برنده نوبل گرافن از «مواد شگفت انگیز» جدید برای لنزهای تماسی هوشمند استقبال می کند

یک نوبل برنده جایزه که گرافن را با هم تولید کرده است، کشف دیگری کرده است که می تواند کاربردهای آینده نگرانه متعددی را از لنزهای تماسی هوشمند گرفته تا تشخیص سریع بیماری ها، توربوشارژ کند.

کنستانتین نووسلوف که برنده جایزه شد جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۰، در میان گروهی از دانشمندان پشت این پیشرفت است. این تیم امروز اعلام کرد که خواص منحصر به فردی را در دو ترکیب غیرمعمول کشف کرده اند: رنیم دیزلنید و رنیم دی سولفید – با نام مستعار ReSe2 و ReS2.

این دو از همان خانواده ساختارهای دوبعدی می آیند گرافن: نازک ترین، قوی ترین و رسانای حرارتی ترین ماده موجود است.

ReSe2 و ReS2 نیز دارای ویژگی های خاصی هستند. هر دوی آنها می توانند شکل جدیدی از دستکاری نور را ایجاد کنید که پتانسیل تکنولوژیکی بسیار بالایی دارد.

مانند بسیاری از پیشرفت های علمی، این ویژگی ها به طور سرسام آوری کشف شدند. دانشمندان با استارت‌آپ دیپ‌تک کار می‌کردند Xpanceo در نسل بعدی رابط‌های محاسباتی: لنزهای تماسی هوشمند که یک واقعیت توسعه‌یافته بی‌نهایت ایجاد می‌کنند.

برای تحقق این جاه طلبی بزرگ، لنزها به عملکرد نوری خارق العاده ای نیاز دارند. Xpanceo مشکوک بود ReS2 و ReSe2 می توانند قدرت اساسی را فراهم کنند.

در آزمایشگاهی در دبی، تیم تحقیقاتی این فرضیه را آزمایش کردند. آنها متوجه شدند که مواد قوی تر از آن چیزی هستند که انتظار داشتند.

از آزمایشگاه تا کارخانه

نووسلوف یافته های آزمایشگاه را به عنوان “پیشگامانه.”

او از طریق ایمیل به TNW گفت: “محورهای نوری در این مواد می توانند در جهات مختلف حرکت کنند، حتی برای اجزای خاص بیش از ۹۰ درجه می چرخند.

«این بدان معناست که با تنظیم طول موج، می‌توانیم جهت نور را تغییر دهیم. این کشف پتانسیل قابل توجهی برای صنایع و کاربردهای مختلف مانند پزشکی، هوش مصنوعی و AR دارد.

یک مقاله مطالعاتی در مورد این تحقیق به تازگی منتشر شده است در طبیعت. اما Xpanceo در حال برنامه ریزی برای برنامه های تجاری است.

برنده نوبل گرافن از «مواد شگفت انگیز» جدید برای لنزهای تماسی هوشمند استقبال می کند
یکی از بنیانگذاران Xpanceo، Valentyn Volkov می‌خواهد از این مواد در دستگاه‌های نوری، رایانه‌های یادگیری ماشینی و آزمایش‌های خون مبتنی بر لیزر استفاده کند.

ReSe2 و ReS2 جدید ارائه می دهند روشی برای دستگاه ها و برنامه ها برای دستکاری نور. برای Xpanceo، این مسیری را برای ادغام هر ابزار در یک میدان دید نامحدود هموار می کند.

با قرار دادن این دو ماده در لنزهای تماسی هوشمند، این استارتاپ قصد دارد درک رنگ انسان را تقویت کند. ارتقاء نوری همچنین می‌تواند کاربردهای مختلف، از دید XR گرفته تا نظارت بر سلامت را افزایش دهد.

اما این صرفاً آغاز جاه طلبی های تیم تحقیقاتی است.

تابیدن نور به سلامت و هوش مصنوعی

Xpanceo می خواهد مواد به قدرت برسد حسگرهای بیوشیمیایی – که می توانند آزمایش خون سریعتر و ارزان تری را ارائه دهند.

چنین حسگرهایی از تکنیکی به نام طیف‌سنجی رامان استفاده می‌کنند که از لیزر برای تجزیه و تحلیل ساختارهای شیمیایی استفاده می‌کند. این یک رویکرد امیدوارکننده برای تشخیص زودهنگام بیماری است. اما گران و از نظر فنی نیز پیچیده است.

با فعال کردن یک فرم جدید برهمکنش نور-ماده، ReS2 و ReSe2 می توانند هزینه ها را کاهش داده و عملکرد را افزایش دهند.

“پیش بینی می شود که آنها به طور قابل توجهی هزینه های مربوط به تجهیزات آزمایش خون بیمارستانی را کاهش دهند، که در حال حاضر بسیار پرهزینه است، به طور بالقوه چندین مرتبه بزرگ.” والنتین ولکوف، دانشمند اوکراینی که یکی از بنیانگذاران Xpanceo است.

این امر همچنین امکان تشخیص بیماری ها و ویروس های خطرناک مانند سرطان یا کوویددر مراحل اولیه.»

یکی دیگر از برنامه های کاربردی بالقوه است هوش مصنوعی محاسبه. محققان این مواد را در مدارهای فوتونیکی تصور می‌کنند که می‌توانند رایانه‌های سریع و قدرتمندی را برای آنها ایجاد کنند فراگیری ماشین.

برای تحقق بخشیدن به این چشم انداز هنوز کار زیادی لازم است. اما برای استفاده کنندگان از لنزهای تماسی، آینده روشن تر به نظر می رسد.


منبع: https://thenextweb.com/news/graphene-nobel-winner-discovery-smart-contact-lenses

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *