در اینجا آمده است که چگونه لاستیک های اتومبیل شما ممکن است به آرامی به شما (و سایرین) آسیب برساند.

ماشین ها

در اینجا آمده است که چگونه لاستیک های اتومبیل شما ممکن است به آرامی به شما (و سایرین) آسیب برساند.

در اینجا آمده است که چگونه لاستیک های اتومبیل شما ممکن است به آرامی به شما (و سایرین) آسیب برساند.

Siwakorn1933/Shutterstock
توسط ندیم سرور/۳۰ نوامبر ۲۰۲۳، ۱۰:۱۵ صبح EST

هر بحثی در مورد تأثیرات زیست محیطی خودروها بر روی ریشه های انرژی مستقیم آنها متمرکز است. برای ماشین‌های مبتنی بر احتراق، همیشه بقایای فسیلی گازهای مضر را به جو تزریق می‌کنند. وقتی صحبت از خودروهای برقی می شود، این باتری ها هستند که باعث نگرانی می شوند. اما یکی از جنبه های حیاتی که تحت رادار قرار گرفته، بار زیست محیطی لاستیک ها است. به طور خاص، ذرات ریز از سطح در طول دوره طبیعی ساییدگی و پارگی خارج می شوند.

مطابق با پژوهش (PDF) از امپریال کالج لندن، سالانه شش میلیون تن ضایعات فرسوده لاستیک در سراسر جهان تولید می شود. اندازه این ذرات از میکرومتر تا نانومتر متغیر است و بسته به مکانیسم سایش به اشکال مختلف مشاهده می‌شوند. محققان کشف کرده اند که ذرات متعددی در اندازه نانو به نام «ذرات فوق ریز» در مقادیر زیادی از لاستیک ها آزاد می شوند. این موضوع نگران‌کننده است زیرا این ذرات به اندازه کافی ریز هستند که با سلول‌های ما تعامل داشته باشند و ممکن است مضر باشند، به ویژه از آنجایی که آنها حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که در مرحله تولید استفاده می‌شوند.

در آن دسته از مواد بسیار ریز دور ریخته شده، غلظت ذرات PM2.5 و PM0.1 بالاترین میزان است. اگر این عدد زنگ‌ها را به صدا درآورد، به این دلیل است که PM2.5 به‌عنوان معیاری در سطح صنعت برای آلودگی محیط‌های باز و داخلی تبلیغ می‌شود. بر اساس تحقیقات قبلی، اجزای تشکیل دهنده لاستیک های خودرو انواع مختلفی از خطرات سلامتی را شامل می شود که از اختلالات گوارشی و چشمی گرفته تا مشکلات شدید تنفسی و نارسایی اندام ها را شامل می شود. در همان زمان، آنها به طور جدی زیست شناسی دریایی را در مراکز دور ریختن تخریب می کنند.

ذرات لاستیک چگونه بر انسان تأثیر می گذارد؟

ایگور لینک / شاتر استوک

همانطور که در بالا ذکر شد، ذرات لاستیک در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند. برخی به طور مستقیم با اندازه سلول های بدن ما مشابه هستند، در حالی که برخی دیگر به طور قابل توجهی کوچکتر هستند. با این حال، ذرات کوچک‌تر فرآیندی به نام تجمع را نشان می‌دهند که اساساً خوشه‌هایی از این ذرات را گرد هم می‌آورد و آن‌ها را به جرم مهم‌تری تبدیل می‌کند. به طور قابل توجهی، مطالعات نشان می‌دهند که ما ممکن است تا حد زیادی تعداد ذرات بسیار ریز را دست کم بگیریم و از چه راه‌هایی بر سیستم‌های مختلف بدن تأثیر می‌گذارند.

اثرات منفی TWP ها بیشتر مربوط به موادی است که وارد فرآیند تولید می شوند، که شامل فلزات سنگین مانند سرب و روی، و همچنین مواد شیمیایی پیچیده مانند بنزوتیازول ها، ایزوپرن، و هیدروکربن های پلی آروماتیک (PAHs) می شود. قرار گرفتن انسان در معرض PAH که عمدتاً به صورت ذرات معلق در هوای اطراف ما وجود دارد، ممکن است از طریق استنشاق، قرار گرفتن در معرض پوست یا خوردن غذای آلوده رخ دهد. بر اساس سازمان بهداشت جهانی و تحقیقات منتشر شده در شیمی کره مجله، PAHs با افزایش موارد سرطان، از جمله سرطان سینه، سرطان دوران کودکی و سرطان ریه مرتبط است.

آنها همچنین بر عملکرد ریه تأثیر می گذارند، آسم را بدتر می کنند، منجر به بیماری های قلبی عروقی بیشتر می شوند و در رشد شناختی کودکان اختلال ایجاد می کنند. را آژانس ثبت مواد سمی و بیماری ها دولت ایالات متحده بیان می کند که PAH ها معمولاً حداقل سمیت فوری برای انسان دارند. با این حال، قرار گرفتن در معرض طولانی مدت می تواند سیستم تنفسی، گوارشی، ادراری و پوستی را تحت تاثیر قرار دهد. در مورد سرطان، پوست، ریه ها، مثانه، کبد و معده بیشترین آسیب را درگیر می کند.

خطرات چند برابر است

TWP یا ذرات ساییدگی لاستیک، ذرات ریزی هستند که هنگام رانندگی از لاستیک جدا می شوند و به دلیل اصطکاک بین لاستیک ها و جاده ایجاد می شوند. با این حال، نوع خطرات سلامتی آنها بستگی به ساخت آنها یا مواد شیمیایی دخیل در تولید آنها دارد. سرب و روی نگران کننده ترین ترکیبات فلزی هستند. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، خوردن غذا، آب و گرد و غبار آلوده به سرب یکی از مسیرهای کلیدی قرار گرفتن در معرض انسان است.

تا آنجا که تأثیر سلامتی پیش می رود، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض سرب به ویژه برای کودکان نگران کننده است زیرا می تواند به سیستم عصبی و مغز آنها آسیب برساند، سرعت رشد را کاهش دهد، توانایی های یادگیری را مختل کند و منجر به مشکلات گفتاری و شنوایی شود. در بزرگسالان، می تواند مسائل مربوط به فشار خون، سلامت باروری، مشکلات حافظه و مشکلات مربوط به عضلات و استخوان را ایجاد کند.

می گوید: زباله های لاستیک حاوی مقادیر قابل توجهی روی هستند آژانس ثبت مواد سمی و بیماری هاعلاوه بر این، گرد و غبار جاده ناشی از سایش لاستیک دلیل اصلی بالاتر بودن غلظت روی در نزدیکی بزرگراه‌ها بود. پژوهش می‌گوید سمیت روی می‌تواند منجر به کم‌خونی، زردی، آسیب پاتولوژیک به کلیه‌ها، خوردگی روده و تحریک و غیره شود. بنزوتیازول ها و ایزوپرن نیز در TWP یافت می شوند که سرطان زا و جهش زا هستند و می توانند منجر به مشکلات شدیدی شوند که بر مشکلات تولید مثلی و همچنین تنفسی تأثیر می گذارد.

تاثیر بر اکولوژی

ادواردو فردریکسن / شاتر استوک

نگران کننده است که دانشمندان نگران بلع مستقیم هوا نیستند. ذرات ساییدگی لاستیک و اجزای آن ممکن است در زنجیره غذایی جمع شوند و مسیرهایی مشابه میکروپلاستیک ها را دنبال کنند. با توجه به مسیر فعلی، این کاملا غیرقابل قبول نیست. بر اساس تحقیقات منتشر شده در علم کل محیط زیست ذرات لاستیک نقش مهمی در انتشار کلی میکروپلاستیک ایفا می کنند و بین ۵۰ تا ۸۰ درصد از انتشار را در کشورهایی مانند چین، دانمارک و سوئد تشکیل می دهند.

وقتی در اجسام آبزی ریخته می شود، می تواند مهار کند رشد جلبک، منجر به سمیت فلز می شود، و تحت شرایط خاص، ماهی را تحت تاثیر قرار دهد زندگی در آن بدن ها در موارد شدید، می تواند کل جریان آب را سمی کند، همانطور که در این توضیح داده شده است علوم پایه مقاله تحقیقاتی که در آن مرگ دسته جمعی ماهی قزل آلا گزارش شده است. یکی دیگر می‌گوید: «این خطر در مجاورت زهکش‌های طوفانی است، جایی که ذرات و شیرابه‌ها ممکن است در آب‌های سطحی خط ساحلی به دنبال رویدادهای بارندگی بیشتر متمرکز شوند». پژوهش کاغذ.

EPA چالش های موجود در مدیریت ذرات ساییدگی تایر در جاده ها و آبراه ها را پذیرفته است. متأسفانه، تحقیقات زیادی در این زمینه انجام نشده است، که به طور قابل توجهی دسترسی به دانش و جستجو برای استراتژی های کاهش مناسب را با مشکل مواجه می کند. بنابراین دانشمندان خواستار اقداماتی مانند درک بهتر انتشار ذرات لاستیک، تغییر ترکیب آن‌ها، نقشه‌برداری از گسترش آن‌ها در هوا و آب و نحوه تأثیر آن‌ها بر انسان‌ها و حیواناتی هستند که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بخشی از زنجیره غذایی می‌شوند.

راه حل های موجود

BLKstudio/Shutterstock

EPA در حال بررسی فرصت هایی برای افزایش آگاهی و مدیریت این نگرانی زیست محیطی است. برای رسیدگی بهتر به این موضوع، آژانس به دنبال اطلاعات، داده ها و ابزارهای مرتبط برای کمک به مدیریت موثر است. علاوه بر این، این شرکت در نظر دارد نقش ها یا محصولات خاصی را برای مقابله موثرتر با موضوع ذرات ساییدگی تایر آغاز کند. اما وضعیت یک تلاش ساده نیست. نوع و مقدار ذرات تولید شده بر اساس عواملی مانند ترکیب لاستیک، سرعت و سبک رانندگی، نوع و وضعیت سطح جاده، دما و سایر عوامل محیطی متفاوت است.

تحقیقات منتشر شده در پلیمرها ژورنال می گوید اصلاح آج تایر می تواند در اینجا کمک کند. با این حال، ترکیب متغیر تایرها تعمیم تأثیر خالص آنها را دشوار می کند. EPA حاکی از نظارت بر ذرات محیطی در هوا و روان آب های سطحی، که برای درک و پرداختن به موضوع کلیدی است. این آژانس بر یک رویکرد استاندارد برای جمع‌آوری، جداسازی و تعیین کمیت این ذرات یا اعتبارسنجی روش‌های موجود برای تقویت تحقیقات آینده تأکید می‌کند.

علاوه بر این، در حال بررسی است استراتژی های کاهش مانند فرمولاسیون مجدد محصولاتاجرای داوطلبانه تایر وارد خواهد شد بررسی سیستم‌ها، ایجاد و اتخاذ استانداردهایی برای کاهش نرخ ساییدگی لاستیک‌ها، و اصلاح سطح جاده‌ها برای کاهش سایش تایر. EPA حتی در حال بررسی راه‌هایی برای کاهش مایل‌های طی شده توسط وسایل نقلیه است تغییر رفتار راننده برای کاهش سایش لاستیک با توجه به پیشرفت‌های آینده، EPA خاطرنشان می‌کند که خودروهای خودران را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که از طریق تکنیک‌های ترمز بهینه، سایش تایر را به حداقل برساند.


منبع: https://www.slashgear.com/1457088/how-car-tires-may-be-slowly-harming-you/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *