جنگ گوگل با مسدود کننده های تبلیغاتی ممکن است یوتیوب را برای کاربران مایکروسافت اج شکسته باشد

به نظر می رسد مرورگر وب اج مایکروسافت برای برخی از کاربران در هنگام تماشای ویدیوهای یوتیوب با مشکل مواجه شده است – و انگشتان دست به سوی گوگل، شرکتی که پشت سر یوتیوب و کروم، بزرگترین رقیب اج در فضای مرورگر وب قرار دارد، نشانه رفته است.

مانند Windows Central گزارش می دهدمردم برای شکایت از عملکرد YouTube در Edge، با یک کاربر، به Reddit رفته اند شکایت از اینکه ویدیوها از تاخیر دو ثانیه ای رنج می برنددر حالی که Windows Task Manager Edge را با استفاده از ۵۰٪ تا ۹۰٪ از CPU و منابع حافظه رایانه شخصی نشان می داد، که قطعاً نباید اینطور باشد.

به گفته Windows Central، کاربر دیگری از Google شکایت کرده است که یک پیام پاپ آپ نشان می دهد که به جای آن از کروم استفاده می کند. چه خبر؟

آیا بازی ناپسند مقصر است؟

از آنجایی که مایکروسافت اج اکنون از موتور کرومیوم استفاده می‌کند، که همان فناوری پشت کروم است، برخی افراد پیشنهاد می‌کنند که چیز بدتری در حال وقوع است. یک پیشنهاد این است که گوگل به طور هدفمند عملکرد Edge را کاهش می دهد تا مردم را تشویق کند که آن را به نفع کروم کنار بگذارند.

در واقع، یک کاربر Reddit به دیگری لینک می دهد موضوعی که کاربران در مورد مشکل مشابه با YouTube در فایرفاکس صحبت می کنندجایی که افرادی که پیشنهاد می کنند گوگل عمدا عملکرد مرورگرهای وب رقیب را محدود می کند.

من کاملاً متقاعد نشده ام که این اتفاق می افتد. این به این معنا نیست که فکر نمی‌کنم گوگل چنین حرکت ضدرقابتی انجام دهد، اما نمی‌توانم ببینم که شرکت از انجام آن چه سودی می‌برد.

برای شروع، کروم محبوب ترین مرورگر وب در جهان است. آ گزارش اخیر از Similarweb نشان داد که در دسامبر ۲۰۲۳، سهم بازار کروم ۵۹٫۶۵ درصد بود، در حالی که Edge تنها ۵٫۵۴ درصد و فایرفاکس فقط ۲٫۵۶ درصد بود. منطقی نیست که گوگل چنین کاری را انجام دهد، در حالی که قبلاً چنین پیشتاز بزرگی دارد. مطمئناً، تعدادی از کاربران اج و فایرفاکس ممکن است جابجا شوند، اما به سختی شماره گیری را جابه جا می کند.

در واقع، ممکن است گوگل با انجام این کار چیزهای بیشتری از دست بدهد. برای شروع، اگر بود کاهش عمدی عملکرد YouTube در سایر مرورگرهای وب و اثبات آن، می‌تواند باعث شود مردم کروم را از اعتراض خارج کنند – و همچنین می‌تواند گوگل را در معرض اقدامات قانونی قرار دهد.

خراب کردن عمدی سرویس خود بسیار خطرناک است، زیرا ممکن است مردم یوتیوب را مقصر بدانند نه مرورگر و در عوض تماشای ویدیوها را در یوتیوب متوقف کنند. این می تواند برای گوگل فاجعه بار باشد، زیرا بیشتر سود یوتیوب خود را از تبلیغات به دست می آورد. اگر شرکت دیدن آن تبلیغات را دشوارتر کند، یا اصلاً مردم را از دیدن آنها منصرف کند، آنگاه این سود کاهش خواهد یافت.

حداقل برای من، یک تئوری بسیار قابل قبول تر این است که عملکرد ضعیف یکی از عوارض جانبی جنگ گوگل با مسدود کننده های تبلیغات در یوتیوب است.

گوگل در مورد ماموریت خود برای جلوگیری از عدم مشاهده تبلیغات در ویدیوها از طریق افزونه های مسدودکننده تبلیغات برای مرورگرهای وب، صحبت کرده است. این تلاش می‌کند تعداد ویدیوهایی را که افراد دارای adblocker نصب شده می‌توانند ببینند محدود کند، و همچنین پیشنهاداتی مبنی بر کاهش عملکرد YouTube برای کاربران adblock وجود دارد – مشابه آنچه برخی از کاربران Edge و Firefox تجربه می‌کنند.

این حرکت ممکن است محبوب نباشد، اما منطقی است. این باید افراد را تشویق کند که یا برنامه‌های افزودنی مسدودکننده تبلیغات را غیرفعال کنند تا تبلیغات را در ویدیوها ببینند (و در نتیجه Google درآمد کسب می‌کند)، یا وسوسه شوند که در YouTube Premium مشترک شوند، YouTube Premium که با پرداخت هزینه ماهانه ویدیوها را بدون تبلیغات ارائه می‌کند – دوباره، باعث کسب درآمد از گوگل می‌شود. .

هر فناوری که گوگل برای شناسایی استفاده از adblock انجام می دهد، امکان پذیر است که Edge و Firefox را نیز به اشتباه انتخاب می کند و عملکرد پخش را محدود می کند، گویی آن مرورگرها نرم افزاری را مسدود می کنند.

همچنین این احتمال وجود دارد که کاربران Edge و Firefox از آن استفاده کنند پسوندهای مسدود کننده تبلیغات در آن مرورگرها، که کاهش سرعت عملکرد را قانونی می کند. در واقع، برخی از کاربران گزارش داده اند که غیرفعال کردن افزونه های adblock این مشکل را برطرف می کند.

بنابراین، به جای اینکه این یک ترفند شرورانه توسط گوگل برای ترغیب مردم به تغییر کاربری کروم باشد، به نظر می رسد این شرکت صرفاً روی راه هایی برای محافظت از درآمد خود کار می کند. اگرچه این ممکن است محبوب نباشد، درآمد تبلیغاتی به Google اجازه می‌دهد تا YouTube را رایگان نگه دارد، و همچنین به سازندگان محتوا برای پخش در این سرویس پول پرداخت کند. و اگر استفاده گسترده از نرم‌افزار مسدودکننده تبلیغات آن را به خطر بیندازد، می‌توانیم با جایگزینی کمتر مطلوب باقی بمانیم.

همانطور که گفته شد، گوگل همچنین باید مطمئن شود که از هر فناوری که استفاده می‌کند نرم‌افزار adblock را به درستی شناسایی می‌کند و کاربران بی‌گناه را به اشتباه جریمه نمی‌کند (بالاخره، افزونه‌های مسدود کردن تبلیغات کاملا قانونی هستند) – به خصوص اگر از محصولات رقیب استفاده می‌کنند.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید


منبع: https://www.techradar.com/computing/websites-apps/googles-war-on-adblockers-may-have-broken-youtube-for-microsoft-edge-users

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *