تیمی به رهبری دانشمند هندی با استفاده از ضایعات ویسکی، «بنزین سبز» سازگار با محیط زیست و پایدار می‌سازند.

محققان دانشگاه هریوت وات در ادینبورگ از فاضلاب صنعت تقطیر ویسکی برای تولید هیدروژن سبز که یک سوخت پایدار است استفاده کرده اند.

این تیم با استفاده از یک ماده جدید در مقیاس نانو به نام نیکل سلنید که حدود یک ۱۰۰۰۰م قطر موی انسان است، در فرآیند تولید هیدروژن سبز، آب شیرین را با فاضلاب تقطیر جایگزین کرد.

این نانوذره به طور موثر فاضلاب را تصفیه کرد و مقادیر مشابه یا کمی بیشتر هیدروژن سبز در مقایسه با استفاده از آب شیرین تولید کرد.

Sudhagar Pitchaimuthu، یکی از نویسندگان مقاله منتشر شده در مجله Sustainable Energy & Fuels، بر اهمیت کاهش استفاده از آب شیرین و منابع طبیعی تاکید کرد.

فرآیند سنتی تولید هیدروژن سبز به ۹ کیلوگرم آب برای هر ۱ کیلوگرم هیدروژن سبز نیاز دارد، در حالی که تولید ویسکی مالت تقریباً ۱۰ لیتر باقیمانده برای هر لیتر ویسکی ایجاد می کند. برای پرداختن به نیاز به حفظ منابع، محققان بر استفاده از فاضلاب کارخانه تقطیر برای تولید هیدروژن سبز متمرکز شدند و هدف آنها فرآیندی ساده است که مواد زائد را از آب حذف می کند.

رویکرد نوآورانه این تیم، فرصت‌هایی را برای فرآیند تولید هیدروژن پایدارتر، همسو با تلاش‌های جهانی برای به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی باز می‌کند.

هیدروژن سبز دوستدار محیط زیست در نظر گرفته می شود، زیرا در طی احتراق کربن منتشر نمی کند.

هیدروژن سبز که معمولاً از طریق الکترولیز با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد یا خورشید تولید می‌شود، نقش مهمی در راه‌حل‌های انرژی پاک بازی می‌کند.

با این حال، دستگاه‌های الکترولیز معمولی طوری طراحی شده‌اند که با آب شیرین کار می‌کنند و اغلب با وارد شدن فاضلاب با مواد اضافه شده از کار می‌افتند.

استفاده از نانوذرات سلنید نیکل در این مطالعه بر این چالش ها غلبه کرد و فرآیند را کارآمدتر و پایدارتر کرد.

تیم تحقیقاتی اکنون بر روی توسعه نمونه اولیه الکترولیزور و افزایش تولید نانوذرات سلنید نیکل متمرکز شده است.

علاوه بر این، آنها قصد دارند بررسی کنند که آیا می توان اجزای ارزشمندی را از فاضلاب کارخانه تقطیر در طول فرآیند تصفیه استخراج کرد و مزایای زیست محیطی و اقتصادی این رویکرد نوآورانه را افزایش داد.

(با ورودی های نمایندگی ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/team-led-by-indian-origin-scientist-make-eco-friendly-sustainable-green-petrol-13596392.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *