تبلیغات مولد هوش مصنوعی هنوز به فروش ابری تبدیل نشده است، زیرا مشتریان نمی دانند که آیا باید وارد شوند یا خیر. مایکروسافت یک استثنا است.

ساتیا نادلا

ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت

رویترز/ ادواردو مونوز



  • واحد ابری مایکروسافت گزارش داد که ۳ درصد از رشد فروش آن در سه ماهه گذشته از هوش مصنوعی مولد بوده است.
  • فروش در خدمات وب آمازون ثابت ماند و در Google Cloud کاهش یافت.
  • تحلیلگران می گویند که تبلیغات هوش مصنوعی ممکن است حداقل تا سال ۲۰۲۵ به فروش بزرگ برای ارائه دهندگان ابری تبدیل نشود.

وعده هجوم طلای هوش مصنوعی مولد، بخش فناوری را در شور و هیجانی از انتظارات فرو برده است، و به استثنای مایکروسافت، این هیاهو هنوز به رشد درآمد برای ارائه دهندگان ابری تبدیل نشده است.

نرخ رشد فروش رایانش ابری به پایین ترین حد تاریخی کاهش یافت امسال در حالی که مشتریان بودجه IT را کاهش دادند. خدمات وب آمازونبزرگ‌ترین ارائه‌دهنده ابر در جهان، افزایش فروش سالانه ۱۲ درصدی را برای هر یک از دو فصل گذشته گزارش کرده است که کمتر از نصف نرخ رشد آن برای مدت مشابه در سال گذشته است. مایکروسافت و گوگلدو بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده ابر آمریکایی بعدی نیز شاهد کاهش نرخ رشد درآمد ابری در سال جاری بودند.

Azure مایکروسافت و سایر سرویس های ابری شاهد رشد درآمدی ۲۹ درصدی بودند که نسبت به ۳۵ درصد در سال گذشته کاهش یافت. گوگل در این هفته گزارش داد که درآمد ابری در سه ماهه گذشته ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که نسبت به سه ماهه قبل ۲۸ درصد کاهش یافته است. این شرکت این را به “بهینه سازی” مشتری یا به دنبال راه هایی برای صرفه جویی در هزینه در خدمات ابری نسبت داد.

وال استریت امیدوار بوده است که هوش مصنوعی مولد یک افزایش درآمد بسیار مورد نیاز را برای سه ارائه دهنده بزرگ ابر فراهم کند. با این حال، تحلیلگران می گویند که هنوز خیلی زود است که بتوان انتظار افزایش را داشت. تنها استثنا مایکروسافت است که دارد میلیاردها دلار صرف سرمایه گذاری کرد در استارتاپ مولد با هوش مصنوعی OpenAI، سازنده ربات چت ChatGPT.

کارل کیرستد، مدیر عامل UBS هفته گذشته در یادداشتی تحقیقاتی خطاب به سرمایه گذاران نوشت: «در زمینه هوش مصنوعی، دیدگاه تقریباً متفق القول این بود که هزینه های سازمانی در مراحل اولیه باقی می ماند.

در سه ماهه آخر، واحد خدمات ابری مایکروسافت گزارش داد که ۳ درصد از رشد فروش آن ناشی از هوش مصنوعی مولد است، یک درصد بیشتر از حد انتظار. فروش از خدماتی مانند این حاصل می شود Microsoft 365 Copilotیک دستیار مجازی هوش مصنوعی ساخته شده با فناوری OpenAI.

سرمایه‌گذاری OpenAI مایکروسافت به آن شروعی برای فروش سرویس‌های هوش مصنوعی مانند Copilot داد که به راحتی می‌توان آن‌ها را به عنوان ارتقای برنامه‌های موجود خریداری کرد. با این حال، مشتریان ابری که توسط تیم Keirstead مورد بررسی قرار گرفتند، به طور گسترده گفتند که هنوز در حال کشف این موضوع هستند که با فناوری نوپا چه کنند.

یکی از شرکای ابری به UBS گفت: «شرکت‌ها فقط سعی می‌کنند هوش مصنوعی را درک کنند، به طوری که ما برای انجام کارهای استراتژی هوش مصنوعی مجبور به انجام کار هستیم. هزینه های واقعی هنوز مادی نیست و حتی اثبات مفاهیمی که در مورد آنها می شنوید در واقع فقط شرکت هایی هستند که در حال بازی هستند.

یکی دیگر از شرکا پیشنهاد کرد که در حالی که دنیای شرکت ها مشتاقانه به مسیر باند هوش مصنوعی مولد می روند، رهبران شرکت یا متوجه شده بودند که برای آن آماده نیستند یا فقط آن را درک نمی کنند، و بستن معاملات را برای ارائه دهندگان ابری دشوار می کند.

این شریک به UBS گفت: «به نظر می رسد که مردم بین FOMO (ترس از دست دادن) و FOJI (ترس از پریدن به داخل) گیر کرده اند. در برخی موارد که تصمیم‌گیری‌ها طولانی‌تر می‌شوند، کمی فلج ایجاد کرده است.»

شریک سوم گفت که آنها شاهد بسته شدن برخی از معاملات مبتنی بر هوش مصنوعی بوده‌اند، اما نه تعداد زیادی. شریک به UBS گفت: «هنوز کمتر و دور از انتظار است.

تحلیلگران وال استریت دلیل تأخیر هزینه ها را محیط اقتصادی می دانند که به دلیل افزایش تورم، جنگ با اوکراین و اکنون درگیری بین اسرائیل و حماس همچنان نامشخص است.

ریشی جالوریا، مدیر عامل RBC Capital Markets، در یادداشتی تحقیقاتی این هفته نوشت: ما معتقدیم که یک رمپ طولانی برای کسب درآمد وجود خواهد داشت و هوش مصنوعی مولد ممکن است تا سال ۲۰۲۵ برای اکثر شرکت‌ها مهم نباشد. او سرمایه‌گذاران را به‌عنوان «هیجان‌انگیز» توصیف کرد که وارد فصل درآمد نرم‌افزاری می‌شوند.

AWS این هفته از راه‌اندازی در دسترس بودن عمومی برای مدل بزرگ Bedrock خود که به مشتریان امکان دسترسی به انواع مدل‌های هوش مصنوعی از ارائه‌دهندگان شخص ثالث مانند Anthropic و Stability AI را می‌دهد، تبلیغ کرد.

اندی جاسی، مدیر عامل آمازون، روز پنجشنبه در تماس با درآمد شرکت گفت که هوش مصنوعی مولد هنوز در “روزهای اولیه” خود است.

جاسی در این تماس گفت: «شرکت‌ها هنوز در حال یادگیری هستند که از چه مدل‌هایی می‌خواهند استفاده کنند، از چه مدل‌هایی برای چه اهدافی استفاده می‌کنند، و از چه اندازه‌هایی باید استفاده کنند تا ویژگی‌های تأخیر و هزینه مورد نظر خود را بدست آورند.» به نظر ما، تنها قطعیت این است که نرخ بالای تغییر ادامه خواهد داشت.»

نکته ای برای این خبرنگار دارید؟ با الن توماس در ethomas@insider.com یا در برنامه پیام‌رسانی رمزگذاری‌شده Signal با شماره ۱+ (۹۴۱۶-۸۴۷-۶۴۶) تماس بگیرید.

عکس سوئیچ و لامپ

برای اطلاعیه های Insiders ثبت نام کنید! با آنچه می خواهید بدانید به روز باشید.

در اعلان‌های فشار مشترک شوید

در ادامه بخوانید

آیا این مقاله برای شما ارزشمند بود؟


آره

خیر

نظرات اضافی

ایمیل (اختیاری)

هوش مصنوعی مولد
پردازش ابری
خدمات وب آمازون


منبع: https://www.businessinsider.com/microsoft-amazon-google-ai-aws-artificial-intelligence-cloud-sales-2023-10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *