جایزه Dolby Atmos Music اپل می تواند یک فاجعه برای این فرمت باشد

سیب

اپل به هنرمندان پیشنهاد می دهد در صورت ارائه پول بیشتری پرداخت کند اپل موزیک با نسخه‌هایی از آهنگ‌هایشان که به صورت همه جانبه ضبط شده‌اند موسیقی Dolby Atmos قالب بر اساس گزارش بلومبرگ. در ظاهر، این بسیار منطقی است، به خصوص که اپل زمینه را برای آن فراهم می کند به زودی راه اندازی می شود هدست اپل ویژن پرو، دستگاهی که از صدای فراگیر بهره زیادی خواهد برد. اما این حرکت می‌تواند دقیقاً مجموعه‌ای از انگیزه‌های اشتباه را در زمانی ایجاد کند که هیئت منصفه هنوز در مورد اینکه آیا صدای فضایی برای موسیقی واقعاً چیز خوبی است یا خیر تقسیم شده است.

اپل چندین سال گذشته را صرف افزایش پشتیبانی خود از صدای مکانی به طور کلی کرده است Dolby Atmos به طور خاص، از طریق خانواده هدفون های بی سیم AirPods خود، Apple TV 4K دستگاه پخش جریانی و تقریباً تمام محصولات محاسباتی آن نیز. Apple Music کاتالوگ رو به رشدی از آهنگ‌های Dolby Atmos Music دارد و سرویس پخش ویدیوی Apple TV+ تقریباً در همه فیلم‌ها و نمایش‌های خود، موسیقی متن Dolby Atmos را ارائه می‌دهد.

اما در حالی که Dolby Atmos برای فیلم ها معمولاً به عنوان یک پیشرفت بزرگ در تجربه تماشای فیلم در نظر گرفته می شود، این موضوع لزوماً در مورد موسیقی Dolby Atmos صادق نیست. دلایل بی شمار است.

کاملاً مشخص نیست که مردم بخواهند آهنگ‌های مورد علاقه‌شان با عرض، عمق و حرکت صداهایی که با فرمتی مانند Dolby Atmos Music امکان‌پذیر است، ارائه شود. وقتی به استریو عادت دارید، صدای فضایی ممکن است خسته کننده باشد. هنگامی که شما می توانید این قطع ارتباط را بیشتر نشان دهید ردیابی سر را معرفی کنیدکه اپل روی آن استفاده می کند AirPods Pro Gen 2/AirPods Pro Gen 2 USB-C، AirPods Maxو AirPods Gen 3و همچنین محصولات Beats مانند Studio Pro و Fit Pro.

LightFieldStudios/Getty Images

سپس چالشی وجود دارد، از منظر هنری، ایجاد یک آهنگ Dolby Atmos Music که از فناوری به گونه‌ای استفاده می‌کند که غوطه‌ور شدن را اضافه می‌کند، اما خیلی دور نمی‌رود. در نقطه مقابل طیف، شما همچنین می توانید با یک قطعه کلاسیک که در Atmos ریمیکس شده است، بگذرید، اما این روش واقعاً جدیدی برای تجربه آهنگ ارائه نمی دهد. در دستان یک مهندس بی‌تجربه، این می‌تواند تاثیر یک آهنگ را به جای تقویت آن از بین ببرد.

مشکل برنامه جایزه موسیقی Dolby Atmos Apple در اینجا نهفته است. اپل قصد دارد به هنرمندان و برچسب‌ها صرفاً برای ایجاد آهنگ در Dolby Atmos Music پاداش دهد – طبق منابع بلومبرگ، هیچ الزامی برای گوش دادن به این نسخه‌ها توسط مشترکین Apple Music وجود ندارد.

اما اگر اپل هیچ اقدام خلاقانه‌ای برای کنترل کیفیت انجام ندهد – و مشخص نیست که حتی اگر بخواهد می‌تواند (چگونه به یک هنرمند بگویید آهنگ Atmos او بد است؟) – انگیزه مالی می‌تواند کمیت را بر کیفیت ترجیح دهد. این می تواند به راحتی برچسب های ضبط را در جستجوی میانبرها (شاید حتی نرم افزارهای ریمیکس مبتنی بر هوش مصنوعی) بفرستد تا کاتالوگ های خود را در سریع ترین زمان ممکن پر کنند. این آخرین چیزی است که یک فرمت صوتی نوپا به آن نیاز دارد.

در اینجا یک موازی با فرمت همهجانبه دیگر وجود دارد: ۳D. در جنون تغذیه سه بعدی که پس از افشای فیلم سه بعدی جیمز کامرون اتفاق افتاد. آواتاربسیاری از استودیوهای فیلم به فیلمبرداری دو بعدی ادامه دادند و در عوض به نرم افزار برای تبدیل به سه بعدی متکی بودند. نتایج اغلب کمتر از چشمگیر بود.

انصافاً، الزامات خود اپل برای ارسال موسیقی Dolby Atmos این نوع چیزها را ممنوع می کند. همان خط اول در آن نمایه منبع صوتی همهجانبه اعلام می کند که “فایل های صوتی Dolby Atmos تولید شده از میکس های استریو مجاز نیستند.”

من گمان می کنم که برای بسیاری از هنرمندانی که در حال خلق آثار کاملاً جدید هستند و از مجموعه ابزارهای ترکیبی Dolby برای زنده کردن آنها استفاده می کنند، نتایج شگفت انگیز خواهد بود. من به آرامی فهرستی از آهنگ هایی را تهیه می کنم که در Dolby Atmos به نظرم بهتر از استریو صدا می دهند. تا اینجای کار، اکثر آنها ضبط‌هایی هستند که در سه سال گذشته منتشر شده‌اند.

این بدان معنا نیست که آهنگ‌هایی که دهه‌ها به‌عنوان آهنگ‌های استریو با ما بوده‌اند را نمی‌توان به‌طور متفکرانه – و به‌طور خیره‌کننده – به‌عنوان Dolby Atmos (جیلز مارتین) ریمیکس کرد. ترکیب Atmos از INXS’ لگد زدن یکی از مورد علاقه های من باقی می ماند). اما وعده پول می‌تواند نتایج غیرقابل پیش‌بینی ایجاد کند، و این خطر واقعی وجود دارد که طرح اپل نتیجه معکوس داشته باشد و ما را به یک کتابخانه عظیم از آهنگ‌های صوتی فضایی محکوم کند که ارزش شنیدن آن‌ها را ندارند.

توصیه های سردبیران







اما در حالی که Dolby Atmos برای فیلم ها معمولاً به عنوان یک پیشرفت بزرگ در تجربه تماشای فیلم در نظر گرفته می شود، این موضوع لزوماً در مورد موسیقی Dolby Atmos صادق نیست. دلایل بی شمار است.


منبع: https://www.digitaltrends.com/home-theater/apple-dolby-atmos-music-bounty-spatial-audio/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *