دانشمندان واضح ترین تصویر از یک سیاهچاله را استخراج می کنند

سیاهچاله ها یکی از قدرتمندترین نیروها در جهان هستند، اما ما تا قبل از تیم تلسکوپ افق رویداد (EHT) چنین چیزی را ندیده بودیم. اولین تصویر را منتشر کرد در سال ۲۰۱۹٫ اکنون، همکاری EHT بیشترین انتشار را داشته است تصویر دقیق هنوز از همان سیاهچاله M87، که با کمک یک تلسکوپ اضافی ایجاد شده است، که فیزیک جنون آمیز پشت این اجرام پرجرم را بهتر نشان می دهد.

اولین تصویر در سال ۲۰۱۷ (زمان زیادی طول می کشد تا داده ها پردازش شوند) با استفاده از هشت تلسکوپ در ارتفاع بالا از مکان هایی از جمله شیلی و قطب جنوب گرفته شد. این تکنیک پیچیده نیازمند همگام سازی ساعت های اتمی، استفاده از چرخش زمین و پردازش پتابایت داده های تلسکوپ خام بود. نتیجه کمی مبهم بود، اما به وضوح آنچه مورد انتظار بود را نشان داد "دونات" با سیاهچاله در مرکز و قرص برافزایشی ساخته شده از ماده استنشاق شده از ستاره های مجاور.

با این حال، همکاری EHT یک سال بعد با استفاده از یک تلسکوپ اضافی در گرینلند تصویر دیگری ثبت کرد. که "به طور قابل ملاحظه" به گفته EHT، وفاداری تصویر را به ویژه در جهت شمال به جنوب بهبود بخشید. یکی از سکوهای اصلی، تلسکوپ میلی متری بزرگ، نیز با استفاده از سطح کامل ۵۰ متری خود برای اولین بار حساسیت به دست آورد. تیم ها همچنین تکنیک های جدید تجزیه و تحلیل داده ها را معرفی کردند که دقت را افزایش داد.

نتیجه یک تصویر واضح تر و روشن تر است که همچنین به وضوح نشان می دهد داپلر/اثرات انیشتین که باعث می شود سیاهچاله به نظر برسد از یک طرف روشن تر. آن نقطه روشن در واقع بین ثبت دو تصویر به سمت راست تغییر مکان داد.

"بزرگ‌ترین تغییر، این است که اوج روشنایی در اطراف حلقه جابه‌جا شد، در واقع چیزی است که ما هنگام انتشار اولین نتایج در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کردیم." دکتر بریت جتر از ASIAA تایوان گفت. "در حالی که نسبیت عام می گوید اندازه حلقه باید تقریباً ثابت بماند، انتشار از قرص برافزایش آشفته و آشفته اطراف سیاهچاله باعث می شود که درخشان ترین قسمت حلقه حول یک مرکز مشترک تکان بخورد. مقدار لرزشی که در طول زمان می‌بینیم چیزی است که می‌توانیم از آن برای آزمایش نظریه‌های خود برای میدان مغناطیسی و محیط پلاسمایی اطراف سیاه‌چاله استفاده کنیم."

تصویر جدید همچنین نشان می دهد که علم پشت تکنیک تصویر صدا و قابل تکرار است. "تأیید حلقه در یک مجموعه داده کاملاً جدید، نقطه عطف بزرگی برای همکاری ما است و نشانه قوی این است که ما به سایه سیاهچاله و موادی که به دور آن می چرخند نگاه می کنیم." دکتر Keiichi Asada از ASIAA گفت.

همکاری EHT با مشاهدات جدیدی که برای نیمه اول سال ۲۰۲۴ تنظیم شده است، به پیشرفت علم ادامه خواهد داد. در آن زمان، دانشمندان امیدوارند که چندین عکس برای ایجاد اولین عکس بگیرند. "ویدئو" یک سیاهچاله برای نشان دادن حرکات آشفته خود. مانند قبل، ممکن است چندین سال طول بکشد (و مشارکت بسیاری از دانشمندان) تا به نتیجه نهایی برسید.

این مقاله ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/scientists-extract-the-sharpest-image-of-a-black-hole-yet-131003088.html?src=rss منتشر شد.


منبع: https://www.engadget.com/scientists-extract-the-sharpest-image-of-a-black-hole-yet-131003088.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *