تصاویر ناسا نشان می دهد که خورشید مملو از فعالیت های شدید است

ما ستاره متوسط فعالیت شدیدی را تجربه می کند.

خوشبختانه، این فعالیت خورشیدی طبیعی است، اما با این وجود دیدنی است. این ناسا رصدخانه دینامیک خورشیدی (SDO) – که در آن وجود داشته است فضا بررسی خورشید از سال ۲۰۱۰ – انفجارها و پرتاب های قوی از سطح خورشید در هفته گذشته ثبت شده است.

شبیه به فصول طوفان یا الگوهای آب و هوایی روی زمین، آفتاب چرخه ای از آب و هوا را تجربه می کند که ۱۱ سال طول می کشد. در طول چرخه خورشیدی، فعالیت برای حدود ۵٫۵ سال افزایش می یابد، سپس کاهش می یابد، سپس دوباره افزایش می یابد.

مارک میش، دانشمند مرکز پیش بینی هوای فضایی سازمان ملی اقیانوسی و جوی، در اوایل سال ۲۰۲۳ به Mashable گفت: “این معادل فضایی فصل طوفان است. ما به فصل دیگری می رسیم.”

در این چرخه فعلی، فعالیت خورشیدی خواهد بود اوج در حدود جولای ۲۰۲۵. به همین دلیل است که در زیر این آتش بازی ها را می بینید. فعالیت شامل هفت شراره های خورشیدی (انفجار نور از سطح خورشید) و ۱۸ پرتاب جرم تاجی (زمانی که خورشید گاز فوق العاده داغ به نام پلاسما را از سطح خود خارج می کند).

فضاپیمای SDO هر ۱۰ ثانیه تصاویر واضحی از خورشید می گیرد. جزئیات قابل توجهی را مشاهده می کنید. “هر تصویر هشت برابر وضوح تصویر HD است.” ناسا توضیح می دهد.

چگونه فعالیت خورشید بر زمین تأثیر می گذارد

اتمسفر زمین، خوشبختانه، بدن ما را در برابر تأثیرات شعله های خورشیدی و فعالیت های مرتبط محافظت می کند. این شامل مواردی مانند اشعه ایکس و ذرات پرانرژی ساطع شده از خورشید می شود. در همین حال، میدان مغناطیسی قوی زمین (تولید شده توسط هسته فلزی زمین) بسیاری از ذرات را از طوفان های خورشیدی منحرف می کند و ما را از باد بی امان خورشیدی خورشید، جریان پیوسته ذرات (الکترون ها و پروتون ها) از ستاره ما محافظت می کند.

با این حال طوفان های خورشیدی آینده خطر بزرگی برای شبکه برق و زیرساخت های ارتباطی ما به همراه دارند. به همین دلیل فضاپیماهایی مانند SDO و کاوشگر خورشیدی پارکر با هوشیاری خورشید را رصد می‌کنند و به ما امکان می‌دهند بهتر بفهمیم، پیش‌بینی کنیم و برای شعله‌های قوی یا پرتاب‌های توده‌های تاجی آماده شویم. (برای جلوگیری از آسیب شبکه انبوه در اثر طوفان خورشیدی ورودی، می‌توانیم، برای مثال، برق شبکه را به طور موقت قطع کنیم و مطمئن شویم که بیمارستان‌ها برای کار با ژنراتور آماده هستند.)

“این چیزی نیست که بخواهیم خواب را از دست بدهیم، بلکه باید آن را جدی بگیریم.”

متأسفانه، یک CME قدرتمند در سال ۱۹۸۹ برق را به میلیون ها نفر در کبک، کانادا منتقل کرد. CME در ۱۲ مارس همان سال به میدان مغناطیسی زمین برخورد کرد و سپس، استن اودنوالد، ستاره شناس ناسا نوشتدرست پس از ساعت ۲:۴۴ بامداد روز ۱۳ مارس، جریان ها ضعفی در شبکه برق کبک پیدا کردند. در کمتر از دو دقیقه، کل شبکه برق کبک قطع شد. در طول خاموشی ۱۲ ساعته پس از آن، میلیون ها نفر ناگهان خود را در ساختمان های اداری تاریک و تونل های زیرزمینی عابر پیاده و در آسانسورهای متوقف شده یافتند.

در سمت چپ: خورشید در حداکثر خورشیدی. در سمت راست: خورشید در طول حداقل خورشیدی.
اعتبار: NASA/SDO

بیشتر می خواهید علوم پایه و اخبار فنی مستقیماً به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود؟ ثبت نام برای خبرنامه سرعت نور Mashable امروز.

اکثر شراره هایی که برخورد می کنند زمین بی ضرر هستند و در نتیجه شفق قطبی باشکوه، یا شفق شمالی، ناشی از گرم شدن ذرات خورشیدی مولکول های موجود در جو ما است. به ناچار، الف یک شعله ی قوی روزی زمین را تحت تاثیر قرار خواهد داداما هدف پیش بینی اثرات است.

میش تاکید کرد: “این چیزی نیست که بخواهیم خواب را از دست بدهیم، بلکه باید جدی گرفته شود.”

موضوعات
ناسا


منبع: https://mashable.com/article/nasa-sun-solar-flares-active

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *