دایمنسیتی ۹۳۰۰؛ همه درباره تراشه پرچمدار مدیاتک

اپل، گوگل و کوالکام همگی تراشه پرچمدار خود برای سال ۲۰۲۴ را معرفی کردند و درنهایت مدیاتک هم با دایمنسیتی ۹۳۰۰ به جمع آن‌ها پیوست. در این مطلب می‌خواهیم شما را به‌‎طور کامل با دایمنسیتی ۹۳۰۰ آشنا کنیم؛ تراشه‌ای که در آن خبری از هسته‌های کوچک یا همان کم‌مصرف نیست.

مدیاتک همین چند روز پیش از دایمنسیتی ۹۳۰۰ رونمایی کرد. این تراشه نه‌تنها نسبت به نسل قبلی‌اش، بلکه در مقایسه با تراشه‌های رقیبش هم پیکربندی متفاوتی دارد. در این مطلب شما را به‌طور کامل با تراشه پرچمدار جدید مدیاتک آشنا می‌کنیم.

مشخصات چیپ مدیاتک دایمنسیتی ۹۳۰۰

در جدول زیر مشخصات دایمنسیتی ۹۳۰۰ و دایمنسیتی ۹۲۰۰ را مشاهده می‌کنید:

دایمنسیتی ۹۳۰۰ دایمنسیتی ۹۲۰۰
پیکربندی CPU – یک هسته Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۲۵ گیگاهرتز
– سه هسته Cortex-X4 با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز
– چهار هسته Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز
– یک هسته Cortex-X3 با فرکانس ۳٫۰۵ گیگاهرتز
– سه هسته Cortex-A715 با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز
– چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز
GPU Arm Immortalis-G720
12 هسته گرافیکی
رهگیری پرتو سخت‌افزاری
Arm Immortalis-G715
11 هسته گرافیکی
رهگیری پرتو سخت‌افزاری
حافظه کش ۸ مگابایت حافظه کش L3
10 مگابایت حافظه کش سطح سیستم
۸ مگابایت حافظه کش L3
6 مگابایت حافظه کش سطح سیستم
هوش مصنوعی APU 790 APU 690
رم مورد پشتیبانی LPDDR5T با سرعت ۹۶۰۰ مگابیت بر ثانیه LPDDR5X با سرعت ۸۳۳۳ مگابیت بر ثانیه
حافظه داخلی مورد پشتیبانی UFS 4.0 با MCQ UFS 4.0 با MCQ
مودم ۴G/5G LTE/5G
زیر ۶ گیگاهرتز و موج میلی‌متری
سرعت دانلود ۷۹۰۰ مگابیت بر ثانیه
مودم LTE/5G M80
زیر ۶ گیگاهرتز و موج میلی‌متری
سرعت دانلود ۷۹۰۰ مگابیت بر ثانیه
ارتباطات Bluetooth 5.X
Wi-Fi 7
Bluetooth 5.3
Wi-Fi 7
فرایند ساخت ۴ نانومتری پلاس TSMC ۴ نانومتری TSMC

واحد پردازشی دایمنسیتی ۹۳۰۰

مدیاتک در تراشه پرچمدار جدیدش از پیکربندی ۴ + ۴ هسته پردازشی استفاده کرده است که شامل ۴ هسته فوق قدرتمند Cortex-X4 به‌همراه ۴ هسته قدرتمند Cortex-A720 می‌شود. برخلاف تراشه‌های دیگر دنیای اندروید مانند تنسور G3 و اسنپدراگون ۸ نسل ۳، خبری از هسته‌های کوچک و کم‌مصرف در تراشه مدیاتک نیست. شاید در نگاه اول تصور کنید عدم استفاده از هسته‌های کوچک به‌معنای مصرف انرژی بسیار بالا باشد، اما در واقعیت با موضوع دیگری روبه‌رو هستیم.

هسته Cortex-A720 تفاوت بزرگی نسبت به نسل قبلی‌اش دارد. اگرچه درحالت کلی Cortex-A520 در سطح پایین‌تری از نظر عملکرد و مصرف انرژی قرار می‌گیرد، اما طبق اطلاعات ARM، هسته Cortex-A720 در پایین‌ترین حالت خود مصرف انرژی پایین‌تری نسبت به Cortex-A520 در بالاترین وضعیت خود دارد. بنابراین با رویکرد پیچیده‌ای در نسل جدید تراشه‌ها روبه‌رو هستیم.

دایمنسیتی ۹۳۰۰؛ همه درباره تراشه پرچمدار مدیاتک

درحالت کلی زمانی که به‌دنبال اجرای یک کار سنگین باشید، Cortex-A720 می‌تواند آن را سریع‌تر انجام دهد و سپس به حالت پایه برگردد. این درحالی است که Cortex-A520 در مدت طولانی‌تری می‌تواند چنین فعالیتی را تمام کند که نتیجه‌اش مصرف انرژی بالاتر خواهد بود. تقریباً گوگل هم چنین تعریفی را برای استفاده از دو هسته Cortex-X1 در تنسور و تنسور G2 ارائه کرده بود. البته در تنسور G3 با پیکربندی استاندارد روبه‌رو هستیم.

به گفته مدیاتک، تراشه جدیدش در کارهای عادی مانند وب‌گردی و اپ‌های شبکه‌های اجتماعی، در مقایسه با دایمنسیتی ۹۲۰۰ تا ۱۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. با توجه به پیکربندی هسته‌های دایمنسیتی ۹۳۰۰، با ادعای بزرگی روبه‌رو هستیم.

هسته‌های Cortex-X4 مورد استفاده در تراشه پرچمدار کوالکام فرکانس‌های متفاوتی دارند. هسته اصلی از فرکانس ۳٫۲۵ گیگاهرتز بهره می‌برد، درحالی‌که سه هسته دیگر با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. به گفته مدیاتک، حافظه کش تمام این هسته‌ها یکسان است، بااین‌حال هسته اصلی به‌خاطر فرکانس بالاتر، فضای بیشتری را اشغال کرده است.

چهار هسته Cortex-A720 تفاوتی با یکدیگر ندارند و حداکثر فرکانس آن‌ها به ۲٫۰ گیگاهرتز می‌رسد. برای مقایسه، فرکانس هسته‌های Cortex-A720 در اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به ۳٫۲ گیگاهرتز می‌رسد.

مدیاتک در تراشه پرچمدارش از ۸ مگابایت حافظه کش L3 و ۱۰ مگابایت حافظه کش سیستمی استفاده کرده است که ۲۹ درصد رشد را نسبت به مدل سال قبلی نشان می‌دهد. با تمام این تغییرات، دایمنسیتی ۹۳۰۰ با مصرف انرژی یکسان با دایمنسیتی ۹۲۰۰، ۱۵ درصد عملکرد بالاتری دارد یا با حفظ عملکرد، ۳۳ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. بااین‌حال باید تا عرضه محصولات مجهز به این تراشه صبر کنیم.

‌دایمنسیتی ۹۳۰۰ و هوش مصنوعی مولد

هوش مصنوعی به تمام بخش‌های زندگی ما راه پیدا کرده، بنابراین طبیعی است که شرکت‌های سازنده تراشه هم تمرکز ویژه‌ای روی آن داشته باشند. در همین راستا مدیاتک در تراشه جدیدش از APU 790 استفاده کرده که در مقایسه با نسل قبلی‌اش تا دو برابر عملکرد بهتری دارد، اما ۴۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند.

مدیاتک همچنین عملکرد دایمنسیتی ۹۳۰۰ را درزمینه اجرای هوش مصنوعی مولد روی دستگاه هم بهبود داده و با افزایش ۸ برابری عملکرد نسبت به نسل گذشته روبه‌رو هستیم. از آنجایی‌که مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) برای اجرا به رم زیادی نیاز دارند، شرکت‌ها با ترفندهای مختلفی مانند پشتیبانی APU 7902 از INT4، این نیاز را کاهش می‌دهد. برای مثال مدیاتک یک مدل ۱۳ گیگابایتی INT8 را تا ۵ گیگابایت فشرده می‌کند و سپس در APU از حالت فشرده خارج می‌شود.

واحد APU 790 می‌تواند ۷ میلیارد پارامتر مدل زبانی بزرگ را با ۲۰ توکن در ثانیه اجرا کند که برای استفاده لحظه‌ای کافی به نظر می‌رسد. برای مقایسه، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ می‌تواند ۱۰ میلیارد پارامتر LLM را با ۱۵ توکن در ثانیه اجرا کند که درحالت کلی مشابه دایمنسیتی ۹۳۰۰ است. تراشه مدیاتک می‌تواند با ۱۶ گیگابایت رم و ۲۴ گیگابایت رم به‌ترتیب مدل زبانی ۱۳ و ۳۳ میلیارد پارامتر اجرا کند، اما با نرخ ۳ تا ۴ توکن در ثانیه.

بهبودهای چشمگیر Dimensity ۹۳۰۰

واحد پردازشی و هوش مصنوعی در دایمنسیتی ۹۳۰۰ پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، اما این تمام ماجرا نیست. مدیاتک در تراشه جدیدش از پردازشگر گرافیکی Immortalis-G720 با ۱۲ هسته گرافیکی استفاده کرده است که ۲۳ درصد عملکرد بهتری نسبت به GPU دایمنسیتی ۹۲۰۰ دارد و همچنین در بخش رهگیری پرتو، ۴۶ درصد قدرتمندتر است. در کنار تمام این موارد، با ۴۰ درصد کاهش مصرف انرژی با عملکرد یکسان با نسل قبلی روبه‌رو هستیم.

پردازشگر گرافیکی دایمنسیتی ۹۳۰۰ از نمایشگرهای WQHD با رفرش ریت ۱۸۰ هرتز یا پنل‌های ۴K با رفرش ریت ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند. همچنین این تراشه قادر به پشتیبانی از گوشی‌های تاشو و فرمت Ultra HDR اندروید ۱۴ است.

مدیاتک در تراشه پرچمدار جدیدش از پردازشگر سیگنال تصویر Imagiq 990 استفاده کرده است که از HDR در هنگام فیلم‌برداری ۴K و همچنین افکت بوکه پشتیبانی می‌کند. همچنین با یک سنسور OIS جداگانه در این تراشه روبه‌رو هستیم تا منابع برای کارهای مختلف تقسیم نشوند.

درنهایت با یک تراشه امنیتی درون دایمنسیتی ۹۳۰۰ روبه‌رو هستیم تا از اطلاعات حساس کاربران حفاظت کند. همچنین این تراشه از وای‌فای ۷ و شبکه ۵G زیر ۶ گیگاهرتز و موج میلی‌متری پشتیبانی می‌کند.

انتظار می‌رود سال آینده میلادی چندین گوشی مجهز به تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ وارد بازار شوند. این احتمال وجود دارد که شاهد استفاده از این چیپ در گوشی شیائومی ۱۴T پرو باشیم.


منبع: https://digiato.com/computers-hardware/mediatek-dimensity-9300-explained

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *