تنسنت ۴۳ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را به‌خاطر قوانین جدید چین از دست داد

پس از اینکه مقامات چینی مجموعه قوانین جدیدی را با هدف محدودکردن بازی‌ها و صرف هزینه در آن‌ها پیشنهاد کردند، تنسنت (Tencent) حدود ۴۳٫۵ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد.

براساس گزارش اینسایدر، قانون‌گذاران چینی محدودیت‌های جدیدی را برای صنعت بازی‌های ویدیویی آنلاین پیشنهاد کرده‌اند و همین امر باعث شده تا ارزش سهام تنسنت ۱۲ درصد کاهش پیدا کند و غول چینی با بزرگ‌ترین افت یک روزه خود از سال ۲۰۰۸ مواجه شود. سهام Netease نیز ۲۵ درصد سقوط کرده است و به همین ترتیب شاخص فناوری Hang Seng نیز ۴٫۳۷ درصد کاهش یافت.

تنسنت ۴۳ میلیارد دلار از ارزش بازار خود را به‌خاطر قوانین جدید چین از دست داد

در ایالات متحده نیز ارزش سهام شرکت‌های بازی‌سازی الکترونیک آرتز (EA) و Take-Two (مالک راکستار، سازنده بازی‌های GTA) نیز بیش از ۱ درصد کاهش یافته است. سهام مایکروسافت نیز با کاهش ۰٫۱۳ درصدی روبرو شده است. سهام استودیو فرانسوی سازنده بازی‌های Assassin’s Creed، یعنی یوبیسافت نیز بیش از ۳ درصد کاهش داشته است.

قوانین جدید چین و واکنش تنسنت نسبت به آن‌ها

براساس گزارش رویترز، با وجود این قوانین، بازی‌های آنلاین دیگر برای ورود روزانه به حساب، پرداخت اولین هزینه یا چندین‌بار پرداخت متوالی در بازی‌ها، به بازیکنان پاداشی ارائه نمی‌کنند.

علاوه‌براین، بازیکنان دیگر نمی‌توانند در بازی‌های آنلاین کیف پول‌های خود را به میزان دلخواهی شارژ کنند و طبق این قوانین جدید، محدودیت‌هایی برای آن تعریف خواهد شد. با این وجود به نظر می‌رسد که چین یکی از صریح‌ترین قوانین خود برای محدودکردن پرداخت‌های درون بازی را پیشنهاد کرده است.

بازی‌ها همچنین با وجود این قانون دیگر نمی‌توانند به بازیکنان خود شانس‌های مبتنی بر قرعه‌کشی ارائه کنند و از امکان حراج آیتم‌های مجازی بازی‌ها نیز منع شده‌اند. این قوانین همچنین نگرانی‌های چین در مورد داده‌های کاربران خود را نشان می‌دهد و ناشران بازی‌ها را وادار می‌کند تا اطلاعات خود را در سرورهای چین ذخیره کنند.

«ویگو ژانگ»، نایب رئیس تنسنت گیمز درباره این قوانین می‌گوید:

«این اقدامات جدید اساساً مدل کسب‌و‌کار و عملیات بازی آنلاین را تغییر نمی‌دهد. [در عوض] حمایت مقامات از صنعت بازی‌های آنلاین را روشن می‌کند و راهنمایی‌های آموزنده‌ای را ارائه می‌کند که باعث افزایش نوآوری در بازی‌های با کیفیت بالا می‌شود.»

در سال ۲۰۲۱ نیز رگولاتورهای چینی قوانین مشابهی را تنظیم کرده بودند که به موجب آن محدودیت جدیدی برای کودکان خردسال ارائه شد تا در طول هفته زمان کمتری را صرف بازی‌های ویدیویی کنند. چین، در سال ۲۰۲۲ پس از ایالات متحده، دومین بازار بزرگ بازی‌های ویدیویی جهان از نظر فروش بوده است.


منبع: https://digiato.com/finance-investment/tencent-netease-shares-plummet-on-new-china-online-gaming-guidelines

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *