بررسی “Saltburn”: بیمار، وحشیانه و رضایت بخش

میل جنسی می تواند یک چیز پیچیده باشد، و زمرد فنل از نشان دادن جنبه تاریک شهوت و اشتیاق هراسی ندارد. در واقع، او آن را با لبخندی آغشته به خون که ممکن است از ذهن پشت فیلم انتقام‌جویی کمیک تاریک انتظار داشته باشید، لذت می‌برد. زن جوان آینده دار (نخستین کارگردانی بلند او برای او اسکار بهترین فیلمنامه اصلی و نامزد بهترین کارگردانی را به ارمغان آورد – نه چندان کهنه.) با حضور در دوره دوم، نمک سوز، نویسنده/کارگردان انگلیسی تیغ تیز خود را متوجه طبقه بالای بریتانیا می کند، آن دسته از مردمان مبهم اشراف، بی نظم، و به طرز تاسف باری بداخلاق که دارای ثروت و امتیاز وحشتناک همراه با دارایی آنقدر بزرگ هستند که نام خاص خود را دارد: نمک سوزی

در پیگیری بسیار مورد انتظار فنل به زن جوان آینده داراو بار دیگر ضدقهرمانی را به مخاطبان ارائه می کند که از جنسیت و کلیشه ها به عنوان ابزاری برای رسیدن به تاریک ترین خواسته های خود استفاده می کند. در حالی که برخی از منتقدان بی رحمانه آن را محکوم کرده اند نمک سوز به عنوان “آقای با استعداد ریپوف”، این مقایسه با اقتباس سینمایی آنتونی مینگلا در سال ۱۹۹۹ رمان پاتریشیا هایسمیت به اندازه رمان آنا کندریکز نازک است. زن ساعت به ویژگی تحریک آمیز قبلی فنل. شاید مشکل این باشد که در منظره سینمایی پر از فیلم‌های ابرقهرمانی و دیگر فیلم‌های دوست‌داشتنی، سینمای بزرگسالان آنقدر نادر است که ما را در مقایسه ناشیانه شوکه می‌کند.

در حالی که نمک سوز چارچوب آشنای داستان‌های کلاسیک وسواس و فریب دارد، عشق فنل به مد بد، آهنگ‌های بی‌نظیر، و منطقه‌ای کثیف که در آن جذابیت با دافعه مواجه می‌شود، یک سواری هیجان‌انگیز را به مخاطبان ارائه می‌دهد که منحصر به فرد دلخراش، خنده‌دار و هیجان‌انگیز است. به علاوه، نمک سوز یک فیلم هیجان انگیز است که با اطمینان به کمدی عجیب و غریب خودآگاه می رسد.

چه نمک سوز در باره؟


اعتبار: MGM/Amazon Studios

بانشی های اینشیرین بری کیوگان، نامزد اسکار، در نقش اولیور کوئیک، یک «مورد بورسیه تحصیلی» که در سال ۲۰۰۶ در دانشگاه آکسفورد در کنار ناوگانی از جوان‌ترین جوانان بریتانیا حضور داشت، بازی می‌کند. در حالی که سخت کوشی بی وقفه او را به آنجا رساند، مکان آنها با میراث، نام خانوادگی و انبوهی از کمک های مالی تضمین شد. در حالی که او با عینک و بلیزر به طرز دردناکی خسته به نظر می رسد، آنها در شلوار ورزشی Juicy Couture و حلقه های ابرو بدون دردسر به نظر می رسند.

ژنرال Z می تواند بازگرداند مد دهه ۰۰ بدون کنایه، اما فنل به ما یادآوری می‌کند که حتی هیپ‌ترین تناسب‌های این دوران چقدر غیرممکن بود. جوک های بصری از افشای انتخاب های تاسف بار مد تا الیور که با یک درب خانه بزرگ کمیک رو به رو می شود را در بر می گیرد و مطمئن نیست که چگونه می توان به چنین نماد قدیمی ثروت و دروازه بان اشاره کرد. اما حتی با وجود اینکه بچه‌های باحال ممکن است ما را به گذشته بخندانند، الیور می‌خواهد با آنها باشد. یا به طور دقیق تر، او عمیقاً مایل است که با پادشاه آنها، فلیکس کاتن، داغ اما بداخلاق باشد.رضایت‘s ژاکوب الوردی). جدای از تضادهای طبقاتی، “اولی” و فلیکس سریعاً با هم دوست می شوند و با نزدیک شدن به تابستان، دومی از دوست فقیر خود دعوت می کند تا در املاک مسخره خانواده به او بپیوندد.


اعتبار: MGM/Amazon Studios

چارچوب گوتیک فیلم شامل الیور بالغ و درخشانی است که به این تابستان نگاه می‌کند و به مخاطبش هشدار می‌دهد که مردم احساسات او را نسبت به فلیکس به درستی درک نکرده‌اند. در طول فیلم، این صداگذاری شوم به وجود می‌آید که رنگ یا سایه اضافه‌تری به ما می‌دهد و در عین حال به ما یادآوری می‌کند که همه این‌ها از روایت غیرقابل اعتماد شخصیتی می‌آیند که معمایی و مسحورکننده است. الیور تبدیل به یک تغییر شکل در خانه کاتن می شود و شخصیت خود را خم می کند تا هرکسی که مخاطبش است راضی کند: پروژه، عاشق، دانش آموز، همدست. اما به چه منظور؟

نمک سوزبازیگران مکمل – از روزاموند پایک تا کری مولیگان – فوق‌العاده هستند.


اعتبار: MGM/Amazon Studios

در حالی که پرده اول در پردیس آکسفورد سرشار از کمدی ترسناک از انواع شرمساری اجتماعی است، نمایش دوم در خود سالتبرن با طنز سوزانش از به اصطلاح نخبگان کاملاً در آتش است. روزاموند پایک که شایسته اسکار بود دختر از دست رفته، خنده دارترین بازی خود را به عنوان مادر السپت ارائه می دهد که با نگرانی خود در مورد دیگران صحبت می کند – در میان برخی از برنده ترین خارهایی که تا به حال به فیلم متعهد شده است. (تحویل پژمرده او “او انجام خواهد داد هر چیزی برای جلب توجه” ممکن است بهترین خط پانچ سال باشد.) با لبخندی گسترده و لحنی نسیمی، پایک از تماشاگران در Saltburn استقبال می کند، سپس به سرعت با یک سری اعترافات فزاینده ظالمانه، که الیور – و ما – مخاطبان مشتاق آن هستیم، او را پذیرا می شود. در ظلم وحشیانه اش برق می زند و خطوطی را ارائه می دهد که ملکه ها را “خوانده” می نامند، اما با درخشندگی بریتانیایی که لبه تیز آنها را بیش از پیش تکان می دهد.

کری مولیگان زن جوان آینده داربانوی اصلی نامزد اسکار، دوباره با فنل متحد می شود تا در نقش یکی از دوستان عجیب و غریب خانواده کاتتون بازی کند. و در حالی که ظاهر او کوتاه است، مملو از نظرات خنده دار و عکس العمل های خنده دار بی رحمانه است. نامزد جایزه اسکار ریچارد ای. گرانت (آیا هرگز می توانی مرا ببخشی؟) به عنوان پدرسالار غافل، اما گهگاهی بداخلاق خانواده، روحیه بیشتری می افزاید. آلیسون الیور (گفتگو با دوستان) در نقش خواهر کوچک فلیکس که دردسرساز است، سیه می‌زند، در حالی که الوردی به طرز حیله‌ای نقش فلیکس را بازی می‌کند که به جز گرم، جوان و ثروتمند بودن، هیچ چیز خاصی ندارد. اینطور نیست که او نقش را نیمه کاره بازی کند. در عوض، شانه انداختن او برای تصویر کردن، لعنتی است بر چنین پسران کوچک ثروتمند فقیری که نه آنقدر به خاطر جذابیت، که برای داشتن امتیاز سفر می کنند.

Archie Madekwe، به عنوان یکی از پسرعموهای Catton که همیشه بالاتر از رتبه‌بندی‌ها قرار می‌گیرد، در قلدری کردن الیور هیجان‌انگیز است و خود را گربه‌ای در بازی می‌پندارد، در حالی که او فقط یک موش آغشته به جواهرات است. و برای لولی آدفوپ، کمدین انگلیسی که بسیار شگفت زده شده است فریاد بزنید ارواح و معجزه گران; او نقش کوچک اما گزنده ای به عنوان بانویی دارد که بیش از همه این مزخرفات شیک است – به خصوص احمق شوهر ثروتمند او.

بری کیوگان یک مکاشفه در نمک سوزی


اعتبار: MGM/Amazon Studios

این بازیگر ایرلندی پس از بازی هیجان انگیزش در مهیج مغزی یورگوس لانتیموس در سال ۲۰۱۷، ستایش شدید منتقدان را به خود جلب کرد. کشتن یک گوزن مقدس. از آنجا، او در فیلم های چالش برانگیز مانند درام جنگی کریستوفر نولان مورد ستایش قرار گرفت دانکرک مستند جنایی واقعی بارت لیتون حیوانات آمریکاییو فانتزی سورئال دیوید لوری شوالیه سبز. عملکرد گستاخانه او در ورود Chloé Zhao در MCU جاودانه ها در حالی که دلخراش او وارد صحنه شد، تعداد بی‌شماری را برانگیخت بانشی های اینشیرین باعث شد آکادمی توجه کند. و اکنون، با تماشای جهان، Keoghan با تمام وجود به نقشی متعهد می شود که شما را جرأت می کند به دور نگاه کنید.

در حالی که الیور است نمک سوزیراوی و قهرمان داستان، با این حال او چهره ای لغزنده است. نگاه نافذ کیوگان بر فلیکس متمرکز است، و به سختی می توان تشخیص داد که آنچه الیور احساس می کند عشق، هوس، حسادت، نفرت یا ترکیبی از همه اینها و موارد دیگر است. نقش اولیور از ماسک‌ها تشکیل شده است و کیوگان هر کدام را چنان متقاعدکننده می‌پوشد که حدس زدن واقعی بودن کدام یک بازی جذاب است. آیا منظور او ارزیابی دقیق او از آثار هنری بی‌ارزش خانه است؟ صدای خرخر از صحبت های بالش در طول تلاش در اواخر شب؟ دعوت شیرین به دوستی؟ عجله خاموش شایعات بر سر کوکتل؟

الیور بدون توجه به اینکه با چه کسی صحبت می کند، یک بازی خوب صحبت می کند، اما کیوگان و فنل می دانند که حقیقت او در اعمالش نهفته است. سکس کنایه والایی در آن نیست نمک سوز. صحنه‌های عاشقانه – یا صحنه‌های شهوت، به هر حال – با ذوقی خاص پخش می‌شوند. رازیانه از نمایش براق گوشت کامل امتناع می ورزد، در عوض از عرق، تف، مایع منی و خون قاعدگی، چسبناک و چسبناک لذت می برد. برخی از تماشاگران در اکران من از تعجب نفس نفس زدند یا با ناراحتی فریاد زدند که از این تصاویر گرافیکی از جنسیت، که از گره خورده تا تابو گرفته تا تکان دهنده است. با این حال، فیلم فنل در مورد هیچ یک از موارد فوق قضاوت نمی کند، زیرا عمیقاً به POV الیور گره خورده است و او قطعاً شرمنده نیست. کیوگان بیان می‌کند که با اعتماد به نفس فیزیکی خود در این صحنه‌های جنسی و فراتر از آن، به اوج خود می‌رسد که حرکتی، به طرز خوشمزه‌ای شیطانی و بیش از حد است. (آیا می توانم پیش بینی کنم که جان واترز آن را دوست خواهد داشت؟)

در پایان نمک سوز بی شرمانه یک فیلم برای بزرگسالان است و خدا را شکر.

رازیانه تندی را رها می کند ثروتمند را بخور طنزی که با احساسات متضاد ۹۹ درصد نسبت به ۱ درصد مواجه است. در الیور، به ما هیجان جانشینی داده می‌شود که وارد این فضاهای گران‌بها و پرشکوه شده‌ایم، در یک تور مصرف‌گرایی زشت که قدمت آن به قرن‌ها پیش برمی‌گردد و به هزارتوی حسادت، هیبت و خشم هدایت می‌شویم. ما با پیروی از الیور از طریق نقشه پیچیده و بی رحم او همدست می شویم و از ما دعوت می شود تا در یک دور پیروزی که به همان اندازه دلخراش و شادی آور است به او بپیوندیم.

به زبان ساده نمک سوز دینامیت است که از شهوت، دروغ و خنده می ترکد – آن نوع با خرخری تیره. اگر دوست داشتن فیلمی به این عمد هولناک، جسورانه وحشیانه، سیگار کشیدن داغ، و به طرز بی اعصابی هیجان انگیز اشتباه است، پس درست بودن کسل کننده است.

نمک سوز سپس در نسخه محدود ۱۷ نوامبر باز می شود ۲۴ نوامبر در سراسر کشور افتتاح می شود.

به روز رسانی: ۱۶ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۴۶ صبح EST Saltburn خارج از Fantastic Fest بررسی شد. این نقد برای اولین بار در سینما بازنشر شده است.

موضوعات
فیلم سینما


منبع: https://mashable.com/article/saltburn-review

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *