تصویر روز ناسا: زتا مارافسای، ستاره فراری

ستاره زتا مارافسای معروف به زتا اوف مانند کشتی، دریاهای کیهانی را شخم می‌زند و موج کمان بین‌ستاره‌ای ایجاد می‌کند که در این پرتره مادون قرمز خیره‌کننده‌ دیده‌ می‌شود.

در تصویر روز ناسا چه می‌بینیم؟

در نمای رنگی تصویر، زتا مارافسای مایل به آبی، ستاره‌ای با جرم حدود ۲۰ برابر خورشید، در نزدیکی مرکز کادر قرار دارد و با سرعت ۲۴ کیلومتر در ثانیه به سمت چپ حرکت می‌کند.

تصویر روز ناسا: زتا مارافسای، ستاره فراری

باد ستاره‌ای قوی آن مواد غبارآلود بین ستاره‌ای را فشرده و گرم می‌کند و کمان منحنی را شکل می‌دهد. اما چه چیزی این ستاره را به حرکت درآورد؟

زتا اوف احتمالاً زمانی عضوی از یک سیستم ستاره‌ای دوتایی بوده است. ستاره همراه آن پرجرم‌تر است و از این رو عمر کوتاه‌تری داشته‌ است. هنگامی که ستاره همراه به‌عنوان یک ابرنواختر درحال ازدست‌دادن‌ جرم خود منفجر شد، زتا مارافسای از سیستم به بیرون پرتاب شد.

زتا مارافسای در فاصله حدود ۴۶۰ سال نوری از ما، ۶۵۰۰۰ برابر درخشان‌تر از خورشید است و اگر توسط غبار مبهم احاطه نمی‌شد، یکی از ستاره‌های درخشان‌تر در آسمان بود.

این تصویر در حدود ۱٫۵ درجه یا ۱۲ سال نوری از فاصله تخمینی زتا اوف است. در ژانویه ۲۰۲۰، ناسا تلسکوپ فضایی اسپیتزر را در حالت ایمن قرار داد و به ۱۶ سال کاوش موفقیت‌آمیز در کیهان پایان داد.


منبع: https://digiato.com/astronomy/zeta-oph-runaway-star-apod

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *