جنبش حق به تعمیر بزرگترین پیروزی های خود را در سال ۲۰۲۳ به دست آورد

این یک سال بنر برای جنبش «حق به تعمیر» بود، همانطور که لوایح حمایتی هستند امضاء شده به قانون در سراسر ایالات متحده و خارج از کشور. اپل نیز جهان را شوکه کرد از لایحه کالیفرنیا حمایت کرد و خواستار یک معادل در سراسر کشور شد. در اتحادیه اروپا، قانون‌گذاران استفاده از USB-C را به عنوان یک سوکت شارژ استاندارد برای اکثر دستگاه‌های کوچک اجباری کردند و اکنون توجه خود را به سمت تاکتیک‌های ضد تعمیر معطوف کرده‌اند. اما، در حالی که رهبران جنبش باید از یک یا دو لیوان از چیزهای خوب لذت ببرند، این پیروزی ها علیرغم اینکه چقدر سخت به دست آمده اند، کامل نیستند. به قول اشتباه وینستون چرچیل، این آغاز پایان نیست، تا حد زیادی پایان آغاز است.

در سال گذشته ما شاهد تصویب لوایحی در نیویورک، کلرادو، مینه سوتا و کالیفرنیا بودیم. نیویورک بود معروف آب شده با سیاست زدگی اواخر روز که برخی از مفاد کلیدی آن را خنثی کرد. این شامل محافظت از دستگاه‌های موجود (در عوض، برای سخت‌افزار ساخته شده پس از ۱ ژوئیه ۲۰۲۳)، تعهدات برای تامین قطعات جداگانه به جای بسته‌ها و اکنون هر گونه پوششی برای لوازم الکترونیکی درجه یک سازمانی مانند موارد مورد استفاده در مدارس و بیمارستان‌ها را حذف می‌کند. مینه‌سوتا با دندان‌های بیشتری جان سالم به در برد، البته با حکاکی‌های سخاوتمندانه برای تولیدکنندگان تجهیزات کشاورزی، کنسول‌های بازی و ماشین‌ها.

جنبش حق به تعمیر بزرگترین پیروزی های خود را در سال ۲۰۲۳ به دست آورد
نیکولاس توکات از طریق گتی ایماژ

صورت حساب کالیفرنیا که به طرز جالبی مورد حمایت اپل قرار گرفت، در سال آینده شروع شد و این شرکت اعلام کرد که از مفاد آن در سراسر کشور پشتیبانی خواهد کرد. و با توجه به این حمایت، باید انتظار داشته باشید که این لایحه به عنوان مدلی برای هر قانون فدرال آینده ارائه شود. این به طور گسترده ای فناوری و لوازم خانگی مصرف کننده را پوشش می دهد، اما کنسول های بازی و تجهیزات امنیتی را مستثنی می کند. مقررات کلیدی شرکت ها را ملزم می کند که قطعات را تحت “شرایط منصفانه و معقول” به مالکان و تعمیرگاه های شخص ثالث مدت ها پس از خروج آخرین مدل از کارخانه بفروشند. دستگاه هایی با قیمت عمده فروشی بین ۵۰ تا ۹۹٫۹۹ دلار باید حداقل سه سال پس از ساخت آخرین مدل جدید، قطعات، ابزار و راهنمای تعمیرات را در دسترس داشته باشند. برای تجهیزاتی که بیش از ۱۰۰ دلار قیمت دارند، قطعات باید بدون در نظر گرفتن دوره های گارانتی فردی، «حداقل هفت سال» بمانند. به طور مشابه، ابزارها و مستندات باید بر اساس یکسان در دسترس باشند "منصفانه و معقول" اساس حکاکی هایی وجود دارد، از جمله حفاظت از اسرار تجاری و کد منبع، اما استخوان بندی صورتحساب به اندازه کافی محکم است.

الیزابت چمبرلین، مدیر بخش پایداری iFixit، به Engadget گفت که این لایحه “قوی ترین” تصویب شده در ایالات متحده و یکی از جامع ترین است. (این امر با توجه به کمبود قوانین جایگزین نیز قابل تحسین نیست.) الزامات برای در دسترس ماندن قطعات برای مدت طولانی پس از خرید تضمین می کند که “مردم مواد تعمیر مورد نیاز خود را در زمان نیاز دارند.” ناگفته نماند که تعمیرگاه‌های مستقل را قادر می‌سازد تا «قطعات اصلی را برای طیف وسیعی از چیزها بدون نیاز به ثبت‌نام در برنامه‌های تهاجمی و محدودکننده سازنده» دریافت کنند. ناتان پروکتور از گروه تحقیقاتی منافع عمومی، قبل از تصویب این لایحه، گفت همچنین به شرایط طاقت‌فرسایی که اپل در برنامه تعمیرات مستقل خود استفاده کرده بود، پایان می‌دهد. یک تحقیق Engadget نشان داد که در حالی که IRP اپل در ظاهر ایده خوبی به نظر می رسد، پر از اتهامات پنهان و بندهای محدود کننده است. و همانطور که آیفون ۱۴ به دلیل تعمیر پذیری بسیار بیشتر از مدل های قبلی خود مورد تحسین قرار گرفت، از جفت شدن قطعات نیز استفاده کرد – فرآیند قفل کردن یک قطعه به یک دستگاه خاص است که از تعویض آن توسط کاربران بدون تایید سازنده جلوگیری می کند. متأسفانه، لایحه کالیفرنیا نیز هیچ کاری برای جلوگیری از جفت شدن قطعات انجام نمی دهد، که ممکن است توضیح دهد که چرا در وهله اول مورد حمایت اپل قرار گرفت.

در چند سال گذشته، اتحادیه اروپا به عنوان تنظیم کننده اصلی فناوری بزرگ، البته با بسیاری از منتقدان. این بلوک اکنون دارد یک شارژر مشترک را اجباری کردUSB-C، برای همه دستگاه‌های تلفن همراه فروخته شده تا پایان سال ۲۰۲۴، و همه لپ‌تاپ‌ها تا بهار ۲۰۲۶٫ در نوامبر، تنظیم‌کننده‌ها شروع به جستجوی راه‌هایی برای ترغیب تعمیرات و نوسازی به جای تعویض برای دنده نو این شامل حق مردم برای دسترسی به قطعات یدکی، اسناد و ابزار با “هزینه مناسب” می شود – حتی زمانی که دستگاه خارج از دوره گارانتی خود است. مهمتر از آن، پیش نویس به دنبال این است جلوگیری از تولید کنندگان استفاده از “تکنیک قراردادی، سخت افزاری یا نرم افزاری” برای جلوگیری از تعمیرات که به نظر می رسد نشان دهنده جفت شدن قطعات باشد.

هر کسی که در مورد این بردها احساس پیروزی می کند باید عرض جغرافیایی گسترده ای را که این اصطلاحات به شرکت های فناوری ارائه می دهد را در نظر داشته باشد. سال گذشته، اپل به کاربران نهایی این امکان را داد تا دستگاه های خود را تعمیر کنند، اما نه به گونه ای که آن را آسان، مقرون به صرفه یا ارزشمند کند. مانند مجله نیویورک تایمز متوجه شدیم، تعویض یک قطعه نیازمند کیس های پرواز پر از سخت افزار درجه کارخانه و مبلغی هنگفت است. الان خیلی بهتر شده است، اما شما همچنان باید برای قرض گرفتن تجهیزات پیشرفته هزینه کنید و در صورت گم شدن هر یک از آن ها، خطر را متحمل شوید.

به طور مشابه، این صورت‌حساب‌ها هیچ مانعی برای جلوگیری از استراتژی جایگزینی شرکت به عنوان پیش‌فرض هنگام بازدید از فروشگاه نمی‌کند. پس از یک تصادف دوچرخه در تابستان امسال، شیشه جلو و عقب آیفون ۱۱ پرو مکس من شکسته شد، اما عملکرد دیگری داشت. متأسفانه، Genius Bar محلی من به من گفت که تنها کاری که می‌توانم انجام دهم این بود… خرید یک جایگزین با هزینه کامل. این قبل از ذکر است آیفون ۱۵ که، علیرغم تعهدات اپل برای تعمیر دوستانه تر، همچنان مملو از قطعات جفت شده است. این بدان معناست که با وجود تمام سخنان شیرین در مورد پایداری در چند سال اخیر، شما هنوز هم می توانید بخشی را به لطف مستقیم و صریح اپل تعمیر کنید. همانطور که الیزابت چمبرلین گفت، “افزایش فروش بسیار مشکلی است که در همه جا وجود دارد و متوقف کردن آن واقعا سخت است”، اما اشاره کرد که اتحادیه اروپا ممکن است راه حلی برای آن داشته باشد. پیش‌نویس قوانین آن «سازندگان را ملزم می‌کند تا زمانی که ارزان‌تر است، ابتدا تعمیر را قبل از تعویض، پیشنهاد دهند» (برای مصرف‌کننده).

آپتون سینکلر یک بار نوشت که اگر دستمزدش به چیزی متکی باشد که آن را درک نمی کند، نمی فهمد. به هر حال، اصل سازماندهی صنعت فناوری این است که هر چند سال یک بار یک قطعه جدید به شما بفروشد تا سود خود را بالا نگه دارد. طولانی کردن عمر یک دستگاه برای نتیجه آنها بد است (حداقل در کوتاه مدت) که بیشتر مقاومت آنها را توضیح می دهد. به همین دلیل است که تا آنجایی که می‌توانیم به شرایط بهتر و دستگاه‌های قابل تعمیر بیشتر امیدوار باشیم، باید هوشیار باشیم و به کار خود استراحت ندهیم. خطر این است که مردم حق تعمیر دستگاه های خود را دارند، اما هیچ راهی برای استفاده واقعی از آن ندارند.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/the-right-to-repair-movement-won-its-biggest-victories-in-2023-143010331.html?src=rss ظاهر شد.


منبع: https://www.engadget.com/the-right-to-repair-movement-won-its-biggest-victories-in-2023-143010331.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *