خیز اینتل برای به‌ آتش‌ کشیدن رقبا؛ تراشه‌های ۱٫۵ نانومتری وارد خط تولید می‌شوند

کارخانه‌ی اینتل در نزدیکی شهر ماگدبورگ آلمان، نه‌تنها پیشرفته‌ترین خط تولید پردازنده در اروپا است، بلکه طبق گفته‌ی مدیرعامل اینتل، زمانی که به بهره‌برداری می‌رسد، پیشرفته‌ترین کارخانه‌ی تراشه‌سازی در جهان خواهد بود.

کارخانه‌ی جدید تیم آبی در آلمان مجهز به لیتوگرافی زیر ۱۸ آنگستروم (۱٫۸ نانومتر) است و محصولاتی را برای اینتل و مشتریان این شرکت تولید خواهد کرد.

گلسینگر در جلسه‌ی انجمن اقتصاد جهانی در داووس که توسط شبکه‌ی CNBC پخش شد، گفت: «ما پیشرفته‌ترین خط تولید تراشه‌ی جهان را در آلمان تأسیس کرده‌ایم و بسیار هیجان‌زده هستیم که آن را راه‌اندازی کنیم.»

مدیر اینتل مشخص نکرد که کدام‌یک از فناوری‌های زیر ۱٫۸ نانومتر خود را در کارخانه‌ی ماگدبورگ استفاده خواهد کرد، اما به‌طور ضمنی اشاره کرد که در مقیاس ۱٫۵ نانومتر خواهند بود.

گلسینگر اضافه کرد: «به‌زودی پیشرفته‌ترین فناوری‌های ما که آن‌ها را ۱۸A می‌نامیم و شامل تراشه‌هایی در مقیاس ۱٫۵ نانومتر هستند، در کارخانه‌ی ماگدبورگ به مرحله‌ی تولید خواهند رسید.»

باید منتظر بمانیم تا اینتل نقشه‌ی راه فرایند تولید زیر ۱۸A خود را در اواخر فوریه (اوایل اسفند) اعلام کند. احتمالاً در همان زمان مشخص می‌شود هریک از فناوری‌ها در کدام‌یک از خطوط تولید شرکت حضور خواهند داشت. در حال حاضر، تنها می‌توانیم به شایعاتی بسنده کنیم که می‌گویند هم پردازنده‌ی ۱٫۴ نانومتری و هم ۱٫۶ نانومتری را خواهیم دید.

مهم این است که اینتل تصمیم گرفته تا فناوری تولید پیشرفته‌ی خود را به اروپا ببرد که در صنعت نیمه‌رساناها به‌ندرت اتفاق می‌افتد. در حال حاضر، یکی از کارخانه‌های اینتل در ایرلند، تراشه‌هایی را با فناوری چهار نانومتری تولید می‌کند و انتظار می‌رود که در چند فصل آینده، تراشه‌های سه نانومتری اینتل را نیز تولید کند.

در حال حاضر نودهای سه و چهار نانومتری که آخرین دستاوردهای تیم آبی محسوب می‌شوند، قبل از فناوری سه نانومتری TSMC قرار دارند، اما اینتل انتظار دارد که ۱۸A و بعد از آن، به‌لحاظ مصرف توان و کارایی جلوتر از همه قرار بگیرد.

باید دید احداث خط تولید پیشرفته‌‌ در آلمان برای ساخت پردازنده‌های ۱٫۵ نانومتری، چقدر بر قیمت پردازنده اینتل و به تبع آن بر قیمت لپ تاپ مجهز به تراشه‌های تیم آبی تأثیر خواهد گذاشت. این لیتوگرافی ممکن است قیمت پردازنده های دیگر را هم تحت تأثیر قرار دهد.


منبع: https://www.zoomit.ir/processor/415393-intel-world-most-advanced-fab-germany-1-5nm-chip/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *