بررسی Roland Gaia 2: Roland سرانجام سینت سایزر عملی را که ما برای آن التماس می کردیم ارائه می دهد

من دو شکایت مداوم در مورد اکثر چرخ دنده های رولند داشته ام: الف عدم وجود کنترل های عملی و مقدار غیرضروری غواصی از طریق منوهای نامفهوم. اما، در اوایل سال جاری، شرکت حمل و نقل Aira Compact S-1 Tweak Synth. منوی آن من را به یک مارپیچ خشم فرستاد، اما تعداد قابل توجهی از کنترل های عملی را ارائه داد. سپس، اندکی بعد، رولاند اولین بار SH-4D که نه تنها دستگیره ها، دکمه ها و فیدرهای زیادی داشت، بلکه یک منوی ساده و صفحه نمایشی داشت که قبل از رایانه های خانگی نبود. بزرگترین مشکل من فاکتور فرم بود. من واقعاً می خواستم آن را یک سینت سایزر اختصاصی با صفحه کلید باشد، اما بیشتر شبیه یک شبه groovebox بود.

بنابراین، زمانی که رولان اعلام کرد گایا ۲ – یک به‌روزرسانی طولانی مدت برای سنتز آنالوگ مجازی ۱۳ ساله آن – من محتاطانه خوشبین بودم. S-1 و SH-4D نشانه هایی بودند که شرکت از نظر رابط در مسیر درست حرکت می کرد و هر دو صدایی عالی داشتند. در نگاه اول به نظر می رسید که Gaia 2 همه آن چیزی است که من در رولند به دنبال آن بوده ام: تعداد زیادی کنترل دستی، صفحه نمایش مناسب، منوی ساده و صفحه کلید ۳۷ کلیدی با اندازه کامل. و با این حال، با این خطر که جلب رضایت غیرممکن به نظر برسد، کمی ناراضی از Gaia 2 دور شدم.

همه صداها، به جز درام، مستقیماً از Gaia 2 می آیند. تنها پردازش اضافی مقداری EQ و فشرده سازی است.

سخت افزار

بی‌درنگ‌ترین چیز، ساخت است. حالا، برای روشن بودن، گایا ۲ احساس ارزانی نمی کند، اما من از a انتظار کمی بیشتر داشتم مصنوعی ۹۰۰ دلاری. پنل بالایی فلزی است، اما بقیه پلاستیکی است. صفحه کلید عالی است، اما فاقد لمس بعدی است. دستگیره ها اکثراً خوب هستند، اما تعدادی انکودر وجود دارند که احساس شل شدن و تکان دادن خوبی دارند. گیره‌های برخی از آنها بسیار ضعیف است و باعث می‌شود به راحتی علامت شما را از دست بدهید. به علاوه چرخ های زمین و مد هستند به طرز عجیبی کم اهمیت. همه این چیزها را می توان به راحتی در یک سینت سایزر ۶۰۰ دلاری بخشید، اما با این قیمت من کمی ناامید شدم.

بررسی Roland Gaia 2: Roland سرانجام سینت سایزر عملی را که ما برای آن التماس می کردیم ارائه می دهد
ترنس اوبراین / انگجت

این Korg Minilogue XDبه عنوان مثال، فقط ۶۵۰ دلار قیمت دارد و به طور کلی ناهموارتر به نظر می رسد، حتی اگر صفحه کلید به خوبی نباشد. و الکترون Digitakt و Digitone فاقد صفحه کلید هستند، اما با قیمت ۹۴۹ دلار (و فقط ۵۰ دلار بیشتر) به نظر غیرقابل تخریب هستند.

اگرچه کنترل ها گسترده است. Roland همه مشکلات مربوط به منوی غواصی خود را حل نکرده است، اما Gaia 2 بسیار نزدیک است. تعداد دستگیره‌ها و دکمه‌ها بیشتر از آن چیزی است که من می‌خواهم شمارش کنم. همه چیز به طور منطقی سازماندهی شده است و در حالی که برخی از عملکردهای شیفت وجود دارد، بسیاری از کنترل ها تک منظوره هستند و شما را آزاد می گذارند که تقریباً هر چیزی را با یک دست در حین بازی تغییر دهید. این کار سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، زیرا مشتریان انتظار دارند موتورهای مصنوعی قدرتمندتر با گزینه‌های مدولاسیون بیشتر، در حالی که می‌خواهند ابزار جمع و جور باشند.

محو کننده های ADSR برای پاکت فیلتر روی Roland Gaia 2.
ترنس اوبراین / انگجت

Gaia 2 دقیقاً کوچک نیست. تقریباً ۲۶ اینچ عرض و ۱۳ اینچ عمق دارد، فضای مناسبی برای میز دارد، اما سخت نیست. و از پنل جلویی خود نهایت استفاده را می‌برد و آن را پر از کنترل‌ها و صفحه‌نمایش با اندازه مناسب می‌کند.

اجتناب ناپذیر است که چشمان شما مستقیماً در زیر صفحه لمسی “Motional” کشیده شود. این یکی از نکات برجسته مصنوعی است، با یکی از شکایت من قرار دادن آن است. این نقطه مرگ است، که اگر از آن برای پیمایش منوها با مکان نما استفاده کنید، منطقی است. اما، استفاده از دستگیره ها بسیار سریعتر است. پد لمسی برای پیمایش رابط کاربری طبیعی به نظر نمی رسد، و برای عملکرد در سمت چپ بسیار دست و پا گیرتر خواهد بود – مطمئناً در کنار چرخ های اندازه اسباب بازی و چرخ های مد، فضایی برای آن وجود دارد.

پد حرکتی عالی است، نام وحشتناک آن به کنار. در ابتدا کمی حقه به نظر می رسد – یک تاچ پد بزرگ X/Y، بی شباهت به پد Korg Kaoss که به مدولاسیون اختصاص داده شده است. اما هنگامی که از عجیب و غریب اولیه عبور کردید (و کارخانه رولاند آن را اصلاح کرد سخت در جنبه حیله‌گری آن)، ندیدن ارزش آن سخت است. برای کنترل شکل موج و مدولاسیون فاز اسیلاتور یک استفاده می شود، اما شما همچنین می توانید تقریباً هر پارامتری را که می خواهید به محور X و Y اختصاص دهید و با کشیدن انگشت خود به اطراف آنها را تغییر دهید.

علاوه بر این، شما می توانید آن حرکت را ضبط کنید، که اساسا یک LFO سوم پیچیده را به شما می دهد. این نه تنها شکل حرکات انگشت شما، بلکه زمان را نیز ثبت می کند. بنابراین می‌توانید دایره‌های کوچکی را به آرامی از پایین سمت چپ به سمت راست بالا بکشید، تا فیلتر را باز کنید و رزونانس را افزایش دهید، قبل از اینکه سریع راه خود را به حالت زیگزاگی برگردانید. بسیاری از پیش‌تنظیم‌های کارخانه، این توالی مدولاسیون متحرک را به‌عنوان یک تازگی در نظر می‌گیرند و افراد کوچک، برگ‌ها و البته آرم رولاند را ترسیم می‌کنند.

پچ Chip Fighter در Roland Gaia 2 که یک اتوماسیون را نشان می دهد که یک شخص کوچک را ترسیم می کند.
ترنس اوبراین / انگجت

موتور صدا

این به وضوح یک معامله شکستن نیست، اما به یک مشکل گسترده‌تر که من در رابطه با Gaia 2 دارم اشاره می‌کند: بسیاری از پیش‌تنظیم‌ها مانند نسخه‌های نمایشی فناوری هستند و من آنها را به‌خصوص قابل استفاده نمی‌دانم. اکنون می‌توانم صدای بلند شدن مردم را بشنوم. “خب، یک نوازنده واقعی به هر حال تمام پچ های خود را از ابتدا طراحی می کند!” شما ممکن است بگویید من اینجا هستم تا به شما بگویم که به سنگ ها ضربه بزنید. هیچ شرمی در پخش از پیش تنظیم ها وجود ندارد، به خصوص اگر به عنوان یک سرگرمی موسیقی می سازید. علاوه بر این، تنظیمات پیش‌تنظیم کارخانه باید نمایشی از توانایی‌های یک سینت باشد، نه فقط از نظر فنی، بلکه از نظر موسیقی. و با قضاوت بر این اساس، Gaia 2 کاملاً در مراحل اولیه گیر کرده است.

این در نهایت چیزی است که باعث شد من در مورد Gaia 2 احساس سردی کنم: به نظر قدیمی می رسد. گایا اصلی سختگیرانه بود آنالوگ مجازی امر. جانشین آن همان سه ساختار نوسانگر را حفظ کرد، اما در یک موتور قابل موج با یکی از آنها جایگزین شد (دو مورد دیگر آنالوگ مجازی باقی می مانند). تعداد زیادی عالی وجود دارد سینت سایزرهای با صدای مدرن وجود دارد که از Wavetable استفاده می کنند، اما Gaia 2 در برند خاصی از پنیر Roland تخصص دارد. این برای به ثمر رساندن یک تریلر سایبری در نوبت قرن عالی است، و در حالی که برخی از مردم آن را دوست خواهند داشت، برخی دیگر آن را دوست ندارند.

دو نوسانگر آنالوگ مجازی صدای بالینی دارند و در رجیسترهای پایین‌تر فاقد اُمف هستند. این فیلتر با سه گزینه شیب مختلف (-۱۲dB/Oct، -۱۸dB/Oct یا -۲۴dB/Oct) برای هر یک از سه حالت آن (کم گذر، باند گذر و ارتفاع گذر) و یک گزینه درایو بسیار متنوع است. می تواند کمی نازک به نظر برسد، اما قابل استفاده است.

کلید قطع فیلتر و LED های شیب در Roland Gaia 2
ترنس اوبراین / انگجت

کاش می توانستم بگویم بیشتر شیفته موتور صدا بودم، زیرا در غیر این صورت این احتمالاً لذت بخش ترین ترکیب رولند مدرنی است که من استفاده کرده ام. Gaia 2 تعادل تقریباً کاملی بین پیچیدگی و قابلیت دسترسی برقرار می کند. سه نوسانگر، فیلتر چند حالته، LFO دوگانه، پد حرکتی و بخش جلوه‌های غنی عمق کمی را ارائه می‌دهند، اما شماره‌گیری فوق‌العاده آسان است. همه چیز به وضوح برچسب‌گذاری شده است و همه پارامترهای ضروری دارای کنترل‌های مستقیم هستند. حتی بیشتر چیزهایی که به عملکردهای شیفت یا غواصی در منو نیاز دارند، همگی کاملاً شهودی هستند. برنامه نویسی به طور قانونی سرگرم کننده است. Gaia 2 یک ابزار عالی برای یادگیری سنتز خواهد بود اگر آنقدر گران نبود.

اعمال LFO برای هر پارامتری به سادگی نگه داشتن یک دکمه و چرخاندن دستگیره هر چیزی است که می خواهید مدوله کنید. و حتی یک حالت مرحله ای وجود دارد که در آن می توانید یک موج سفارشی ۱۶ مرحله ای طراحی کنید. پد حرکتی و ترتیب‌دهنده عالی برای استفاده مفید هستند. و داشتن فیدر به جای دستگیره برای دو پاکت (آمپر و فیلتر) لمس خوبی است. هیچ ماتریس مدولاسیونی وجود ندارد و نمی‌توانید پاکت‌ها را تغییر مسیر دهید، اما من خیلی اهمیتی ندادم. من به ندرت در موقعیتی قرار می گرفتم که من واقعا می خواستم هنگام طراحی یک پچ کاری انجام دهم، اما نتوانستم. این یک ترکیب ساده با عمق کافی است که حتی بازیکنان باتجربه را ساعت ها در چرخاندن دستگیره ها نگه می دارد.

کنترل های نوسانگر Roland Gaia 2
ترنس اوبراین / انگجت

بسط مدل

هنگامی که از موتور اصلی گایا خسته شدید، می‌توانید Model Expansions را بارگیری کنید تا شبیه‌سازی‌هایی از مصنوعی‌های رولند کلاسیک مانند Jupiter-8 یا Juno-106 را اضافه کنید. حتی با یک شبیه سازی SH-101 از پیش نصب شده ارائه می شود. صادقانه بگویم، این به نظر بهتر از موتور آنالوگ مجازی پیش فرض است.

البته، مدل های توسعه یافته با قیمت ۱۴۹ دلار ارزان نیستند. و بارگذاری آنها در گایا، فرض کنید، تشدید کننده است. شما دو راه دارید: می توانید یک گزینه خریداری کنید آداپتور USB بی سیم ۱۰۰ دلاری و آنها را از تلفن خود ارسال کنید. یا، می توانید فایل ها را در یک کلید USB کپی کنید و سپس آنها را به صورت دستی از آنجا بارگیری کنید. (می دانید، درست مثل سال ۲۰۰۱٫) این یکی از معدود مکان هایی است که رولاند سرسختانه باستانی باقی مانده است. اگرچه Gaia 2 دارای یک پورت USB-C است که قادر به انتقال صدا و MIDI (و قدرت) است، نمی‌تواند به برنامه مدیر Roland Cloud برای بارگیری Model Expansions متصل شود.

جلوه ها

با این حال، نقطه روشن در موتور صدا، قطعاً اثرات است. هفت گزینه Reverb و Delay، سه نوع کر صدای عالی و ۵۳ افکت دیگر از جمله کمپرسورها، بیت خرد کن ها وجود دارد. lo-fi و پراکنده شوند. الگوریتم جدید درخشش ریورب، به ویژه، فوق العاده است. در بخش FX تقریباً به همان اندازه فضایی برای طراحی صدا وجود دارد که در بقیه سینتی ها وجود دارد. این بهترین گزینه برای اضافه کردن کاراکتر به نوسانگرهای اصلی اغلب سرد است.

بسته شدن

در نهایت، چیزی که گایا را ناامیدکننده می کند این است که بسیار درست عمل می کند، اما نمی تواند کاملاً فرود را نگه دارد. برنامه‌نویسی وصله‌ها روی آن بسیار سرگرم‌کننده است، اما من فقط روی نتایج کلیک نکردم. این به طرز ماهرانه ای قابلیت دسترسی را با عمق ترکیب می کند، اما توصیه آن به یک مبتدی بسیار گران است. و در نهایت کنترل‌های عملی را ارائه می‌کند که مردم برای آن‌ها التماس می‌کردند، اما کیفیت رمزگذارها، گلدان‌ها و دکمه‌ها چیزی را باقی می‌گذارد. من می‌خواستم گایا ۲ را دوست داشته باشم، و مطمئن هستم که افراد زیادی در آنجا هستند که این کار را می‌کنند، اما این برای من مناسب نیست.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/roland-gaia-2-review-roland-finally-delivers-the-hands-on-synthesizer-weve-been-begging-for-150058035.html منتشر شد. ?src=rss


منبع: https://www.engadget.com/roland-gaia-2-review-roland-finally-delivers-the-hands-on-synthesizer-weve-been-begging-for-150058035.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *