پردازنده مرکزی i9 13900K

منفی

– مصرف برق
– می تواند داغ اجرا شود
– آخرین نسل از پردازنده های با استفاده از سوکت LGA 1700
– ویژگی های هوش مصنوعی را که لاین آپ سطح بالاتر i9 دریافت می کند، دریافت نمی کند

قیمت: ۴۹۲۴۹ روپیه
رتبه بندی: ۴٫۵/۵

اینتل اخیراً جدیدترین پردازنده های دسکتاپ خود را که بخشی از سری چهاردهم Core شناخته شده به نام Raptor Lake Refresh است، عرضه کرده است. ما دو ماه پیش شاهد عرضه i9-14900K و i5-14600K به بازار بودیم که هر دو پیشرفت‌های قابل توجهی را نسبت به پردازنده‌های نسل سیزدهم به همراه داشتند.

با این حال، آنها تفاوت چندانی با یکدیگر نداشتند، و فقط چند ترفند اینجا و آنجا و ویژگی های جدید هوش مصنوعی که ۱۴۹۰۰K با آن عرضه شد را نشان می دادند. با این حال، از بین هر سه پردازنده، این سری i7 بود که در سطح سخت‌افزار به‌روزرسانی‌های جدی دریافت کرد.

بررسی Intel Core i7 14700K: بهترین و VFM ترین CPU اینتل که یک کلاس از هم فاصله دارد
اعتبار تصویر: Firstpost Mehul Reuben Das

برخلاف همتایان i9 و i5 خود، Core i7-14700K به عنوان بزرگترین برنده در این به‌روزرسانی شناخته می‌شود. مدل‌های قبلی i7 شاهد افزایش تعداد هسته‌های CPU با هر نسل بوده‌اند و ۱۴۷۰۰K این روند را ادامه می‌دهد.

مانند ۱۳۹۰۰K، ۱۴۹۰۰K با ۲۴ هسته عرضه شد که ۸ هسته Performance و ۱۶ هسته کارآمد بودند.

به طور مشابه، ۱۴۶۰۰K، بسیار شبیه به ۱۳۶۰۰K، با ۱۶ هسته عرضه شد که ۶ هسته آن Performance و ۸ هسته کارآمد بودند.

۱۳۷۰۰K سال قبل دارای ۸ هسته پرفورمنس و ۸ هسته کارآمد بود که در مجموع به ۱۶ هسته می رسید. این بار، اینتل i7-14700K را با ۸ هسته پرفورمنس و ۱۲ هسته کارآمد تقویت کرده است که در مجموع ۲۰ هسته دارد. فراموش نکنید، تعداد رشته ها نیز به ۲۸ افزایش یافته است.

در اصل، Core i7-14700K اینتل به‌عنوان یک تراشه بسیار قدرتمندتر در مقایسه با نسل‌های قبلی خود در سری i7 ظاهر می‌شود، همه اینها به لطف آن ۴ هسته کارآمد اضافی است. اکنون، این سوال مهم است: چقدر خوب عمل می کند؟

بررسی Intel Core i7 14700K: مشخصات

سیلیکون Raptor Lake Refresh مانند نسل قبلی خود به گره پردازشی Intel 7 باقی می ماند. از نظر فیزیکی، دارای ۸ هسته P Raptor Cove (هسته های عملکردی) و ۱۶ هسته E Gracemont (هسته های کارآمد) است که در کلاسترهای ۴ هسته ای مرتب شده اند.

اعتبار تصویر: Firstpost Mehul Reuben Das

با به اشتراک گذاشتن حافظه نهان ۳۶ مگابایتی L3 در میان هسته های P و خوشه های هسته ای، هر هسته P دارای یک حافظه نهان اختصاصی ۲ مگابایتی L2 است، در حالی که هر خوشه E-core یک حافظه نهان L2 4 مگابایتی را در بین هسته های خود به اشتراک می گذارد. ساخت i7-14700K از این قالب شامل فعال کردن ۳ از ۴ خوشه E-core است که در نتیجه تراشه ای با ۳۳ مگابایت حافظه نهان L3 ایجاد می شود.

فراتر از تعداد هسته‌ها، Core i7-14700K نیز در مقایسه با i7-13700K یک افزایش جزئی در سرعت ساعت مشاهده می‌کند. هسته های P با فرکانس پایه ۳٫۴۰ گیگاهرتز شروع می شوند و با استفاده از الگوریتم Turbo Boost Max 3.0 به حداکثر فرکانس بوست ۵٫۶۰ گیگاهرتز می رسند – افزایش ۲۰۰ مگاهرتز نسبت به نسل قبلی.

هسته های E نیز با فرکانس پایه ۲٫۵۰ گیگاهرتز و فرکانس توربوی ۴٫۳۰ گیگاهرتز، افزایش متوسطی در سرعت ساعت دارند. قابل ذکر است که تراشه‌های Core i7 از دو نسل گذشته از محدودیت‌های قدرتی برابر با همتایان Core i9 خود برخوردار بوده‌اند. i7-14700K این روند را حفظ کرده و دارای حداکثر توان توربو (MTP) 253 وات است که با i9-14900K مطابقت دارد. با وجود یک خوشه E-core کمتر که می توان به آن پاسخ داد، اقامتگاه تقویت کمی برای همه هسته ها وجود دارد.

اعتبار تصویر: Firstpost Mehul Reuben Das

از نظر حافظه، پردازنده های نسل چهاردهم Raptor Lake Refresh از DDR5 با سرعت ۵۶۰۰MT/s پشتیبانی می کنند. با این حال، این پردازنده با حافظه DDR4 نیز سازگار است، البته با سرعت ۳۲۰۰MT/s.

این انعطاف‌پذیری از این واقعیت ناشی می‌شود که نسل جدید از طراحی سوکت LGA1700 مشابه نسخه‌های قبلی خود بهره می‌برد و آن را با مادربردهایی که از پردازنده‌های نسل دوازدهم و نسل سیزدهم پشتیبانی می‌کنند، سازگار می‌کند.

علاوه بر این، نسل چهاردهم از PCIe Gen 5 و Wi-Fi 7 پشتیبانی می‌کند و گزینه‌های اتصال را برای کاربران افزایش می‌دهد.

بررسی Intel Core i7 14700K: سازگاری

اگر در حال حاضر ۱۲۹۰۰K یا ۱۳۹۰۰K را از سری نسل چهاردهم به دست می آورید، خبر خوب این است که می توانید به استفاده از مادربردهای موجود خود ادامه دهید. اینتل به سوکت LGA 1700 قابل اعتماد برای این سری چسبیده است، و انتقال را روان می کند – فقط بایوس خود را به روز کنید، و شما آماده هستید.

با توجه به اینکه ما با i7 سروکار داریم، بهینه سازی سیستم شما با رم درجه یک می تواند این افزایش عملکرد را افزایش دهد. بنابراین، توصیه می کنیم برای این راه اندازی یک برد Z790 در نظر بگیرید.

در حالی که مادربردهای Z690 و H670 از حافظه DDR5 پشتیبانی می کنند، لازم به ذکر است که آنها با محدودیت های متفاوتی در پروفایل های XMP همراه هستند. برای اطمینان از سازگاری با ترجیحات خود، ارزش آن را دارد که به این جزئیات بپردازید.

اعتبار تصویر: Firstpost Mehul Reuben Das

از طرف دیگر، اگرچه مادربردهای Z790 ممکن است با قیمت کمی بالاتر عرضه شوند، اما ارزش بسیار خوبی برای سرمایه گذاری دارند. این بردها، به ویژه آنهایی که از سازندگان معتبر ساخته شده اند، ویژگی های فریبنده ای را معرفی می کنند که آنها را از Z690 و گزینه های مشابه متمایز می کند. قابل ذکر است، برد Z790، با حسن نیت از یک سازنده شریک قابل اعتماد، از پشتیبانی PCIe 5.0 و طیف وسیعی از امکانات رفاهی موجود دیگر برخوردار است که در دراز مدت مفید خواهد بود.

بررسی Intel Core i7 14700K: میز تست ما

در تست های عملکرد خود، Core i7 14700K را با مادربرد Asus ROG Strix Z790-A Gaming WIFI D4 جفت کردیم. با توجه به مصرف انرژی و گرمای خروجی تراشه، ما به خنک کننده قابل اعتماد Noctua NHD15 اعتماد کردیم.

برای حافظه، ما یک جفت ماژول ۱۶ گیگابایتی HyperX Fury DDR5 را انتخاب کردیم که می‌توانند با سرعت ۶۰۰۰ MT/s کار کنند و در مجموع ۳۲ گیگابایت. انجام وظایف گرافیکی MSI GeForce RTX 3070 Ti Ventus 3X 8G OC بود و برای اینکه همه چیز را روشن نگه داریم، ما از Cooler Master MWE Gold V2 1250W PSU استفاده کردیم.

بررسی Intel Core i7 14700K: عملکرد

نباید تعجب آور باشد که Core i7 13700K به طور کامل نسل گذشته Core i7 13700K را در بنچمارک ها از بین می برد.

برای سنجش عملکرد تئوری Core i7-14700K، تست‌های معیاری را انجام دادم که با Cinebench R23 شروع شد. پس از انجام آزمایشات به مدت ۱۰ دقیقه، امتیاز چند هسته ای به امتیاز چشمگیر ۳۳۸۴۹ رسید، در حالی که بنچمارک تک هسته ای ۲۰۱۰ امتیاز کسب کرد.

اعتبار تصویر: Firstpost Mehul Reuben Das

از نظر امتیازات بنچمارک، i7-14700K همانطور که انتظار می‌رفت به طور مداوم در بالاترین رتبه قرار می‌گیرد. عملکرد بازی آن نیز مثبت بود.

با بررسی معیارهای مصنوعی مانند Cinebench R23، ۱۴۷۰۰K بهبود جزئی را نسبت به ۱۳۶۰۰K نشان داد، به لطف ساعت های تقویتی بالاتر. قابل ذکر است که حافظه نهان L3 سرعت شگفت انگیزی را از خود نشان داد و از کش L2 در پهنای باند خام بهتر عمل کرد.

اعتبار تصویر: Firstpost Mehul Reuben Das

بر خلاف برادران بزرگتر خود، مانند نسل چهاردهم Core i7 و Core i9، i7-14700K نیازی به یک خنک کننده گران قیمت AIO (همه در یک) ندارد. در حالی که انتخاب یکی می تواند مفید باشد، یک خنک کننده هوای قوی مانند NHD15 بیش از حد کافی ثابت می شود. علاوه بر این، در صورتی که تنظیمات به درستی پیکربندی شده باشند، قادر به مدیریت اورکلاک جزئی است.

اینتل الگوریتم‌های تقویت‌کننده مختلفی را در i7-14700K پیاده‌سازی کرده است که هر کدام هدفی منحصر به فرد در بهینه‌سازی عملکرد دارند. این الگوریتم‌ها، از جمله تقویت سرعت حرارتی (TVB) و Turbo Boost Max 3.0، هماهنگ با معماری ترکیبی تراشه، شامل اجزای P-Core و E-Core هستند. این رویکرد مشترک، سرعت توربو را بر اساس فضای سر حرارتی تنظیم می‌کند و تراشه را قادر می‌سازد تا عملکرد را به طور مکرر و کارآمدتر افزایش دهد.

در حجم‌های کاری خلاقانه، ۱۴۷۰۰K نیز فوق‌العاده خوب عمل می‌کند، به جز رندر مدل‌های سه بعدی، ۱۳۹۰۰K را شکست می‌دهد، چیزی که به ندرت در اختیار یک CPU قرار می‌گیرد تا زمانی که حتی بهترین کارت‌های گرافیک ارزان قیمت می‌توانند Blender یا V-Ray 5 را پردازش کنند. بارهای کاری چندین برابر سریعتر از بهترین CPU است.

اعتبار تصویر: Firstpost Mehul Reuben Das

Core i7-14700K عملکرد فوق العاده ای را در بارهای کاری خلاقانه نشان می دهد و در برخی جنبه ها حتی از Core i9-13900K پیشی می گیرد. در کارهای خلاقانه مختلف برتری دارد و توانایی خود را در مدیریت بارهای کاری سخت مانند ویرایش ویدیو، طراحی گرافیک و تولید محتوا نشان می دهد.

بررسی Intel Core i7 14700K: مصرف انرژی و حرارت

در حالی که هسته‌های کارآمد در Core i7-14700K در مقایسه با هسته‌های عملکردی انرژی کارآمدتری دارند، اما همچنان افزایش قابل توجهی در مصرف انرژی وجود دارد. ۱۴۷۰۰K تقریبا ۳۰ وات بیشتر از ۱۳۷۰۰K مصرف می کند، اگرچه به طور قابل توجهی کمتر از مصرف انرژی Core i9-13900K است.

اعتبار تصویر: Firstpost Mehul Reuben Das

این افزایش در مصرف انرژی همچنین منجر به دمای بالاتر برای Core i7-14700K می شود و حداکثر آن به ۱۰۰ درجه سانتیگراد می رسد. در نتیجه، CPU ممکن است گهگاه برای مدیریت سطوح گرما گاز بگیرد. این یک انحراف از i7-13700K است که در طول آزمایش چنین مشکلاتی را تجربه نکرد. بنابراین، بسیار مهم است که اطمینان حاصل کنید که محلول خنک کننده شما به اندازه کافی قوی است تا بتواند گرمای افزایش یافته را مدیریت کند.

با در نظر گرفتن این عوامل، سرمایه گذاری در یک خنک کننده CPU قابل توجه ضروری می شود و به هزینه کلی ساخت شما می افزاید. انتخاب یک کولر مایع با اندازه کوچکتر با یک پمپ کارآمد یا یک کولر هوای با کیفیت بالا از برندهای معتبر مانند Noctua توصیه می شود. مهم نیست که چه چیزی را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که می تواند بارهای حرارتی بیش از ۲۵۰ وات را تحمل کند تا عملکرد مطلوب را حفظ کند و از گرمای بیش از حد جلوگیری کند.

بررسی Intel Core i7 14700K: بررسی Intel Core i7-14700K: حکم

Intel Core i7-14700K در میان جدیدترین CPUهای اینتل متمایز است و تغییرات قابل توجهی را به همراه دارد، اگرچه آنها پیشگامانه نیستند. با چهار هسته E اضافی و سرعت کلاک سریعتر، ارتقاء مناسبی است. با این حال، اگر انتظار تغییرات قابل توجهی را دارید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که برای نسل بعدی صبر کنید، هرچند که احتمالاً به معنای یک مادربرد جدید نیز هست.

اعتبار تصویر: Firstpost Mehul Reuben Das

i7-14700K برای کسانی که پردازنده‌های قدیمی‌تر نسل دوازدهم دارند و قصد دارند طول عمر مادربرد خود را افزایش دهند، انتخابی مناسب است. با این حال، اگر از تنظیمات فعلی خود راضی هستید، دلیل زیادی برای تغییر وجود ندارد. به طور کلی ترکیب تازه‌شده Raptor Lake پیشرفت‌های قابل‌توجهی ارائه نمی‌دهد.

با فرآیند ساخت کوچک‌تر برای افزایش راندمان انرژی و حرارت کمتر، همراه با فناوری‌های بسته‌بندی جدید، موتور AI NPU، و حتی مزایای کوچک‌تری مانند Wi-Fi 7، یک جهش امیدوارکننده به جلو است. مزیت Raptor Lake Refresh این است که پردازنده‌های نسل دوازدهمی می‌توانند بدون تغییر برد خود را ارتقا دهند. با این اوصاف، Arrow Lake اینتل پیشرفت مهم بعدی خواهد بود، و ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا ببینیم اینتل چه چیزی را برای ما آماده کرده است، به خصوص با فشار بزرگ آنها در هوش مصنوعی.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/intel-core-i7-14700k-review-intels-best-most-vfm-cpu-that-sits-a-class-apart-13574522.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *