خورشید قدرتمندترین شعله خورشیدی مشاهده شده در شش سال گذشته را ساطع می کند

خورشید به تازگی یک شعله خورشیدی قدرتمند منتشر کرد – قوی‌ترین شعله از سال ۲۰۱۷ و در میان قوی‌ترین شعله‌های ثبت شده تا به امروز. به دلیل تأثیرات آب و هوای فضایی ناشی از شعله، حتی ارتباطات روی زمین را نیز تحت تأثیر قرار داد.

این رویداد در ساعت ۱۲:۰۲ بعد از ظهر ET در ۱۴ دسامبر رخ داد و توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا (SDO)، یک مأموریت فضایی که در سال ۲۰۱۰ پرتاب شد و برای مطالعه خورشید به دور زمین می چرخد، مشاهده شد. SDO نه تنها یک تصویر ثابت از این شعله که به عنوان یک ویژگی سفید در سمت راست این تصویر از خورشید دیده می شود، گرفت، بلکه همچنین فیلم ویدیویی شعله در حال توسعه

خورشید قدرتمندترین شعله خورشیدی مشاهده شده در شش سال گذشته را ساطع می کند
رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا این تصویر را از یک شراره خورشیدی – که به صورت فلاش درخشان در سمت راست بالا دیده می شود – در ۱۴ دسامبر گرفته است. این تصویر زیرمجموعه ای از نور فرابنفش شدید را نشان می دهد که مواد بسیار داغ در شراره ها را برجسته می کند و رنگی است. به رنگ سبز. NASA/SDO

این تصویر با استفاده از ابزار SDO’s Atmospheric Imaging Assembly (AIA) گرفته شده است که تمام صورت خورشید را مشاهده می کند. برای نشان دادن بخش خاصی از قسمت فرابنفش شدید طیف، به رنگ سبز آبی رنگ است.

مرکز پیش بینی آب و هوای فضایی (SWPC) اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) در گزارشی گفت: “این احتمالا یکی از بزرگترین رویدادهای رادیویی خورشیدی است که تاکنون ثبت شده است.” بیانیه. «تداخل ارتباط رادیویی با هواپیما توسط بسیاری گزارش شده است [National Weather Service] واحدهای خدمات آب و هوای مرکز (CWSU) واقع در [Federal Aviation Administration] امکانات این تأثیرات از یک سر کشور تا آن سر دیگر احساس می شد. علاوه بر این، SWPC در حال تجزیه و تحلیل احتمالی پرتاب جرم تاجی (CME) مرتبط با این شعله است.

این شراره به عنوان شراره X2.8 طبقه بندی شد. X کلاس شعله ور را نشان می دهد که X قوی ترین و سایر کلاس های کمتر قدرتمند A، B، C و م. عدد ۲٫۸ قدرت شعله ور شدن در آن کلاس را نشان می دهد. در حالی که هر شراره کلاس X طبق تعریف قدرتمند در نظر گرفته می شود، شعله های قبلی در بالای X20 مشاهده شده است، اما این موارد بسیار نادر هستند.

محققان می‌دانند که قدرت و فرکانس شراره‌های خورشیدی با چرخه خورشیدی، یک چرخه ۱۱ ساله فعالیت خورشیدی، متفاوت است. ما در حال حاضر در چرخه ۲۵ خورشیدی هستیم که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد و شماره گذاری آن با اولین اندازه گیری ها در سال ۱۷۵۵ آغاز شد.

ما به زودی وارد دوره ای به نام حداکثر خورشیدی خواهیم شد، زمانی که فعالیت خورشید در چرخه در سال ۲۰۲۴ یا ۲۰۲۵ به اوج خود می رسد، اما خورشید قبلاً خود را نشان داده است. غیرعادی فعال در این چرخه

توصیه های سردبیران







این تصویر با استفاده از ابزار SDO’s Atmospheric Imaging Assembly (AIA) گرفته شده است که تمام صورت خورشید را مشاهده می کند. برای نشان دادن بخش خاصی از قسمت فرابنفش شدید طیف، به رنگ سبز آبی رنگ است.


منبع: https://www.digitaltrends.com/space/solar-flare-x28/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *