تولید آمونیاک کثیف است. این “نیترولایزر” می تواند آن را تمیز کند

آمونیاک را شاید بتوان بیشتر به عنوان یک پاک کننده خانگی یا ماده شیمیایی که بوی ادرار شما را ایجاد می کند، شناخته شده است. با این حال، تعداد کمی ممکن است متوجه این موضوع شوند نیم تولید مواد غذایی در جهان به کودهای مبتنی بر آمونیاک متکی است که در تعداد انگشت شماری از کشورها تولید می شود.

این ماده شیمیایی شفاف و بدبو عمدتا توسط سوپرگرم کردن آب، هوا و گاز طبیعی تحت فشار – فرآیندی که مقادیر زیادی دی اکسید کربن منتشر می کند. سنتز آمونیاک تا حد زیادی است کثیف ترین فرآیند تولید مواد شیمیایی در جهان، مسئول حدود ۱٫۸٪ CO2 جهانی است. این بیشتر از مجموع انتشار گازهای گلخانه ای بریتانیا در سال گذشته است.

در تلاش برای پاکسازی بخش، یکی استارت آپ در حال توسعه چیزی است که آن را نیترولایزر می نامد – دستگاهی به اندازه ظرف که می تواند آمونیاک را فقط با استفاده از آب، هوا و برق تجدید پذیر تولید کند. ادعا می کند که این فرآیند هیچ کربنی منتشر نمی کند.

این استارت‌آپ که به درستی Nitrovolt نام دارد، کمتر از یک سال پیش به عنوان یکی از اعضای دانشگاه فنی دانمارک تأسیس شد. نیترولایزر آن توسط دو دانشمند ساخته شده است که در هفت سال گذشته در تحقیقات پیشرفته سنتز آمونیاک الکتروشیمیایی گذرانده اند.

اواخر سال گذشته، Nitrovolt کمک هزینه تحصیلی از Breakthrough Energy، یک برنامه تامین مالی بخش خصوصی دریافت کرد. طراحی شده برای مقابله با موانع در مراحل اولیه نوآوری در فناوری آب و هوا. و امروز اعلام کرد که اولین دور اولیه خود را تضمین کرده است – ۷۵۰,۰۰۰ یورو از سوئدی VC BackingMinds.

Mattia Saccoccio، مدیر ارشد فناوری و یکی از بنیانگذاران NitroVolt، گفت: «با بودجه جدید، ما از دانشگاه خارج می‌شویم و شایستگی‌هایی را که برای توسعه فناوری خود نیاز داریم، استخدام می‌کنیم.

در حالی که هنوز روزهای اولیه است، Nitrovolt برنامه های بزرگی دارد، نه فقط برای کربن زدایی تولید آمونیاک، بلکه برای دسترسی بیشتر به کود برای کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند – کشاورزان.

دموکراتیک کردن مواد مغذی

سیستم نیترولایزر برای تولید آمونیاک سبز به طور مستقیم در مزارع طراحی شده است. تمام چیزی که یک پرورش دهنده نیاز دارد دسترسی به شبکه (یا تاسیسات خورشیدی یا بادی)، آب و مقداری هوا است.

هنگامی که سنتز انجام می شود، آمونیاک به سیستم آبیاری موجود هدایت می شود تا روی محصولات اسپری شود. کشاورز می تواند غلظت را مشخص کند آنها می خواهند و سیستم آن را بر اساس تقاضا تولید می کند.

سوزان زمانی اندرسن، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران این شرکت، به TNW گفت که انتظار می‌رود اولین سیستم کامل آن روزانه حدود ۱۵۰ کیلوگرم آمونیاک تولید کند که برای تامین تمام نیازهای نیتروژن یک مزرعه متوسط ​​دانمارکی کافی است. این به حدود ۴۵۰ لیتر آب در روز نیاز دارد.

مشابه a تسلا بسته باتری، نیترولایزر را می توان بسته به نیاز، بزرگ یا کم کرد. شما به سادگی یکی از ماژول ها را اضافه یا کم می کنید.

“فناوری ما تولید آمونیاک را به صورت محلی امکان پذیر می کند و مصرف کننده نهایی را در کنترل تولید قرار می دهد. این بدان معنی است که تولید در برابر نوسانات زنجیره تامین و به طور همزمان سبز می شود – چیزی که امروزه در بازار وجود ندارد.اندرسن گفت.

تامین منابع

روسیه بزرگترین جهان است صادر کننده آمونیاک و به دنبال آن چین و خاورمیانه، اروپا را در معرض خطر اختلال در عرضه این کود حیاتی قرار می دهد.

به عنوان مثال، پس از جنگ در اوکراین، قیمت کود نیتروژن تقریباً چهار برابر شد، به این معنی که بسیاری از کشاورزان توان مالی نداشت برای خرید آن این تاثیر گذاشت امنیت غذایی سرتاسر جهان.

تقاضا برای آمونیاک است پیش بینی کرد تا سال ۲۰۵۰ سه برابر شود، در همان سال این بخش باید به انتشار خالص صفر برسد. اندرسن پیش بینی می کند که این بدان معناست که تقاضا برای تولید آمونیاک محلی و سبز در آینده به سرعت افزایش خواهد یافت.

در حالی که تعداد بسیار کمی از استارتاپ‌ها تاکنون در این فضا فعالیت می‌کنند، تولید آمونیاک سبز احتمالاً یک مورد سرمایه‌گذاری جذاب‌تر را در آینده ارائه خواهد کرد.

به عنوان مثال، به نظر می رسد که BackingMinds اولین محرک این فناوری باشد. سوزان نجفی، شریک موسس شرکت تحت رهبری موسس، گفت که آنها “فعالانه به دنبال جایگزین های سبز برای کودهای شیمیایی برای بیش از دو سال بوده اند.”

این شرکت خود را تنها VC اروپا می داند که کاملاً روی “نقاط کور” تمرکز دارد – مناطق کم سرمایه گذاری در صنایع حیاتی

در آینده، الفمومونیا همچنین می تواند نقش کلیدی در انتقال و ذخیره هیدروژن سبز داشته باشد. خود این ماده شیمیایی نیز می تواند به عنوان یک سوزانده شود سوخت صفر کربن برای کشتی ها، هواپیماها و جars.

بله، خانم‌ها و آقایان، ممکن است وارد دوران حمل‌ونقل با نیروی ادرار شویم.


منبع: https://thenextweb.com/news/green-ammonia-fertiliser-nitrolyzer-danish-startup

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *