جنگ دیجیتال: اسرائیل با حملات سایبری بمباران شد، تجهیزات مرتبط با روسیه اعتبار را به خود اختصاص دادند

جنگ دیجیتال: اسرائیل با حملات سایبری بمباران شد، تجهیزات مرتبط با روسیه اعتبار را به خود اختصاص دادند

اسرائیل با یک حمله چند جانبه توسط تعدادی از بازیکنان مختلف مواجه است. بر اساس گزارش بلومبرگ، پس از حمله حماس و نفوذ به اسرائیل از طریق غزه، چندین گروه هکری حملات سایبری را به اسرائیل انجام داده اند و زیرساخت های عمومی آنها مانند شبکه های برق، سیستم های دفاعی، وب سایت های دولتی و همچنین رسانه ها را هدف قرار داده اند.

این حملات توسط چندین گروه هکر، از جمله آنهایی که مشکوک به ارتباط با روسیه هستند، انجام می شود که با گروه نظامی فلسطینی حماس متحد شده اند.

یکی از این گروه‌ها، Killnet، که ادعا می‌کند متشکل از هکرهای داوطلب وطن‌دوست روسی است، روز یکشنبه اعلامیه‌ای درباره هدف خود برای هدف قرار دادن تمام سیستم‌های دولتی اسرائیل با استفاده از حملات منع سرویس توزیع شده (DDoS) اعلام کرد.

این روش حمله سایبری، وب‌سایت‌ها را پر از ترافیک می‌کند و در واقع آنها را آفلاین می‌کند. Killnet اقدامات خود را به اسرائیل نسبت داد و این کشور را به حمایت از اوکراین و ناتو متهم کرد. این گروه تاکید کرد که با موفقیت یک وب سایت دولتی اسرائیل و وب سایت آژانس امنیتی شین بت را برای مدتی در روز یکشنبه از بین برد.

با این حال، تأیید مستقل ادعاهای این گروه در حال حاضر در انتظار است. با این وجود، همانطور که توسط سرویس نظارت وب سایت check-host.net گزارش شده است، هر دو وب سایت در روز یکشنبه دچار خرابی شدند.

همزمان، ناشناس سودان، یک گروه هکری که مظنون به داشتن ارتباط با روسیه است، حمایت خود را از «مقاومت فلسطین» اعلام کرد و بامداد دوشنبه به طور مختصر وب سایت جروزالم پست را غیرفعال کرد. این روزنامه تایید کرد که مورد حملات سایبری متعددی قرار گرفته است اما از آن زمان وب سایت خود را بازیابی کرده است.

کارشناسان امنیت سایبری پیشنهاد می‌کنند که به نظر می‌رسد این اقدامات هک‌تیویست‌های روسی، حرکاتی فرصت‌طلبانه هستند که از درگیری‌های جاری برای تبدیل شدن به تیتر اخبار و سود بالقوه از حملات DDoS استفاده می‌کنند.

به گفته ماتیاس واهلن، کارشناس اطلاعات تهدیدات در شرکت امنیت سایبری Truesec AB، این حوادث نشان دهنده همسویی روسیه با حماس علیه اسرائیل است.

بسیاری دیگر از گروه‌های هکتیویست خودخوانده نیز مسئولیت حمله به زیرساخت‌های اسرائیل را بر عهده گرفته‌اند که وب‌سایت‌های مرتبط با نیروگاه‌ها و سیستم‌های هشدار موشکی را هدف قرار داده‌اند. با این حال، بسیاری از این ادعاها تأیید نشده باقی می مانند.

در یک توسعه مرتبط، شرکت امنیت سایبری Group IB گزارش داد که یک گروه هکر معروف به AnonGhost یک برنامه تلفن همراه مورد استفاده برای ارسال هشدار موشکی به اسرائیلی‌ها در طول درگیری‌ها را به خطر انداخته است. هکرها از یک آسیب‌پذیری در برنامه برای درج اعلان‌های جعلی حاوی پیام‌هایی مانند «مرگ بر اسرائیل» و «بمب هسته‌ای در راه است» به همراه نماد سواستیکا سوء استفاده کردند. این برنامه از آن زمان از فروشگاه Play Google حذف شده است، جایی که قبلا بیش از ۱ میلیون بار دانلود شده بود. توسعه دهندگان این اپلیکیشن در این مورد اظهار نظری نکرده اند.

در بیانیه ای که در تلگرام منتشر شد، AnonGhost تعهد خود را برای اقدام علیه اسرائیل تایید کرد. در حالی که اسرائیل هدف حملات سایبری مکرر بوده است، هنوز مشخص نیست که آیا گروه های هکری ایرانی در درگیری کنونی دست دارند یا خیر.

گروه‌های طرفدار اسرائیل نیز با حملات سایبری علیه سازمان‌های فلسطینی مقابله به مثل کرده‌اند. یک گروه که خود را نیروی سایبری هند معرفی می کند، مدعی شد که وب سایت بانک ملی فلسطین و حماس را در روز یکشنبه مختل کرده است. هر دو وب سایت هنوز در روز دوشنبه غیرقابل دسترسی بودند و بانک اظهار نظری در مورد این وضعیت ارائه نکرد.

گیل مسینگ، رئیس کارکنان شرکت امنیت سایبری اسرائیلی Check Point Software Technologies Ltd.، خاطرنشان کرد که حملات سایبری اخیر تاکنون کمترین تأثیر را داشته است. با این حال، او تاکید کرد که وضعیت ممکن است در آینده تغییر کند.

راب جویس، مدیر امنیت سایبری در آژانس امنیت ملی، اظهار داشت که هنوز یک جزء اصلی سایبری در درگیری وجود نداشته است. در عوض، آژانس حملات انکار سرویس در مقیاس کوچک و تخریب های جزئی وب را مشاهده کرده است.

او پیش بینی می کند که طرف های خارجی ممکن است در تقویت پیام حماس مشارکت بیشتری داشته باشند. جویس تأکید کرد که پیچیدگی ممکن است پیش نیاز تأثیرگذاری در چنین شرایطی نباشد.

چشم‌انداز سایبری در حال تحول در متن مناقشه اسرائیل و حماس نشان می‌دهد که هم گروه‌های تحت حمایت دولت و هم گروه‌های هکری به طور فعال در عملیات‌های سایبری با پتانسیل تشدید بیشتر درگیر هستند.


منبع: https://www.firstpost.com/tech/news-analysis/digital-warfare-israel-bombarded-with-cyberattacks-russia-linked-outfits-take-credit-13226212.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *