خودروهای برقی تویوتا برای بازگرداندن گیربکس‌ها و سکون، چرخش عظیمی انجام می‌دهند

وسایل نقلیه الکتریکی به دلیل سادگی، با کمبود قطعات روغنی پیچیده، تونل‌های انتقال و نیازهای خنک‌کننده که به طراحان اجازه می‌دهد با طراحی‌های تازه‌ای مانند تویوتا FT-Se در بالا کار کنند، مورد ستایش قرار گرفته‌اند.

اما همین سادگی، بسیاری از علاقه مندان به رانندگی را که احساس می کنند خودروهای برقی فاقد روح هستند و تجربه رانندگی دیجیتالی که با موتور احتراقی قدیمی خوب همخوانی ندارد، ناامید کرده است.

خوب، به نظر می رسد تویوتا آماده مقابله با این مشکل است، به نظر می رسد که گیربکس های دستی برای دارندگان خودروهای برقی آینده روی میز هستند. مطابق با اتوموبیلکه تجربه دست اولی در نمونه اولیه Lexus UX300e مجهز به این سیستم به دست آورد، این فناوری سال‌ها در حال توسعه بوده است و کاملاً به نرم‌افزاری برای تقلید حرکت کلاچ و پرتاب اهرم دنده دستی متکی است.

درایو نمونه اولیه دارای یک گیربکس واقعی قرض گرفته شده از تویوتا GR86 (مانند عکس زیر) و یک دور شمارنده آنالوگ قدیمی بود، در حالی که دنده سوئیچ به راننده اجازه می دهد از یک درایو کاملا اتوماتیک به یک درایو دستی برود. انتظار می‌رود این راه‌اندازی از سال ۲۰۲۶ به‌عنوان یک گزینه کارخانه برای خریداران در دسترس باشد.

جعبه دنده ای از تویوتا GR86

Lexus UX 300e که اتوکار به نمایش درآورد دارای یک دسته دنده از تویوتا GR86 (مانند نمونه بالا) به اضافه پدال ها و یک دور شمارنده بود. (اعتبار تصویر: تویوتا)

البته موتورهای EV نیازی به گیربکس معمولی ندارند، بنابراین مهندسان مجبور شده اند همه چیز را با نرم افزار شبیه سازی کنند. به گفته اتوکار، دنده یک دقیقاً مانند یک ماشین دستی سنتی درگیر می شود. رانندگان می توانند کلاچ را بلغزانند و در صورت عدم تعادل صحیح کلاچ و دور خودرو، حتی خودرو را متوقف کنند. مطمئناً متوقف کردن یک خودروی الکتریکی شرم آورترین کاری است که یک راننده می تواند انجام دهد؟

علاوه بر این، مهندسان اطمینان حاصل کرده‌اند که ترمز موتور توسط راننده احساس می‌شود و همچنین می‌تواند در هنگام فشردن کلاچ، ترمز موتور را احساس کند. Autocar بیان می کند که عجیب ترین چیز از همه، کمبود گشتاور در هنگام تلاش برای شتاب گیری ناگهانی در دنده بالا بدون تعویض دنده است.

صدای مصنوعی به داخل کابین پمپ می‌شود، با جغجغه‌های تقلیدی و لرزش‌های تزئینی که این واقعیت را شبیه‌سازی می‌کند که شما دنده اشتباهی انتخاب کرده‌اید و خودرو در تلاش برای کاهش گشتاور است.

آینده خودروهای اسپرت برقی روشن تر به نظر می رسد

فضای داخلی خودروی الکتریکی هیوندای آیونیک 5 N

فضای داخلی هیوندای آیونیک ۵ N (اعتبار تصویر: هیوندای)

اگرچه این گیربکس دستی به طور کامل توسط نرم افزار هدایت می شود، حتی شبیه سازی تجربه رانندگی درگیرتر خبر خوبی برای کسانی است که فکر می کنند خودروهای برقی فاقد روح هستند. به نظر می رسد وسایل نقلیه الکتریکی از ترفندهای دیجیتالی دور می شوند و به راه حل های واقعا مفیدی می رسند.

در اقدامی مشابه، هیوندای روی تعدادی نوآوری برای هات هاچ قدرتمند Ioniq 5 N کار کرده است، با قابلیت «تغییر دنده» از طریق پدال‌های نصب شده روی فرمان، و همچنین حالت‌های دریفت مختلف که ضربه کلاچ، موتور را شبیه‌سازی می‌کند. ترمز و نکات واقعی موتور که می توانند به داخل کابین پمپ شوند. درایوهای اولیه پیشنهاد کنید واقعا کار می کند

طبیعتاً وجود گیربکس دستی احتمالاً در آینده به عنوان یک گزینه اضافی به فروش می رسد، اما تویوتا متعهد است که خودروهای اسپورت الکتریکی آینده خود را تا حد امکان جذاب کنند. مفهوم اخیر FT-Se نشان می دهد که در حال کار بر روی یک خودروی اسپرت دو سرنشینه است که نسل بعدی فناوری باتری را در خود جای دهد. موردی که زمان شارژ را کاهش می دهد اما توان خروجی را به شدت بهبود می بخشد.

این را با یک گزینه گیربکس دستی «مناسب» همراه کنید و می‌توانیم قانع‌کننده‌ترین مجموعه خودروی اسپرت EV را تا به امروز ببینیم.

شما هم ممکن است دوست داشته باشید


منبع: https://www.techradar.com/vehicle-tech/hybrid-electric-vehicles/toyota-evs-make-a-massive-u-turn-to-bring-back-gearboxes-and-stalling

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *