جهنم کپچا؛‌ چرا تست‌های کپچا هر روز سخت‌تر می‌شوند؟

بسیاری از شرکت‌ها و اهالی دنیای فناوری به این نتیجه رسیده‌اند که برای حفاظت از کپچا‌ها در مقابل هوش مصنوعی باید به فکر چاره بود؛ چرا که دیگر استفاده از تست‌های قدیمی برای شناسایی‌کردن انسان‌های واقعی از ربات‌ها، کار نمی‌کنند. احتمالاً در آینده‌ی نه چندان دور، ربات‌ها به راحتی می‌توانند از پس شناسایی چند درخت یا شیر‌های آتش‌نشانی بر‌ بیایند و به‌راحتی به وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین نفوذ کنند.

در مطالعه اخیر پژوهشگران دانشگاه UC Irvine و مایکروسافت، اکثر ۱۴۰۰ شرکت‌کننده بین ۱۵ تا ۲۶ ثانیه زمان بردند تا یک کپچا تصویری را با دقت ۸۱ درصد حل کنند. این در حالی است که رباتی که در مارس ۲۰۲۰ آزمایش شد، همین پازل‌ را با میانگین مدت زمان ۱۹٫۹ ثانیه و با دقت ۸۳ درصد حل کرد. این مطالعه نشان داد که ماشین‌ها در حل بسیاری از انواع کپچا از ما انسان‌ها بهتر و سریع‌تر هستند تازه و این مطالعه قبل از پیشرفت فوق‌العاده سریع هوش مصنوعی انجام شده بود.

اوایل امسال که هوش مصنوعی GPT-4 مورد آزمایش قرار گرفت، این مدل زبانی بسیار باهوش با کارگری از وب‌سایت TaskRabbit تماس گرفت و او را استخدام کرد تا کپچا را حل کند. شرکت هوش مصنوعی OpenAI که GPT-4 را توسعه داده، می‌گوید این مدل بدون نیاز به هیچ کمک انسانی‌ای پازل‌های کپچا را حل کرده است.

اکنون که تست‌های قدیمی کپچا نمی‌توانند راه‌حلی مناسب برای شناسایی ربات‌ها و تمایز آن‌ها از انسان‌ها باشند، باید چه رویه‌ای را در پیش گرفت؟ برخی از مدیران دنیای فناوری معتقدند که باید از تست‌های قدیمی کپچا فاصله بگیریم و از الگوریتم‌های پیچیده‌تری استفاده کنیم.

آشیش جین، مدیر ارشد فناوری Arkose labs که طراحی کپچا‌ برای HBO و لینکدین را در کارنامه‌اش دارد، می‌گوید بااینکه ربات‌ها تکامل یافته‌اند و هرروز هوشمندتر می‌شوند، بهبود چندانی در کپچا‌های قدیمی حاصل نشده است؛ حتی مینی‌گیم‌های پیچیده‌تر نیز شاید برای حفاظت در برابر هوش مصنوعی کافی نباشد. او اعتقاد دارد که باید تست‌های کپچا را حتی دشوارتر از حالا کرد.


منبع: https://www.zoomit.ir/security/412312-why-captchas-getting-harder/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *