بریتانیا و آمریکا سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI را زیر ذره‌بین می‌برند

رگولاتورهای رقابت در بریتانیا و آمریکا در حال بررسی سرمایه‌گذاری چندمیلیارد دلاری مایکروسافت در شرکت OpenAI، سازنده ChatGPT هستند. به‌نظر می‌رسد که اتفاقات اخیر OpenAI توجه رگولاتورها را به این شرکت جلب کرده و آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که بازار بحث‌برانگیز هوش مصنوعی تحت سلطه شرکت‌های بزرگ قرار نمی‌گیرد.

ابتدا سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فرایند گردآوری اطلاعات درباره سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI را آغاز کرده است. این فرایند آغازگر تحقیقاتی رسمی خواهد شد که احتمالاً در سال آینده میلادی در این باره صورت می‌گیرد.

در ادامه منابع آگاه مدعی شدند که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) هم به‌دنبال بررسی سرمایه‌گذاری مایکروسافت در شرکت سازنده ChatGPT است. البته در ایالات‌متحده نیز هنوز تحقیقاتی به‌صورت رسمی در این رابطه شروع نشده است.

CMA می‌گوید از این دو شرکت و سایر افراد مایل به مشارکت در تحقیقات، ازجمله رقبا و مصرف‌کنندگان، خواسته است که تا تاریخ ۳ ژانویه درباره این سرمایه‌گذاری نظر خود را اعلام کنند.

واکنش مایکروسافت و OpenAI به تحقیقات رگولاتوری

«برد اسمیت»، رئیس مایکروسافت در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد که سرمایه‌گذاری آن‌ها در OpenAI بسیار متفاوت از خرید یک شرکت است.

بریتانیا و آمریکا سرمایه‌گذاری مایکروسافت در OpenAI را زیر ذره‌بین می‌برند

OpenAI نیز در بیانیه‌ای گفت: «همکاری ما با مایکروسافت این امکان را به ما می‌دهد تا تحقیقات خود را دنبال کنیم و ابزارهای هوش مصنوعی ایمن و سودمند را برای همگان توسعه دهیم، و در عین حال مستقل بمانیم و با حفظ رقابت فعالیت کنیم.»

پس از بازگشت «سم آلتمن» به‌عنوان مدیرعامل به OpenAI، این شرکت از حضور مایکروسافت به‌عنوان ناظر در هیئت مدیره نیز خبر داد. حالا سازنده ChatGPT تأکید کرده است که این نقش نظارتی که فاقد حق رأی است، به آن‌ها امکان کنترل فعالیت‌های OpenAI را نمی‌دهد.

در خصوص تحقیقات FTC درباره این سرمایه‌گذاری، گفته می‌شود که پرس‌وجوها فعلاً مقدماتی است، اما این کمیسیون به ارزیابی شرایط می‌پردازد و بررسی خواهد کرد که چه گزینه‌هایی پیش روی آن‌ها قرار دارد.

گفته می‌شود که مایکروسافت حدود ۱۳ میلیارد دلار در OpenAI سرمایه‌گذاری کرده و به موجب همین سرمایه‌گذاری موفق شده است تا از مدل‌های هوش مصنوعی آن‌ها در محصولات مختلف خود استفاده کند.


منبع: https://digiato.com/finance-investment/uk-us-regulators-investigate-microsoft-openai-relationship

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *