درون «مسابقه تسلیحاتی» بین یوتیوب و مسدودکننده‌های تبلیغات

یوتیوب اخیرا اقدام دراماتیکی انجام داد در برابر هرکسی که از سایت آن بازدید می کند و مسدودکننده تبلیغات در حال اجرا است – پس از چند قطعه محتوا، به سادگی از ارائه ویدیوها به شما جلوگیری می کند. اگر می‌خواهید از دیوار عبور کنید، آن مسدودکننده تبلیغات (احتمالاً) باید خاموش شود. و اگر می خواهید یک تجربه بدون آگهی داشته باشید، بهتر است چند دلار برای اشتراک Premium سرفه کنید.

اگرچه این یک حرکت تهاجمی است که ظاهراً شرکت‌های مسدودکننده تبلیغات را مجبور به پاسخگویی به آن کرده است، اما کاملاً از بین نرفت – YouTube قبلاً آزمایش چیزی مشابه برای ماهها. و حتی قبل از این سرکوب اخیر، سرویس ویدیویی متعلق به Google درگیر یک درگیری مداوم بوده است – یک بازی موش و گربه، مسابقه تسلیحاتی، استعاره خود را انتخاب کنید – با نرم‌افزار مسدودکننده تبلیغات: YouTube راه‌های جدیدی را ارائه می‌کند. برای ارائه تبلیغات به بینندگان با مسدودکننده‌های تبلیغات، سپس مسدودکننده‌های تبلیغات استراتژی‌های جدیدی را برای دور زدن این اقدامات ارائه‌دهی تبلیغاتی ایجاد می‌کنند.

همانطور که در یک پست وبلاگ توسط شرکت مسدودکننده تبلیغات و ردیاب ارواحYouTube از تکنیک‌های بسیار متنوعی برای دور زدن مسدودکننده‌های تبلیغاتی استفاده می‌کند، مانند جاسازی یک تبلیغ در خود ویدیو (بنابراین مسدودکننده آگهی نمی‌تواند بین این دو تمایز قائل شود)، یا ارائه تبلیغات از همان دامنه ویدیو، فریب دادن فیلترهایی که دارای آن هستند. برای مسدود کردن تبلیغات ارائه شده از دامنه های شخص ثالث تنظیم شده است.

این نیست که یوتیوب در این تلاش ها تنها باشد. بسیاری از ناشران دیجیتال تلاش های مشابهی برای جلوگیری از مسدود کننده های تبلیغاتی انجام می دهند. تا حدودی، حرکات یوتیوب فقط توجه بیشتری را به خود جلب می کند زیرا این سرویس بسیار محبوب است. مانند AdGuard مدیر ارشد فناوری آندری مشکوف آن را در ایمیلی نوشت: “حتی وقتی آنها آزمایشی را روی سهمی از کاربران انجام می دهند … تعداد افراد آسیب دیده بسیار زیاد است.”

در عین حال، با توجه به ارواحکریستوف مودرس، مدیر محصول و مهندسی، همچنین درست است که “یوتیوب به عنوان یکی از بزرگترین ناشران جهان، دائماً برای دور زدن مسدود کردن تبلیغات سرمایه گذاری می کند.” و این سرمایه گذاری ها موثر بوده است. بسیاری از رایج‌ترین استراتژی‌های مسدود کردن تبلیغات، از جمله فیلتر DNS (فیلتر کردن برای دامنه‌های شخص ثالث)، فیلتر شبکه (که Modras آن را «انتخابی‌تر» و بهتر در مسدود کردن درخواست‌های شخص اول توصیف می‌کند) و فیلتر آرایشی (که می‌تواند تبلیغات را بدون مسدود کردن مسدود کند. ایجاد حفره های تبلیغاتی در محتوای وب سایت) دیگر در سایت کار نمی کند.

مودرس گفت، اکنون به نظر می رسد یوتیوب در حال “تطبیق” است. [its] روش ها بیشتر از همیشه قبل برای خنثی کردن تغییرات آن در تحویل آگهی و شناسایی مسدودکننده تبلیغات، لیست های مسدود باید حداقل به صورت روزانه و گاهی اوقات حتی بیشتر به روز شوند. در حالی که همه بازیکنان در این فضا در حال نوآوری هستند، برخی از مسدودکننده های تبلیغات به سادگی قادر به همراهی با این تغییرات نیستند.

همگام شدن با یوتیوب احتمالاً در سال آینده، زمانی که مرورگر کروم گوگل باشد، چالش برانگیزتر خواهد شد استاندارد Manifest V3 را پذیرفته است، که به طور قابل توجهی آنچه برنامه های افزودنی مجاز به انجام آن هستند را محدود می کند. Modras گفت که تحت Manifest V3، هر زمان که مسدودکننده تبلیغات بخواهد لیست بلاک خود را به روز کند – دوباره، کاری که ممکن است لازم باشد چندین بار در روز انجام دهد – باید یک به روز رسانی کامل منتشر کند و تحت یک بازبینی قرار گیرد. [a] چند ساعت تا چند هفته.»

او گفت: «از طریق Manifest V3، گوگل درها را برای نوآوری در چشم‌انداز مسدود کردن تبلیغات خواهد بست و لایه دیگری از دروازه‌بانی را معرفی می‌کند که واکنش مسدودکننده‌های تبلیغاتی را می‌تواند به تبلیغات جدید و روش‌های ردیابی آنلاین کند کند».

برای بسیاری از کاربران، نبرد بین یوتیوب و مسدودکننده‌های تبلیغات تا حد زیادی نامرئی یا حداقل نادیده گرفته شده است. دیوار جدید به طرز چشمگیری این پویایی را تغییر می‌دهد و کاربران را مجبور می‌کند تا در صورت تمایل به دسترسی به ویدیوهای YouTube، رفتار خود را تطبیق دهند. با این حال، شرکت‌های مسدودکننده تبلیغات پیشنهاد می‌کنند که این بیشتر یک تغییر خط‌مشی است تا یک پیشرفت فنی – نشانه‌ای از تمایل جدید یوتیوب به خطر بیگانه کردن کاربرانش.

«اینطور نیست که حرکت یوتیوب چیز جدیدی باشد، بسیاری از ناشران این کار را انجام دادند [down] مشکوف گفت: «تفاوت این است [the] مقیاس یوتیوب.” این مقیاس هم بر تعداد کاربرانی که تحت تأثیر قرار گرفته اند و هم بر تعداد منابع مورد نیاز برای حفظ این دفاع ها در سمت ناشر تأثیر می گذارد. او افزود: “رفتن به این جاده بسیار بسیار گران است، نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارد.”

مثل همیشه، مسدودکننده‌های تبلیغاتی در حال کشف چگونگی سازگاری هستند، حتی اگر این کار به تلاش بیشتری از سوی کاربرانشان نیز نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، مودرس خاطرنشان کرد که «در طول ماه اکتبر، Ghostery سه تا پنج برابر تعداد معمول حذف نصب و نصب در روز، و همچنین افزایش ۳۰ درصدی در دانلودها در Microsoft Edge، جایی که مسدودکننده تبلیغات ما هنوز روی آن کار می‌کرد، تجربه کرد. یوتیوب برای مدتی.” همه این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که کاربران به سرعت محصولات و استراتژی‌های مختلف را طی می‌کنند تا تلاش‌های ضد بلوک تبلیغات YouTube را دور بزنند و پس از توقف کار، آن‌ها را کنار بگذارند.

در همین حال، مبدا uBlock به نظر می رسد هنوز در یوتیوب کار می کند. ولی یک پست مفصل Reddit با تشریح نحوه جلوگیری از حذف اقدامات تشخیص بلوک تبلیغاتی پلتفرم، اشاره می‌کند که چون «یوتیوب اسکریپت‌های شناسایی خود را به طور منظم تغییر می‌دهد»، کاربران همچنان ممکن است در «دوره‌های زمانی کوتاه» بین تغییرات اسکریپت با هشدارهای پاپ‌آپ و دیوار ضد بلوک سایت مواجه شوند. در انتهای پلتفرم) یا به‌روزرسانی‌ها را فیلتر کنید (در سمت uBlock.) uBlock Origin نیز ممکن است سال آینده به لطف Manifest V3 فوق‌الذکر کار بر روی کروم را متوقف کند. و اگر امیدوارید از آن در یک مرورگر غیر کروم استفاده کنید، ظاهراً گوگل شروع به کار کرده است تحقیر کننده زمان بارگذاری YouTube در مرورگرهای جایگزین، ظاهراً به عنوان بخشی از تلاش ضد بلوک تبلیغاتی. در حالی که ۴۰۴ Media و Android Authority، که هر دو در مورد این موضوع گزارش کرده‌اند، قادر به تکرار این زمان‌های بارگذاری آهسته مصنوعی نبودند، به نظر می‌رسد کاربران می‌توانند از طریق آن‌ها اجتناب کنند. استفاده از “سوئیچ کننده عامل کاربر” که یک مرورگر (مثلاً فایرفاکس) را به عنوان دیگری (در این مورد کروم) پنهان می کند.

چرا برخی از مسدود کننده های تبلیغات هنوز کار می کنند؟ به نظر می رسد که پاسخ به یک رویکرد جدید خلاصه می شود: تزریق اسکریپت، که از اسکریپت ها برای تغییر رفتار وب سایت به روشی دقیق تر استفاده می کند. به عنوان مثال، مشکوف گفت که یک مسدودکننده تبلیغات می‌تواند یک اسکریپت بنویسد تا یک کوکی با نام مشخص را حذف کند، یا اجرای جاوا اسکریپت را در یک صفحه وب زمانی که سعی می‌کند به ویژگی صفحه با نام مشخص دسترسی پیدا کند، متوقف کند.

مودرس گفت در یوتیوب، اسکریپت‌ها می‌توانند داده‌های بارگذاری شده را قبل از استفاده توسط اسکریپت صفحه تغییر دهند. به عنوان مثال، یک اسکریپت ممکن است به دنبال شناسه‌های داده خاص بگردد و آنها را حذف کند، و این رویکرد را «به اندازه کافی ظریف» می‌کند تا تبلیغاتی را که با عملکرد وب‌سایت ترکیب شده‌اند، بدون تأثیرگذاری بر عملکرد، مسدود کند.

تزریق اسکریپت همچنین نقش مهمی در بخش مهمی از کار مسدودکننده تبلیغات دارد: فرار از تشخیص. مشکوف از AdGuard گفت این چیزی است که تیم هایی مانند او قبلاً روی آن کار می کنند، زیرا آنها سعی می کنند به عنوان یک قاعده کلی از تشخیص فرار کنند – هم با اجتناب از فعالیتی که یک وب سایت را از حضور آنها آگاه می کند و هم با استفاده از اسکریپت ها برای جلوگیری از عملکردهای انگشت نگاری رایج وب سایت ها. برای شناسایی مسدود کننده های تبلیغات استفاده کنید.

به نظر می رسد تزریق اسکریپت امیدوارکننده ترین رویکرد در حال حاضر باشد – در واقع، مودرس آن را در حال حاضر “تنها راه قابل اعتماد برای مسدود کردن تبلیغات در YouTube” توصیف کرد.

مشکوف گفت که ارزیابی دقیق است اگر خود را به برنامه‌های افزودنی مرورگر محدود کنید (که به این ترتیب محبوب‌ترین مسدودکننده‌های تبلیغاتی توزیع می‌شوند). اما او به مسدود کننده های تبلیغات در سطح شبکه و مشتریان جایگزین YouTube اشاره کرد، مانند نیوپایپبه عنوان روش های دیگری که می تواند کارساز باشد. یک پست اخیر وبلاگ AdGuard مراحل دیگری را که کاربران می‌توانند امتحان کنند، از جمله بررسی به‌روزرسانی‌های فیلتر، اطمینان از نصب نشدن چندین مسدودکننده تبلیغات و استفاده از یک برنامه مسدودکننده تبلیغات دسک‌تاپ، که تشخیص آن از یک برنامه افزودنی سخت‌تر است، بیان کرد. (خود AdGuard هم برنامه های مسدود کننده در سطح شبکه و هم برنامه های دسکتاپ را ارائه می دهد.)

حداقل یک مسدودکننده تبلیغات محبوب، AdBlock Plus، به هیچ وجه سعی نمی کند دیوار YouTube را دور بزند. ورگارد جانسن، مدیر محصول در AdBlock Plus توسعه دهنده eyeo، گفت که به تصمیم یوتیوب برای شروع “مکالمه” با کاربران در مورد نحوه کسب درآمد از محتوا احترام می گذارد.

ارجاع دادن اکنون برنامه Ads Acceptable Ads به طور مستقل اجرا می شود جانسن گفت (که eyeo ایجاد کرده و در آن شرکت می کند)، “اکثریت قریب به اتفاق کاربران ما واقعاً این واقعیت را پذیرفته اند که تبلیغات وجود خواهد داشت. […] ما روشن کرده‌ایم که به دور زدن اعتقاد نداریم.»

به طور مشابه، سخنگوی یوتیوب بار دیگر تاکید کرد که تبلیغات این پلتفرم از “اکوسیستم متنوعی از سازندگان در سطح جهانی” پشتیبانی می کند و “استفاده از مسدودکننده های تبلیغات ناقض شرایط خدمات YouTube است.”

همانطور که نبرد بین یوتیوب و مسدودکننده های تبلیغات ادامه دارد، مودرس پیشنهاد کرد که طرف او حداقل یک مزیت عمده دارد: آنها منبع باز هستند و می توانند از دانش جامعه گسترده تر استفاده کنند.

او گفت: “تزریق اسکریپت در حال حاضر قدرتمندتر شده است و تشخیص آن برای مسدود کننده های ضد تبلیغات سخت تر می شود.” “از برخی جهات، وضعیت فعلی یک مسابقه تسلیحاتی را تحریک کرده است. YouTube به طور ناخواسته مسدود کننده های تبلیغاتی را بهبود بخشیده است، زیرا دانش و تکنیک های جدید به دست آمده از نوآوری در پلت فرم یوتیوب برای سایر سیستم های تبلیغات و ردیابی نیز قابل استفاده است.”

اما حتی اگر اکثر کاربران از اقدامات متقابل جدید ناامید شوند و تصمیم بگیرند YouTube را در لیست سفید محصول بلوک تبلیغاتی انتخابی خود قرار دهند، مودرس پیشنهاد کرد که مسدودکننده‌های تبلیغات همچنان می‌توانند بر نتیجه پلتفرم تأثیر بگذارند: «اگر کاربران مسدود کردن تبلیغات را فقط در YouTube غیرفعال کنند و محافظت خود را حفظ کنند. در سایر وب‌سایت‌ها هنگام مرور، پلتفرم به سرعت متوجه می‌شود که آنها هنوز نمی‌توانند به طور مؤثر تبلیغات را برای این کاربران هدف قرار دهند، زیرا اطلاعاتی در مورد فعالیت کاربر در آن سایت‌های دیگر نخواهد داشت.

صرف نظر از اینکه یوتیوب در مرحله بعدی چه می کند، مشکوف پیشنهاد کرد که ناشران دیگر بعید به ساختن دیواری مشابه هستند، زیرا تعداد کمی از خدمات و یا هیچ خدماتی از یک بند خفه در کل اکوسیستم رسانه ای لذت می برند – نه تنها دارای محبوب ترین سرویس اشتراک گذاری ویدیو، بلکه همچنین محبوب ترین مرورگر وب که در آن می توان آن را مشاهده کرد. او گفت: «یوتیوب در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد، زیرا عملاً یک انحصار است. “این برای بسیاری از ناشران دیگر درست نیست.”

حتی بر خلاف این شانس‌ها، افراد سخت‌گیر در بلوک تبلیغاتی در مأموریت خود منصرف نمی‌شوند. همانطور که مشکوف به صراحت گفت: “سیاست یوتیوب فقط یک انگیزه خوب برای انجام بهتر آن است.”

تصحیح، ۱ دسامبر ۲۰۲۳، ۱۰:۰۹ صبح به وقت شرقی: نقل قول در پاراگراف ماقبل آخر به اشتباه به کریستوف مدرس نسبت داده شد تا آندری مشکوف. این اصلاح شده است.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/inside-the-arms-race-between-youtube-and-ad-blockers-140031824.html?src=rss ظاهر شد


منبع: https://www.engadget.com/inside-the-arms-race-between-youtube-and-ad-blockers-140031824.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *