رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد که هوش مصنوعی ۴۰ درصد از مشاغل را تحت تأثیر قرار می دهد و احتمالاً نابرابری کلی را بدتر خواهد کرد.

رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد که هوش مصنوعی ۴۰ درصد از مشاغل را تحت تأثیر قرار می دهد و احتمالاً نابرابری کلی را بدتر خواهد کرد.

بر اساس تجزیه و تحلیل صندوق بین المللی پول، هوش مصنوعی نزدیک به ۴۰ درصد از مشاغل در سطح جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و اقتصادهای پیشرفته در مقایسه با بازارهای نوظهور و کشورهای کم درآمد در معرض خطر بیشتری هستند.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل، در یک پست وبلاگی در مورد این مطالعه، خاطرنشان کرد که در بیشتر سناریوها، هوش مصنوعی احتمالاً نابرابری کلی را تشدید می‌کند و بر نیاز به سیاست‌گذاری پیشگیرانه برای جلوگیری از تشدید تنش‌های اجتماعی توسط این فناوری تأکید می‌کند.

انتظار می‌رود اثر نابرابری درآمد هوش مصنوعی به میزان مکمل این فناوری افراد با درآمد بالا بستگی داشته باشد. جورجیوا توضیح داد که افزایش بهره‌وری افراد و شرکت‌های با درآمد بالا می‌تواند منجر به شکاف ثروت بیشتر شود.

برای مقابله با این چالش‌ها، از کشورها خواسته می‌شود «شبکه‌های جامع ایمنی اجتماعی» و برنامه‌های بازآموزی را برای کارگران آسیب‌پذیر در برابر جابجایی شغلی مرتبط با هوش مصنوعی اجرا کنند.

در حالی که هوش مصنوعی پتانسیل جایگزینی کامل مشاغل خاص را دارد، تحلیل صندوق بین المللی پول نشان می دهد که محتمل ترین سناریو این است که هوش مصنوعی مکمل کار انسانی باشد. انتظار می رود که اقتصادهای پیشرفته حدود ۶۰ درصد از مشاغل را تحت تأثیر قرار دهند که نسبت به کشورهای در حال ظهور و کم درآمد بیشتر است.

دیدگاه جورجیوا در مورد هوش مصنوعی با بحث در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس، جایی که رهبران تجاری و سیاسی جهانی در حال گردهمایی هستند، همسو است.

گسترش هوش مصنوعی در شرکت‌ها نگرانی‌هایی را در میان کارمندان در مورد آینده نقش‌هایشان ایجاد کرده است، نمونه‌ای از مواردی مانند Buzzfeed Inc. که اعلام کرد برنامه‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا دارد که منجر به تعطیلی بخش اصلی اخبار و اخراج کارکنان شد.

از نظر پاسخ‌های نظارتی، اتحادیه اروپا در ماه دسامبر به توافقی آزمایشی درباره قوانینی دست یافت که در آن پادمان‌هایی برای هوش مصنوعی مشخص می‌کند، در حالی که ایالات متحده همچنان به بررسی رویکرد نظارتی فدرال خود در مورد هوش مصنوعی ادامه می‌دهد.

همانطور که هوش مصنوعی به تغییر شکل بازار کار ادامه می‌دهد، تحلیل صندوق بین‌المللی پول بر اهمیت سیاست‌های پیشگیرانه برای کاهش نابرابری و ارائه حمایت از کارگران متاثر از پیشرفت‌های فناوری تاکید می‌کند.

(با ورودی های نمایندگی ها)


منبع: https://www.firstpost.com/tech/ai-will-affect-40-per-cent-of-all-jobs-likely-to-worsen-overall-inequality-in-warns-imf-chief-13615092.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *