تراشه دایمنسیتی ۸۳۰۰ با قابلیت اجرای مدل‌های هوش مصنوعی مولد معرفی شد

مدیاتک امروز رسماً از تراشه قدرتمند جدیدی به‌نام دایمنسیتی ۸۳۰۰ پرده برداشت که می‌تواند استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی مثل ChatGPT را در بسیاری از گوشی‌های میان‌رده ممکن کند. این تراشه که سرعت وای‌فای و GPU بسیار سریعی دارد، تا چند وقت دیگر در سری ردمی K70 عرضه خواهد شد.

مشخصات تراشه دایمنسیتی ۸۳۰۰ مدیاتک

تراشه دایمنسیتی ۸۳۰۰ از پردازنده‌ای با طراحی سه‌خوشه استفاده می‌کند. این CPU یک هسته Cortex-A715 با فرکانس ۳٫۳۵ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A715 با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز دارد. مدیاتک مدعی است که تراشه جدید آن‌ها نسبت به نسل قبلی ۲۰ درصد سریع‌تر و ۳۰ درصد از نظر مصرف انرژی بهینه‌تر شده است.

تراشه Dimensity 8300 از پردازشگر گرافیکی Mali-G615 MC6 بهره می‌برد که فرکانس ۱٫۴ گیگاهرتزی دارد و نسبت به نسل پیشین خود ۶۰ درصد قوی‌تر و ۵۵ درصد بهینه‌تر شده است. این تراشه همچنین از حافظه‌های LPDDR5X با سرعت ۸۵۳۳ مگابیت بر ثانیه و UFS 4.0 پشتیبانی می‌کند.

تراشه دایمنسیتی ۸۳۰۰ با قابلیت اجرای مدل‌های هوش مصنوعی مولد معرفی شد

مدیاتک از ترند هوش مصنوعی عقب نمانده و از پردازنده‌ای موسوم به ۷۸۰ APU رونمایی کرده که نسبت به نسل قبلی در پردازش هوش مصنوعی ۳٫۳ برابر سریع‌تر شده است. این پردازنده می‌تواند مدل‌های زبانی بزرگ با حداکثر ۱۰ میلیارد پارامتر را روی خود دستگاه اجرا کند.

دایمنسیتی ۸۳۰۰ همچنین از یک ISP جدید ۱۴ بیتی HDR به‌نام Imagiq 980 برخوردار است که می‌تواند فیلم‌برداری ۴K 60fps HDR داشته باشد. این تراشه همچنین با استفاده از یک NPU در زمینه کاهش نویز، افکت بوکه و دیگر قابلیت‌های عکاسی بهتر عمل می‌کند.

پردازنده سیگنال تصویری دایمنسیتی ۸۳۰۰ از دوربین‌های حداکثر ۳۲۰ مگاپیکسلی یا سه سنسور ۳۲ مگاپیکسلی به‌صورت همزمان پشتیبانی می‌کند. این تراشه از وای‌فای ۶E و بلوتوث ۵٫۴ بهره می‌برد و می‌تواند با نمایشگرهای حداکثر ۱۸۰ هرتزی +FHD یا ۱۲۰ هرتزی +QHD کار کند. این تراشه با نمایشگرهای دوگانه هم سازگار است اما جزئیات بیشتری در این باره منتشر نشده است. احتمال داده می‌شود که این ویژگی مربوط به گوشی‌های تاشو باشد.


منبع: https://digiato.com/mobile/mediatek-dimensity-8300-unveiled-with-on-device-gen-ai-capabilities

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *