سال ۲۰۲۳ سالی بود که رویای روباتاکسی کروز به پایان رسید

سال برای رباتاکسی بسیار خوب شروع شده بود. کروز و وایمو به ترتیب با سرمایه‌گذاری‌های جدید جنرال موتورز و گوگل و همچنین رشد سریع علاقه عموم مردم و نرخ فوق‌العاده شدید پذیرش توسط دولت‌های شهری وارد سال ۲۰۲۳ شدند. اوضاع برای صنعت رو به رشد وسایل نقلیه خودران، بسیار بالا بود! سپس یک تاکسی کروزی بدون راننده تصادفاً یک قربانی تصادف را چند ده فوتی به پایین یکی از خیابان‌های سانفرانسیسکو کشید و همه چیز از آنجا خراب شد. خیلی شکننده، این چیزهای بزرگ بعدی. بیایید نگاهی به سالی بیندازیم تا ببینیم چگونه فناوری تاکسی های خودران ممکن است از این فاجعه نجات یابد.

کروز (خارج از) کنترل

کروز در این سال به عنوان یک نیروی غیرقابل توقف تغییر حمل و نقل به عنوان هسته اصلی تلاش های خودران جنرال موتورز به نظر می رسد. این شرکت در مارس ۲۰۲۲ پس از اینکه جنرال موتورز ۲٫۱ میلیارد دلار برای خرید سهام این استارت آپ از Softbank Vision Fund هزینه کرد، ۱٫۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری از این خودروساز دریافت کرد. در ماه فوریه این شرکت اعلام کرد که ناوگان آزمایشی تاکسی های بدون راننده آن یک میلیون مایل از خیابان های سانفرانسیسکو را طی کرده بود بدون یک انسان پشت فرمان این برنامه تازه از نوامبر گذشته شروع شده بود.

"وقتی سابقه ایمنی ما را در نظر می گیرید، گرانش دستاورد تیم ما بیشتر مورد توجه قرار می گیرد." Mo Elshenawy، EVP مهندسی کروز، در فوریه گفت. "تا به امروز، سواران ده‌ها هزار سواری با کروز AV داشته‌اند. در سال های آینده، میلیون ها نفر این آینده کاملاً بدون راننده را برای خود تجربه خواهند کرد."

مدیر عامل شرکت کروز، کایل وگت، در دسامبر ۲۰۲۱ پس از اینکه مری بارا، مدیر عامل جنرال موتورز، دن امان را از محل برکنار کرد، در سمت خود منصوب شد. وگت سال بعد را صرف ارائه یک چشم انداز بزرگ از “صفر تصادف، صفر ترافیک و آلایندگی صفر” کرد. نیویورک تایمز، این شرکت در زمان تصدی وی “سرعت برنامه را بر ایمنی اولویت داد” و ایمنی را کاهش داد تا وسایل نقلیه بیشتری را در جاده ها قرار دهد. و گسترش کروز انجام داد، به هیوستون و فرشتگان مهمتر از همه، با وجود افزایش تعداد ترافیک حوادث و تصادفات توسط وسایل نقلیه خود به جا مانده است.

در ماه آوریل، این شرکت مجوز داده شد وسایل نقلیه بدون راننده خود را در سراسر سانفرانسیسکو، ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته اجرا می کند و همچنین مسافرانی را که پول پرداخت می کنند در ساعات روز تحویل بگیرید. قبلا فقط کارمندان کروز اجازه داشتند در رباتاکسی سوار شوند و آنها فقط زمانی می توانستند کار کنند که خورشید بیرون بود. در ماه اوت، کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا (CPUC) رای ۳ به ۱ به نفع اجازه دادن به کروز (و همچنین Waymo) رای داد مسافرانی که پول پرداخت می کنند را در تمام ساعات دریافت کنید.

توجه داشته باشید که همه به طور کامل با تصاحب روباتاکسی موافق نبودند. در ژانویه ۲۰۲۳، مقامات سانفرانسیسکو درخواست کرد CPUC گسترش خدمات خودروهای خودران در شهر را کند یا حتی متوقف کند، با این استدلال که رشد رایگان برای همه توسط تنظیم کننده های دولتی در حال تبدیل شدن به یک بار “غیر معقول” بود. در واقع، تنها یک هفته پس از رای مثبت CPUC به توسعه، کالیفرنیا DMV تحقیقاتی را آغاز کرد درگیری بین یک تاکسی کروز و یک ماشین آتش نشانی. در پاسخ، DMV کروز داشت ناوگان عملیاتی خود را به نصف کاهش دهد – به ۵۰ وسیله نقلیه در طول روز و ۱۵۰ دستگاه در شب – تا زمانی که تحقیقات خود را کامل کند. سپس کل بوداستفاده از روباتاکسی به عنوان هتل عشقشماره در ماه اوت

آن اشتباهات بد بود. وقایع ۳ اکتبر و پاسخ کروز به تحقیقات حاصل غیرقابل بخشش بود. همانطور که شرکت در ابتدا در تاپیک فوق توضیح داد، یک وسیله نقلیه انسانی با یک عابر پیاده برخورد کرد و او را به مسیر تاکسی کروز در لاین سمت راست خود هل داد. تاکسی با وجود ترمز شدید زن را زیر گرفت و در نهایت او را ۲۰ فوت کشید تا توقف کرد. خدمه EMS توانستند با استفاده از فک های جان عابر پیاده را از زیر تاکسی بیرون بکشند و او را با جراحات شدید به درمان پزشکی منتقل کردند. اگرچه او شناسایی نشده است، عابر پیاده بود گزارش شده است تا ۲۵ اکتبر در وضعیت وخیمی قرار دارد.

اگر این به اندازه کافی بد نبود، کروز ظاهراً تنظیم‌کننده‌ها را در مورد زمانی که تاکسی ترمزهای خود را فشار می‌دهد گمراه کرد – به آنها گفت که تاکسی بلافاصله پس از طی کردن آهسته ۲۰ فوت پایین‌تر از بلوک متوقف شده است، نه در نهایت. سپس این شرکت بارها در انتشار ویدئوی این حادثه برای بازرسان تا ۱۹ اکتبر به تعویق افتاد.

تلاش‌های پنهان‌کاری این شرکت، کروز را با CPUC که در حال حاضر در حال بررسی است در معرض خطر مالی قرار می‌دهد. جریمه آن تا ۱٫۵ میلیون دلار برای اقدامات مبهم آن تصمیم کمیسیون در اوایل فوریه در جلسه استماع شواهد آتی اتخاذ خواهد شد.

بلافاصله، خود این حادثه تحقیقات گسترده ای را به راه انداخت، چه نظارتی و چه داخلی. این توان شرکت مشاوره به عنوان یک محقق مستقل وارد شد و به سرعت برخی از داده های نسبتاً نامطلوب را در مورد مشکلات روباتاکسی در تشخیص و واکنش به حضور کودکان کوچک. این افشاگری، حداقل در مقایسه با تصمیم شرکت برای نگه داشتن وسایل نقلیه در جاده، حتی پس از اطلاع از نقص بالقوه مرگبار، چندان بد نبود.

DMV کالیفرنیا سرگرم نشد و دو هفته پس از وقوع حادثه، بخش مجوز کروز برای فعالیت در داخل ایالت به حالت تعلیق درآمد، به طور موثری عملیات روباتاکسی خود را مسدود می کند. این ضربه بزرگی به جنرال موتورز است که میلیاردها دلار را در راه اندازی غرق کرده است و پیش بینی می کرد که سرویس روباتاکسی در زمان آغاز عملیات در سال ۲۰۲۵ سالانه ۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. در اواسط نوامبر، این شرکت تمام ۹۵۰ تاکسی خودران فعال خود را فراخواندو حتی یک هفته بعد، به عنوان بخشی از “بررسی کامل ایمنی”، رباتاکسی سواری با رانندگان ایمنی انسانی پشت فرمان را متوقف کرد.

سپس اوضاع بدتر شد. در ۱۸ نوامبر، مدیر عامل شرکت Kyle Vogt استعفای خود را اعلام کرد یک هفته پس از اینکه جنرال موتورز کریگ گلید (که قبلاً عضو هیئت مدیره کروز بود) EVP حقوقی و سیاستگذاری را به عنوان مدیر ارشد اداری منصوب کرد. روز بعد، دانیل کان، یکی از بنیانگذاران و مدیر محصول شرکت نیز خروج خود را اعلام کرد.

در پاسخ به خروج وگت، جنرال موتورز مو الشناوی را از EVP مهندسی به نقش دوگانه رئیس و CTO ارتقا داد و در حال حاضر پست مدیرعامل خالی باقی ماند. مری بارا، مدیر عامل جنرال موتورز اخیراً به خبرنگاران گفت که این شرکت “به آنچه که دو رئیس مشترک انجام خواهند داد” اطمینان زیادی دارد، اما “تمایل خواهد کرد تا مطمئن شود که الزامات سختگیرانه ما را از منظر ایمنی برآورده می کند.”

جنرال موتورز ناگهان کیسه چند میلیارد دلاری را در دست گرفت، بنابراین تقریباً بلافاصله بودجه را قطع کرد و بودجه‌ها را به میزانی کاهش داد.صدها میلیوندلار در نتیجه، کروز از آن زمان به بعد برنامه سهام خود را به حالت تعلیق درآورد و شروع به اخراج کارمندان کرداز کسانی که در عملیات خودروهای خودمختار هستند شروع می شود.

"در حال حاضر مهمترین چیز برای ما این است که برای بازسازی اعتماد عمومی گام برداریم." کروز در بیانیه ای گفت. "بخشی از این شامل نگاه دقیق به درون و نحوه انجام کار ما در کروز است، حتی اگر به معنای انجام کارهایی باشد که ناراحت کننده یا دشوار است."

اما همانطور که الشناوی در ایمیل اخیر خود به کارکنان توضیح داد، کروز هنوز کاملاً نمرده است. این شرکت قصد دارد جاه‌طلبی‌های خودران خود را کاهش دهد و با تمرکز مجدد بر روی پلتفرم روباتاکسی AV کنونی Chevy Bolt، دوباره راه‌اندازی کند. خودروی Origin سفارشی. به این ترتیب، این شرکت حداقل تا سال ۲۰۲۴ تولید Origin را متوقف می کند، اما قصد دارد این برنامه را در مقطعی در آینده ادامه دهد.

Waymo Money، مشکلات Waymo

Waymo تقریباً مانند کروز وارد سال ۲۰۲۳ شد: سوار شدن بر هیاهو و نوید فناوری وسایل نقلیه خودران. با این حال، سال را در مکانی بسیار متفاوت از بزرگترین رقیب خود به پایان می رساند.

Waymo تحت حمایت گوگل بود ستایش درخشان از سوی سوئیس RE دریافت کردیک شرکت بیمه اتکایی پیشرو جهانی، با توجه به ایمنی وسایل نقلیه خود در برابر رانندگان انسانی در سپتامبر گذشته، و به تازگی دومین منطقه خدمات تاکسی Waymo One خود را در دسامبر در دسامبر، این بار در فینیکس، آریزونا راه اندازی کرد و مسیری را بین مرکز شهر اجرا کرد. و فرودگاه بین المللی فونیکس اسکای هاربر.

لس آنجلس در ماه فوریه به شهر پایدار Waymo پیوست. همانطور که در سانفرانسیسکو عرضه شدوسایل نقلیه خودران Waymo در ابتدا فقط برای سوارانی که بخشی از برنامه آزمایش کننده معتمد تحقیقاتی Waymo بودند در یک منطقه محدود (در این مورد، سانتا مونیکا)، همیشه خارج از ساعت شلوغی و فقط در تعداد محدود در دسترس بودند.

ماه بعد شرکت تلاش مشابهی را در آستین تگزاس آغاز کردشهری که در آن انجام شده بود برخی از اولین تست های خودران آن در سال ۲۰۱۵٫ آستین یک شهر داغ برای آزمایش وسایل نقلیه خودران است. یک قانون ایالتی ۲۰۱۷ که مانع از تنظیم محلی استفاده از فناوری و استقرار آن در خیابان ها توسط شهرها می شود.

همه چیز برای Waymo در تابستان آینده به قدری خوب پیش می رفت که این شرکت اعلام کرد که دنده خود را تغییر می دهد و طرح های ایده کامیون خودران خود را عقب می اندازد تا در عوض به طور کامل روی سرویس روبوتاکسی در حال گسترش خود تمرکز کند.

تکدرا ماواکانا و دیمیتری دولگوف، مدیران عامل Waymo، گفت: «با توجه به شتاب فوق‌العاده و فرصت تجاری قابل توجهی که در بخش خودروهای سواری مشاهده می‌کنیم، تصمیم گرفته‌ایم تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری خود را بر روی تگرگ سواری متمرکز کنیم. در یک پست وبلاگ جولای نوشت. "ما در حال تکرار سریع‌تر از همیشه در فناوری خود با پیشبرد وضعیت AI/ML هستیم، و شاهد رشد قابل توجه کسب‌وکار و تقاضای سوارکاران در سانفرانسیسکو، فینیکس و لس‌آنجلس هستیم.»

تا اوت وایمو اعلام کرد آستین به عنوان چهارمین شهری که میزبان خدمات تاکسی مستقل خود است، به این شهرها ملحق خواهد شد، و این برنامه تا پاییز اجرا می شود. در همان ماه، Waymo مجوز استقرار بدون راننده خود را از کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا (CPUC) دریافت کرد، که این شرکت را قادر می‌سازد تا شروع به شارژ کردن مسافران برای سواری‌های روباتاکسی خود و همچنین گسترش خدمات به مشتریان دیگر کند. پیش از این، این شرکت تنها در صورتی می توانست هزینه سواری را دریافت کند که یک راننده ایمنی انسانی پشت فرمان باشد. این شرکت در آن زمان اذعان کرد که تقاضا “بسیار بالا” است (طبق گزارش ها، ثبت نام ها قبلاً از ۱۰۰۰۰۰ کاربر گذشته است) اما در تلاش بود تا سفرهای کاملاً مستقل خود را انجام دهد "در طول زمان برای همه در دسترس است."

وی با اشاره به اینکه این شرکت هر هفته بیش از ۱۰۰۰۰ سفر در هر شهر ارائه می دهد، ادامه داد: “موضوع در حال رشد هستند… سواری در هر دو شهر فینیکس و SF در حال افزایش است.” در مجموع، اگر نیروی کار شرکت تحت تاثیر قرار نمی‌گرفت، سال بسیار خوبی برای Waymo می‌بود – به‌ویژه پس از اینکه رقیب اصلی، کروز، عملاً در طول سه ماهه چهارم شکست خورد. نه یکی، نه دو، اما سه دورهای اخراج بیش از ۳۰۰ کارمند را تحت تأثیر قرار داد.

جاده پیش رو برای Robotaxis

با ورود به سال جدید، Waymo عملاً تنها بازی در شهر است، اکنون که کروز یک نهاد تجاری قابل دوام برای آینده قابل پیش‌بینی نیست.

در اواسط سال، تحلیلگران پیش‌بینی کردند که بازار ربات‌اکسی‌ها، به ارزش کمی بیش از ۱٫۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲، می‌تواند به هر نقطه‌ای افزایش یابد. ۴۵٫۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ به ۱۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۱ با استناد به “افزایش تقاضا برای حمل و نقل مشترک، پیشرفت در فناوری وسایل نقلیه، علاقه فزاینده به حمل و نقل عمومی با مصرف سوخت، و زیرساخت های بهبود یافته.”

این چشم‌اندازها در ماه‌های اخیر، حداقل برای تخمین‌های کوتاه‌مدت، با کروز موقتاً دور از ذهن بوده‌اند. Forrester Analyticsبه عنوان مثال، اکنون انتظار دارد که خدمات تحویل هواپیماهای بدون سرنشین به بخش غالب خودروهای خودران در سال ۲۰۲۴ تبدیل شود، زیرا فشار از سوی تنظیم کننده ها توسعه فناوری حمل و نقل روباتاکسی را کند می کند.

کریگ لوکلر نوشت: «منتظر سال پررونقی برای لیفتراک‌های خودران، ربات‌های تحویل در کنار جاده و تحویل هواپیماهای بدون سرنشین باشید که به دلیل محبوبیت روزافزون تجارت الکترونیک، نیاز به راه‌حل‌های تحویل آخرین مایل، و فناوری‌های خودکار پیچیده‌تر است.» معاون رئیس و تحلیلگر اصلی Forrester.

البته ما همچنان منتظریم آن میلیون رباتاکسی که ایلان ماسک به ما قول داده بود در سال ۲۰۱۹٫

این مقاله در ابتدا در Engadget در https://www.engadget.com/2023-was-the-year-cruises-robotaxi-dream-came-to-a-crashing-end-153002522.html?src=rss منتشر شد.


منبع: https://www.engadget.com/2023-was-the-year-cruises-robotaxi-dream-came-to-a-crashing-end-153002522.html?src=rss

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *