رقبای اپل از تغییرات اپ استور اتحادیه اروپا راضی نیستند

سال گذشته، قوانین جدیدی را اجرا کرد تا فناوری های بزرگ پلتفرم های خود را به روی رقبا باز کنند. مهلت انطباق است و همه نگاه ها به این بود که اپل، که به خوب بازی نکردن با دیگران مشهور است، چه واکنشی نشان خواهد داد. اکنون این شرکت تعیین کرده است که چگونه با قانون مطابقت خواهد کرد و نتیجه آن نوعی تبعیت مخربی است که همه انتظار داشتند. به طور مشابه، واکنش ائتلاف منتقدان خوش‌بین که همگی امیدوار بودند تکه‌ای از پای اپل را به صورت رایگان دریافت کنند، به همین ترتیب قابل پیش‌بینی بوده است.

قانون بازارهای دیجیتال

در سال ۲۰۲۳، اتحادیه اروپا یک رژیم جدید را وضع کرد تا از پرتاب تمام توان فناوری های بزرگ در این بلوک جلوگیری کند. قانون بازارهای دیجیتال و قانون خدمات دیجیتال، آنچه را که «دروازهبانان» می‌نامد، یعنی پلتفرم‌های بزرگی که بین کاربران و کسب‌وکارها ارتباط برقرار می‌کند، کنترل می‌کند. این شامل متا، آلفابت، اپل، آمازون و (مالک TikTok) ByteDance است که همگی پایگاه های کاربری بزرگ، جیب های عمیق و قدرت زیادی دارند. یکی از مفاد کلیدی این قانون این بود که دارندگان پلتفرم‌هایی مانند اپل و گوگل را وادار به باز کردن سیستم‌های خود و اجازه دادن به خدمات رقیب مانند فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین کنند. .

در ۲۵ ژانویه، اپل توضیح دادن . این سند مملو از ارجاعاتی به این موضوع است که چگونه قانون iOS را کمتر ایمن می کند و اپل باید اقداماتی را برای کاهش این خطرات انجام دهد. و در حالی که اپل نمی گوید که هر بخش از کسب و کارش چقدر به طور خاص درآمد دارد، اپ استور بخش مهمی از بخش خدمات آن است که کسب درآمد کرده است. . در نتیجه، اپل با خوشحالی به شما اجازه می‌دهد تا یک فروشگاه اپلیکیشن iOS رقیب راه‌اندازی کنید، اما برای انجام این کار، باید قله اورست را طی کنید، تونلی به مرکز زمین حفر کنید و با یک میلیون دلار پول نقد روبرو شوید.

خوب، نه کاملا که.

شما می توان رقابت کنید، اما نخواهید کرد خواستن به

سازندگان یک فروشگاه برنامه های رقیب نمی توانند به سادگی بیایند و کالاهای خود را بدون هیچ نظارتی بفروشند. از همان ابتدا واضح بود که حتی اگر اپل پلتفرم‌های خود را باز کند، هیچ فروشگاه اپلیکیشن شخص ثالثی مجاز به اجرای نهایی قوانین اساسی شرکت نخواهد بود. اگر امیدوار بودید اپ استور Honest Doug (نه یک کلاهبرداری) را اجرا کنید و دنیا را به گردش درآورید، پس شانسی ندارید.

رقبای احتمالی همچنان باید الزامات تأیید اسناد رسمی اپل را برآورده کنند و قوانین سختگیرانه و ابزارهای اعتدال حاکم بر کیفیت، دزدی دریایی، تقلب و اختلافات پرداخت را داشته باشند. (تأیید محضری به این معنی است که این برنامه ها توسط اپل بررسی می شوند تا به دنبال آن باشند.“، با قابلیت خاموش کردن برنامه در صورت شناسایی. ناگفته نماند که مطابق با قانون خدمات دیجیتال، GDPR و تعدادی دیگر از مقررات اتحادیه اروپا در مورد خدمات دیجیتال و حفظ حریم خصوصی آنلاین است. در اصل، اگر می‌خواهید اپ استور خود را اجرا کنید، باید آن را به همان سطحی که اپل انجام می‌دهد، انجام دهید.

اپل همچنین گفته است که فروشگاه‌های اپلیکیشن باید اطمینان حاصل کنند که می‌توانند به تعهدات خود برای پرداخت به توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها عمل کنند. در این مورد، به معنای به اشتراک گذاشتن نامه ای از یک موسسه مالی برتر با مدرکی است که دارند (حدود ۱٫۱ میلیون دلار) اعتبار. و برای جلوگیری از استفاده فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث از پلتفرم اپل بدون بهره‌مندی از اپل، توسعه‌دهندگان باید مبلغی را بپردازند زمانی که یک برنامه بیش از یک میلیون بار دانلود شده باشد. این هزینه برای هر نصب ۰٫۵۰ یورو (حدود ۵۴ سنت) است که هر ۱۲ ماه یکبار برنامه برای آن نصب می شود تمدید می شود. شما می توانید خودتان تصمیم بگیرید که آیا این به شما یادآوری می کند طرح پرداخت

در حال حاضر، اپل از توسعه‌دهندگان ۹۹ دلار یا ۲۹۹ دلار هزینه می‌گیرد، بسته به اینکه آیا آنها برای توسعه‌دهندگان هستند یا خیر . سپس اپل برای هر تراکنش، یا برای خرید خود برنامه یا با خرید درون برنامه ای، کمیسیون ثابتی دریافت می کند. برای توسعه دهندگان کوچک که کمتر از ۱ میلیون دلار در سال درآمد دارند، ، در حالی که نام های بزرگتر ۳۰ درصد پرداخت می کنند. استثناهایی وجود دارد، از جمله برنامه های “خواننده” که به صورت رایگان دانلود می شوند و به اشتراک در جاهای دیگر مرتبط هستند. تا کنون مشخص نیست که در چه شرایطی هزینه‌های بارگذاری جانبی ممکن است (اگر همیشه) به وانیلی “مالیات اپل” از طریق ویترین اختصاصی آن ترجیح داده شود.

پاسخ مورد انتظار

به طور طبیعی، بیانیه اپل و تمام جزئیات توضیحی در یادداشت های توسعه دهنده آن بحث برانگیز بود. منتقدان آن، که بسیاری از آنها احساس می‌کنند که اپل قدرت زیادی بر پلتفرم خود دارد، خشمگین شدند.

تیم سوئینی، مدیر عامل شرکت اپیک گیمز، که قبلا این کار را انجام داده است ، به سرعت تغییرات را محکوم کرد. او “نمونه جدید فریبنده انطباق مخرب” بودند. با افزودن اینکه توسعه دهندگان برنامه را مجبور می کند بین انحصار اپ استور یا “طرح ضدرقابتی مملو از هزینه های ناخواسته جدید برای دانلودها و مالیات های جدید اپل برای پرداخت هایی که پردازش نمی کنند” یکی را انتخاب کنند.

The Coalition for App Fairness، یک گروه لابی تحت حمایت Epic، Spotify و Match Group بود. از بزرگترین حامیان آن ریک وان متر، مدیر اجرایی و سخنگوی سابق جمهوری خواهان گفت اپل “هیچ قصدی” برای پیروی از DMA ندارد. و افزود که این اقدام “توهین بی شرمانه به کمیسیون اروپا و میلیون ها مصرف کننده اروپایی که آنها نمایندگی می کنند” بود و از مقامات خواست این اقدام را رد کنند.

علی‌رغم اعتراض شخصی سوینی و لابی‌گرانش، Epic Games قبلاً گفته است فورتنایت – که بود – به iOS بازخواهد گشت. شرکت گفت که این کار را خواهد کرد ، که از طریق آن عناوین خود را توزیع می کند. این شرکت در توییت اعلامیه اضافه کرد که به «به دادگاه‌ها و قانون‌گذاران استدلال می‌کند که اپل قانون را زیر پا می‌گذارد».

اما این فقط رقبای سرسخت اپل نیستند که احساس می کنند این شرکت با این تغییرات به اتحادیه اروپا ضربه می زند. اندی ین، بنیانگذار سرویس حفظ حریم خصوصی پروتون، به Engadget گفت که پیروی اپل از DMA “با نیت بد انجام شده است” و سازنده آیفون “برای حفظ سود و انحصار خود با چنگ و دندان مبارزه می کند.” ین افزود: «رشته‌های مرتبط با سیاست‌های جدید اپل به این معنی است که در عمل برای توسعه‌دهندگان غیرممکن خواهد بود که از آنها سود ببرند». و اینکه این اقدامات با دادن توانایی اپل برای بررسی برنامه های دانلود شده در خارج از اپ استور، حقوق اساسی کاربران را از بین می برد.

اما با وجود انبوهی از تماس ها که از کمیسیون اروپا خواسته شده است کاری بکنید، بدن هنوز تکان نخورده است. یکی از سخنگویان کمیسیون به Engadget گفت: «ما قبل از پایان مهلت انطباق، به اطلاعیه‌های اپل توجه می‌کنیم. ما در مورد این اطلاعیه ها اظهار نظر نمی کنیم.» این سخنگوی افزود که آنها “به شدت دروازبانان تعیین شده را تشویق می کنند تا پیشنهادات خود را با اشخاص ثالث آزمایش کنند.” و اینکه این نظرات “بدون لطمه به ارزیابی خود کمیسیون از این پیشنهادها” بوده است.

در زمان نگارش این مقاله، هنوز هیچ اظهارنظری از سوی هیچ یک از چهره های بلندپایه اتحادیه اروپا در مورد این موضوع ارائه نشده است. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و مارگرت وستاگر، که به امور فناوری و رقابت رسیدگی می‌کند، در رسانه‌های اجتماعی فعال بوده‌اند اما نه در مورد این موضوع. به همین ترتیب، ما منتظر شنیدن پاسخ Spotify و Deezer هستیم که هر دو را دارند . ناگفته نماند که قبل از اعلام اپل، اسپاتیفای گفت که دانلود برنامه را مستقیماً از سایت خود ارائه می دهد.

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/apples-rivals-arent-happy-about-its-eu-app-store-changes-160032585.html?src=rss ظاهر شد


منبع: https://www.engadget.com/apples-rivals-arent-happy-about-its-eu-app-store-changes-160032585.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *