دعوای بزرگان بالا گرفت؛ اینتل: انویدیا با خوش‌شانسی به جایگاه امروز رسیده است

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، موفقیت انویدیا در صنعت هوش مصنوعی را تصادفی و ناشی از خوش‌شانسی توصیف کرده است.

گلسینگر در مراسمی که به میزبانی دانشگاه MIT برگزار شده بود، گفت که جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، «به‌طرز فوق‌العاده‌ای خوش‌شانس شد» و ابراز تأسف کرد که اینتل پروژه‌ی لارابی را نیمه‌کاره گذاشت که به‌نظر او می‌توانست اینتل را به همان اندازه خوش‌شانس کند.

با این حال، برایان کاتانزارو، معاون تحقیقات تیم یادگیری عمیق کاربردی در انویدیا، اظهارات گلسینگر درباره‌ی وضعیت فعلی هوش مصنوعی انویدیا را رد کرد و گفت که اینتل مدیریت لازم برای رسیدن به دستاوردهای قبلی‌اش را از دست داده است.

مدیر تیم آبی در پاسخ به سوالی درباره‌ی برنامه‌ی اینتل برای هوش مصنوعی، با اشاره به پروژه‌ی لارابی گفت: «وقتی ۱۳ سال پیش از اینتل اخراج شدم، آن‌ها پروژه‌ای را که می‌توانست مسیر هوش مصنوعی را تعیین کند، از بین بردند.»

گلسینگر در ادامه بیان کرد: «جن‌سون هوانگ مثل کارگری سخت‌کوش توصیف می‌شود که به‌دنبال پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته‌تر است، اما او خوش‌شانس بود که همزمان با شتاب گرفتن هوش مصنوعی توانست به موفقیت برسد.»

سهام انویدیا در یک سال اخیر رشد چشمگیری تجربه کرده است، چون این شرکت پرقدرت‌ترین گرافیک‌های حوزه‌ی هوش مصنوعی را می‌سازد. قیمت کارت گرافیک هوش مصنوعی انویدیا بسیار زیاد است، اما شرکت‌ها علاقه‌ی قابل‌توجهی به خرید گرافیک انویدیا دارند.

مدیرعامل اینتل با بیان اینکه یکه‌تازی فعلی انویدیا به‌خاطر عدم‌حضور جدی اینتل در حوزه‌ی هوش مصنوعی در ۱۵ سال گذشته است، ادامه داد: «من بازمی‌گردم، زیرا انگیزه دارم. ما قصد داریم در آن زمینه حضور پررنگی داشته باشیم.»

علاوه بر توسعه‌ی سخت‌افزار برای شتاب‌دهی به ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی، گلسینگر به آنچه که استراتژی شماره‌ی یک خود برای گسترده‌تر کردن هوش مصنوعی می‌نامد، علاقه دارد. او معتقد است که سخت‌افزار به تنهایی جوابگو نیست، بلکه باید «فناوری‌های انحصاری مانند CUDA را حذف کنیم.»

CUDA پلتفرم محاسبات موازی است که توسط انویدیا برای واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) توسعه یافته است.

کاتانزارو، در رد ادعای گلسینگر درباره‌ی خوش‌شانسی انویدیا می‌گوید: «من در سال ۲۰۰۷ در پروژه‌ی لارابی در اینتل کار کردم. سپس به انویدیا رفتم تا در زمینه‌ی یادگیری ماشین کار کنم. بنابراین می‌توانم بگویم موفقیت انویدیا ارتباطی به شانس ندارد و نتیجه‌ی نوع نگاه و مدیریت تیم سبز است، چیزی که اینتل فاقد آن بود.»


منبع: https://www.zoomit.ir/business/413662-intel-ceo-says-nvidias-ai-dominance-luck/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *