تسلا دیگر بزرگ‌ترین سازنده خودروهای الکتریکی در جهان نیست – آنچه باید در مورد BYD بدانید

رقابت طولانی مدت تسلا با BYD، یک سازنده چینی خودروهای برقی که از حمایت سرمایه گذار آمریکایی وارن بافت برخوردار است، به تازگی به نقطه جوش رسیده است – با انتشار آمار فروش BYD برای دوره اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳ که برای اولین بار تسلا را برتری داده است.

تسلا ایلان ماسک که رکوردشکنی ۴۸۴۵۰۷ خودروی برقی را در سه ماهه چهارم تحویل داد، همچنان از نزدیکترین رقیب خود که ۵۲۶۴۰۹ خودروی الکتریکی را در همان دوره به فروش رسانده بود، پیشی گرفت. رویترز.

مدیرعامل صراحتا هدف بلندپروازانه ای را برای تحویل دو میلیون وسیله نقلیه در سال ۲۰۲۳ تعیین کرد، اما مشخص شد که تسلا ۱٫۸ میلیون دستگاه را مدیریت کرده است، در حالی که رقیب BYD در مجموع بیش از ۳ میلیون وسیله نقلیه سواری پلاگین فروخته است.

همانطور که گفته شد، BYD همچنین هیبریدی‌های پلاگین را در این مجموعه فروش قرار می‌دهد، در واقع تنها ۱٫۶ میلیون خودروی برقی خالص به فروش می‌رساند، به این معنی که تسلا از نظر فروش جهانی خودروهای برقی با باتری خالص در سال ۲۰۲۳ قهرمان کل باقی می‌ماند.

واقعیت دیگری که باید در نظر گرفت این است که اکثریت قریب به اتفاق فروش BYD از بازار داخلی آن بوده است، جایی که مدل‌های تمام الکتریکی مختلفی را ارائه می‌کند که قیمت آن‌ها بسیار پایین‌تر از مدل ۳ و مدل Y است – که هر دو در کارخانه تسلا در شانگهای ساخته می‌شوند.

آیا BYD برای سلطه جهانی آماده شده است؟

تسلا دیگر بزرگ‌ترین سازنده خودروهای الکتریکی در جهان نیست – آنچه باید در مورد BYD بدانید

(اعتبار تصویر: BYD)

پس داستان BYD چیست؟ این شرکت متعلق به موسس میلیاردر وانگ چوانفو است و زندگی خود را به عنوان یک تولید کننده باتری قابل شارژ و تامین کننده صنعت تلفن همراه در جهان آغاز کرده است. زمانی که توانست هزینه محصولات خود را با استفاده از روش های نوین تولید کاهش دهد، به سرعت به موفقیتی بدل شد.

خرید شرکت محدود خودرو Shaanxi Qinchuan Auto (Qinchuan Auto) که در آن زمان شکست خورده بود، در سال ۲۰۰۳ نشان دهنده قصد آن برای حرکت به بخش خودرو بود.

مسیر موفقیت در خودروسازی هموار نبود، اما تمرکز اولیه روی خودروهای برقی با باتری و هیبریدی‌های پلاگین (احتمالاً با کمک‌های مالی و یارانه‌های دولت چین) باعث برتری BYD در برابر بسیاری از رقبا شد به سرعت سهم بازار گسترده ای را در چین به دست آورد.

این به لطف تعدادی از مدل‌های EV خالص مقرون‌به‌صرفه، از جمله پرفروش‌ترین پلاک‌های Song و Seagull آن است که هر دو با قیمتی در حدود ۳۰۰۰۰ دلار / ۲۳۰۰۰ پوند / ۴۵۰۰۰ دلار استرالیا در چین در دسترس هستند.

داخلی مهر و موم BYD

(اعتبار تصویر: BYD)

در نتیجه، بسیاری از بازارها به دنبال اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی چینی هستند که تلاش BYD را برای تسلط بر فروش جهانی خودروهای برقی کند می کند. این حرکت عمدتاً برای محافظت از مشاغل محلی و اطمینان از اینکه خودروسازان قدیمی از بازار قیمت گذاری نمی شوند، انجام شده است.

گزارشی از بلومبرگ اواخر سال گذشته اظهار داشت: به نظر می‌رسد اروپا آماده است تا با تعرفه‌های بالاتر به واردات خودروهای چینی بپیوندد تا از هزاران شغل تولیدی محافظت کند.

بازارهای خودروهای برقی کشورهای دیگر هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند و تقریباً به همان اندازه سودآور نیستند [as China]. مدیریت ایالات متحده را به دلیل تشدید تنش های تجاری بین واشنگتن و پکن عملاً غیرمجاز می داند.

آگاهی مشتریان ایالات متحده و اروپا از مارک های چینی هنوز پایین است، با توجه به این واقعیت که مدل های بسیار کمی در آن مناطق به فروش می رسند، اما تعدادی از آنها شروع به نفوذ کرده اند.

در حالی که یکی از سخنگویان BYD گفت: شرکت هایی مانند Nio، Zeekr و XPENG در اروپا موفقیت هایی داشته اند. CNN در سال ۲۰۲۳ که به دنبال افزایش دو برابری تعداد شرکای فروشنده در اروپا بود.

همچنین اعلام کرد که کارخانه ای در مجارستان خواهد ساخت تا به این کشور کمک کند تا تعداد فروش خود در اروپا را افزایش دهد.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید


منبع: https://www.techradar.com/vehicle-tech/hybrid-electric-vehicles/tesla-is-no-longer-the-worlds-biggest-ev-maker-heres-what-you-need-to-know-about-byd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *