در اینجا نحوه محافظت ناسا از فضاپیمای خود در برابر تشعشعات خطرناک آمده است

در اینجا نحوه محافظت ناسا از فضاپیمای خود در برابر تشعشعات خطرناک آمده است

فضاپیمای اروپا کلیپر به دلیل محیط اطراف مشتری به حفاظت خاصی در برابر تشعشعات نیاز دارد. این میدان مغناطیسی قوی دارد، ۲۰۰۰۰ برابر قوی تر از زمین، و این میدان مانند سیاره می چرخد. این میدان به سرعت در حال چرخش ذرات باردار را به دام می اندازد که نوارهایی از تشعشعات قوی تولید می کند.

“مشتری دارای شدیدترین محیط تابش غیر از خورشید در منظومه شمسی است.” گفت اینسو جون، رئیس مشترک گروه کانونی تشعشعات اروپا کلیپر، از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا. “محیط تشعشعات بر هر جنبه ای از ماموریت تاثیر می گذارد.”

چرخش در مداری گسترده به دور مشتری به جای چرخش خود به دور اروپا به جلوگیری از بخشی از این تشعشعات کمک می کند، اما فضاپیما همچنان به محافظت بیشتری نیاز دارد. حساس ترین قطعات آن قطعات الکترونیکی هستند که در یک طاق آلومینیومی با ضخامت نیم اینچ قرار دارند که آنها را در برابر تشعشع محافظت می کند.

جون می گوید: «طاق به گونه ای طراحی شده است که محیط تشعشع را به سطوح قابل قبولی برای بیشتر وسایل الکترونیکی کاهش دهد.

مطالعات نشان داده است در حالی که آلومینیوم به عنوان محافظ تابش موثر است، برخی از سپرهای موثرتر می توانند از چندین لایه از مواد مختلف مانند فلزاتی مانند مولیبدن تشکیل شوند. مسئله برای ماموریت های فضایی همیشه یکی از وزن ها است، زیرا سپر فلزی ضخیم سنگین است و پرتاب جرم به فضا سخت و پرهزینه است.

موضوع محافظت در برابر تشعشع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که انسان ها به ماموریت های آینده در اعماق فضا اعزام شوند، زیرا برای مردم و همچنین برای سیستم های الکترونیکی خطرناک است. برخی از ایده های در حال آزمایش برای محافظت از فضانوردان آینده عبارتند از جلیقه های محافظ تشعشعاستفاده کردن خاک مریخ به عنوان محافظت در برابر تشعشعیا اعزام خدمه به مکان های زیرزمینی جایی که آنها در برابر تشعشعات نسبت به سطح در امان هستند.


منبع: https://www.slashgear.com/1433225/how-nasa-protects-spacecraft-radiation/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *