سام بنکمن-فرید سعی کرد نقشه کلاهبرداری خود را به نزدیکترین دوستانش بچسباند. سپس به خاطر آن به او روی آوردند.

SBF

سام بنکمن-فرید دوستانش را در جنایات خود شریک ساخت و این موضوع دوباره او را به دام انداخت.

چلسی جیا فنگ/خودی



  • هیئت منصفه سام بنکمن-فرید را در محاکمه کلاهبرداری خود به خاطر سقوط FTX مجرم تشخیص داد.
  • سرنوشت او با شهادت حلقه درونی او در دو شرکتش، FTX و Alameda رقم خورد.
  • SBF خود را برای همکاری آنها مقصر می داند زیرا در وهله اول آنها را شریک جرم کرد.
تبلیغات

تبلیغات

اگر دوستان خود را به زیر اتوبوس بیندازید، آیا واقعاً می توانید تعجب کنید که اگر فرصتی پیدا کردند با شما همین کار را کنند؟

این یک سوال برای سام بنکمن-فرید، غول سابق ارزهای دیجیتال است که پس از سقوط صرافی رمزارزش، FTX، یک سال پیش ادعای ناآگاهی کرد. او سعی کرد برخی از مدیران خود را که در نهایت علیه او در دادگاه فدرال شهادت دادند سرزنش کند، اما داستان او به سرعت آنقدر درهم و برهم شد که نتوانست خودش را کشف کند.

دوستانش یکی یکی برای کار با دادستانی حرکت کردند و بانکمن-فرید را زیر اتوبوسی بسیار بزرگتر انداختند. اینگونه است که یک هیئت منصفه او را مقصر تشخیص داد از هفت مورد در محاکمه کلاهبرداری فدرال او در مرکز شهر منهتن عصر پنجشنبه.

دادستان ها با موفقیت به هیئت منصفه ثابت کردند که Bankman-Fried قبل از استفاده از وجوه در املاک هنگفت، کمک های مالی سیاسی و سایر سرمایه گذاری ها، پول را از مشتریان ناآگاه در صرافی ارزهای دیجیتال خود به شرکت دیگری که متعلق به او بود، انتقال داده است و در نهایت میلیاردها سرمایه مشتری را از دست می دهد.

تبلیغات

تبلیغات

محاکمه ای که بسیار مورد انتظار بود، انبوهی از مردم را به دادگاه کشاند، اما به طور گسترده انتظار می رفت که محکومیت صادر شود. با فهرستی از شاهدان که با مدیران سابق بانکمن-فرید انباشته شده بود، خیلی قبل از شروع محاکمه، بحث ها متوجه میلیاردر سابق شده بود.

و این تقصیر بانکمن-فرید است. در حالی که او در دنیای رمزارز به شهرت و ثروت رسید، او زمانی که نزدیکترین دوستانش را در طرح کلاهبرداری خود شریک ساخت، بذر سقوط خود را کاشت.

در پایان آنها حرف آخر را زدند.

بانکمن-فرید یک “مدیرعامل سرشناس” نبود

فروش به ناظران و احتمالاً هیئت منصفه نیز دشوار بود که Bankman-Fried وقتی میلیاردها سپرده مشتریان FTX را از دست داد با حسن نیت عمل می کرد در حالی که نزدیکترین دوستانش انگشتان خود را به سمت او به عنوان رهبر یک طرح کلاهبرداری نشانه رفتند.

تبلیغات

تبلیغات

دفاع همچنین سعی کرد استدلال کند که مشتری آنها، با نام مستعار SBF، به سادگی نمی دانست که Alameda از سرمایه مشتری استفاده می کند و در تصمیم گیری در مورد کد FTX که اجازه می دهد چنین اتفاقی بیفتد، عقب افتاده است. بانکمن-فرید که همیشه آگاه به روابط عمومی بود، این بحث را مطرح کرد خودش در انبوهی از مصاحبه های رسانه ای پس از سقوط FTX در نوامبر ۲۰۲۲٫

را دادستان گفت که بانکمن-فرید دروغ گفته است در جایگاه زمانی که او ادعای ناآگاهی از جنایات کرد و شهادت خود را حول سه مدیر ارشد خود که قبل از او صحبت کردند، در هم تنید.

“باید باور کنید که متهم – که از MIT فارغ التحصیل شد، دو شرکت میلیارد دلاری را اداره می کرد و در مقابل کنگره شهادت می داد – در واقع بی خبر بود، و او نمی دانست که در شرکت خودش چه می گذرد. نیکلاس روس، دستیار دادستان ایالات متحده در طی اظهارات پایانی گفت: هیچ ایده ای ندارم که او چه کاری انجام می دهد.

سام بنکمن-فرید.

سام بنکمن-فرید.


آنجلا وایس/ خبرگزاری فرانسه از طریق گتی ایماژ



Bankman-Fried بالاترین عناوین را در FTX داشت – صرافی او که در آن مدیرعامل، هم بنیانگذار و مالک اکثریت بود – و Alameda، شرکت تجارت رمزنگاری که او یکی از بنیانگذاران آن بود و قبل از تولد FTX مدیرعامل آن بود. او ۹۰ درصد سهام شرکت را در اختیار داشت و تا نوامبر ۲۰۲۲ که هر دو شرکت اعلام ورشکستگی کردند، رئیس و تنها عضو هیئت مدیره آن بود.

تبلیغات

تبلیغات

جیم آنجل، یکی از اعضای هیئت علمی مرکز بازارهای مالی و سیاست های مالی دانشگاه جورج تاون، گفت، علیرغم ادعاهای بانکمن-فرید، تصمیم گیرنده بود و نه یک “مدیر عامل اصلی” برای همکارانش.

آنجل به Insider گفت: “او مسئول بود. او صدای شلیک می کرد. او از نزدیک در عملیات شرکت داشت.” “بنابراین من فکر می کنم برای SBF واقعا سخت است که از این موضوع خلاص شود.”

در مراحل مختلف محاکمه، دفاع کارولین الیسون، مدیرعامل و بعداً تنها مدیر عامل آلامدا که توسط بانکمن-فرید منصوب شد، مقصر دانست. دفاعیات بعداً شهادت CTO Gary Wang و مدیر مهندسی Nishad Singh را زیر سوال برد، که هر دو شهادت دادند که Bankman-Fried به آنها دستور داده بود تا در کد FTX تغییراتی ایجاد کنند که به Alameda مزایای خاصی نسبت به سایر مشتریان در صرافی می داد.

Bankman-Fried هرگز این مزایا را برای مشتریان، سرمایه گذاران، تنظیم کننده ها یا کنگره فاش نکرد. در عوض، او بارها اصرار داشت که FTX و Alameda کاملاً از هم جدا هستند و دومی هیچ امتیاز خاصی ندارد، چه رسد به اینکه به پول مشتریان FTX دسترسی داشته باشد.

تبلیغات

تبلیغات

برای مثال سینگ شهادت داد او “کور و وحشت زده” بود زمانی که در ماه نوامبر متوجه شد که آلامدا از پول مشتری FTX استفاده کرده است.

سینگ گفت: «احساس می‌کردم واقعاً به من خیانت شده است که پنج سال خون، عرق و اشک من و بسیاری از کارمندان، رانندگی به سمت چیزی که فکر می‌کردم نیروی خوبی برای خیر است، بسیار شیطانی بود.»

الیسون شهادت داد: “سام به من دستور داد تا این جنایات را انجام دهم.”

کارولین الیسون، آزمایش SBF

کارولین الیسون به مدت دو روز در دادگاه جنایی SBF شهادت داد.

ادواردو مونوز آلوارز



دفاع سعی کرد تصویر متفاوتی را ترسیم کند. مارک کوهن، وکیل مدافع، گفت که الیسون، وانگ و سینگ – به همراه دادستان های پرونده – بنکمن-فرید را به عنوان یک شرور هیولا معرفی کردند. وی افزود که سه نفر از توطئه‌گران مقصر خاص خود را دارند، و مکرراً به هیئت منصفه یادآوری کرد که آنها توافقنامه‌های همکاری را با دولت تضمین کردند.

تبلیغات

تبلیغات

کوهن درباره بنکمن-فرید در بیانیه پایانی گفت: «آنها او را به عنوان یک آدم شرور، یک آدم بد در این فیلم نوشتند و دیگران را که ظاهراً اراده آزادانه ای نداشتند، هدایت می کرد تا میلیاردها دلار بدزدند».

“این تصویر از او در دنیای واقعی معنی نداشت، به ویژه از جانب شاهدانی که نزدیک ترین دوستان او بودند، که سال ها او را می شناختند، با او به اردو رفته بودند، به دانشگاه رفته بودند، با او زندگی می کردند، کسانی که با او زندگی می کردند.” د سال ها با او کار کرد و دو تجارت راه اندازی کرد که با او سفر کردند و با او به سراسر جهان رفتند. “این خیلی به کسی مربوط می شود که الان می آیی جلو و می گویی خیلی وحشتناک است.”

شاهد چهارم، یک توسعه دهنده FTX به نام آدام یدیدیا، تحت شرایط مصونیت شهادت داد و گفت که می ترسد “ناخواسته کدی نوشته است که به ارتکاب جرم کمک کرده است.” پنجمین مشاور شرکت FTX، Can Sun، شهادت داد که Bankman-Fried “اصلا تعجب نکرد” وقتی سان به او گفت که هیچ دفاع قانونی برای گرفتن وجوه مشتری وجود ندارد – ادعای Bankman-Fried مبنی بر اینکه وکلایی به اسناد و مدارک قانونی نگاه می کنند و فکر می کنند را کاهش می دهد. همه چیز خوب بود.

آنجل گفت که تیم دفاعی در تلاش بود “همه را به جز موکل خود مقصر بداند” اما توافقات همکاری توطئه کنندگان کمی برای کم کردن گناه بانکمن-فرید انجام دهید.

تبلیغات

تبلیغات

“آنها همیشه می توانند این استدلال را مطرح کنند که “خب، آنها فقط سعی می کنند پوست خود را با بداخلاق کردن رئیس خود نجات دهند.” اما واقعیت این است که او رئیس آنها بود و همه آنها بسیار آگاه هستند.” این افراد به معنای واقعی کلمه با هم زندگی می کردند، با هم می خوابیدند، و همه چیز را با هم اداره می کردند.

روابط شخصی و گرفتاری‌ها، خیانت بانکمن-فرید را بسیار خطرناک‌تر کرد و زمینه را برای بازگشت دوباره بومرنگ به او فراهم کرد.

بانکمن-فرید وانگ و یدیدیا را از MIT می شناخت. سینگ یک دوست خانوادگی بود. الیسون دوست دختر بار دیگر او بود که در اولین کار خارج از دانشگاه با او آشنا شد. آنها به احترام بنکمن-فرید و اعتماد به قضاوت او شهادت دادند. هنگامی که آنها فکر می کردند دستورالعمل های او مشکوک است (یا غیر اخلاقی یا غیرقانونی)، ممکن است عقب نشینی کرده باشند، اما گفتند که در نهایت به توضیحات به ظاهر معقول او ایمان دارند.

SBF

چلسی جیا فنگ/خودی



اکنون، وانگ، الیسون و سینگ به جنایات خود اعتراف کرده اند و پس از همکاری در این محاکمه منتظر محکومیت خود هستند. در حالی که بانکمن-فرید با بیش از یک قرن زندان مواجه است، توطئه‌گران می‌توانند به طور بالقوه از زمان زندان طفره بروند.

تبلیغات

تبلیغات

دادستان اصلی دانیل ساسون گفت که بنکمن-فرید فکر می‌کند که می‌تواند از پس آن بربیاید.

او برای اینکه سه معاون وفادارش این موضع را بگیرند و حقیقت را به شما بگوید، چانه زنی نکرد که او با نقشه، انگیزه و طمع حمله به سپرده های مشتریان FTX، میلیاردها و میلیاردها دلار برای پول دادن به خودش بود. او در سخنرانی پایانی خود گفت، قدرت، نفوذ. او فکر می کرد که قوانین در مورد او صدق نمی کند.

Bankman-Fried سعی کرد فیلمنامه را ورق بزند اما نتوانست جزئیات کلیدی را “به خاطر بیاورد”.

پس از شنیدن شهادت دوستان سابقش، بانکمن-فرید آن را ساخت حرکت خطرناکی که خودش موضع بگیرد تا روایت خود را از داستان بگوید. وقتی وکیل خودش از او بازجویی کرد، گفت که باید این کار را می کرد مدیریت ریسک را بیشتر در اولویت قرار داد از او

روس، دستیار دادستان ایالات متحده گفت، اما او در بازجویی متقابل تبدیل به یک “فرد متفاوت” شد و “نمی‌توانست حتی یک جزئیات را در مورد شرکت خود یا آنچه علناً گفته بود به خاطر بیاورد.”

تبلیغات

تبلیغات

بانکمن-فرید ادعا کرد او نمی توانست جزئیات را به خاطر بیاورد دادستان افزود بیش از ۱۴۰ بار.

هیأت منصفه احتمالاً دیدند آنجل گفت که از طریق ادعاهای بانکمن-فرید مبنی بر جهل و فراموشی انتخابی.

او به اینسایدر گفت: «وقتی کسی «نمی‌توانم به یاد بیاورم» را بارها و بارها انجام می‌دهد، مطمئناً عجیب به نظر می‌رسد.

آنجل اضافه کرد که شاید بانکمن-فرید با این طرح کلاهبرداری «سر خود را وارد کرده است»، اما این نتیجه را تغییر نمی دهد که حدود ۸ میلیارد دلار سرمایه مشتری از بین رفته است.

تبلیغات

تبلیغات

“در بسیاری از این موارد یقه سفید، این بخشی از اتفاق است، که مردم شروع می کنند، کمی به مشکل می افتند و می گویند: “اوه، من فقط کمی از اینجا قرض می کنم و به مردم نمی گویم. من پول آنها را از آنها قرض می کنم. بنابراین به عبارت دیگر، شروع به سرقت پول می کنم که قصد جبران آن را دارم و آن را پس می دهم.”

او افزود: “خب، وقتی بارها و بارها در مورد این واقعیت که از پول دیگران بدون اجازه آنها استفاده می کنید دروغ می گویید، من خبر بدی برای SBF دریافت کردم، این کلاهبرداری است.”

آنجل می‌گوید در مورد تأثیرات این صنعت در کل، بانکمن-فریدز محکومیت در میان تلاش های پاکسازی به موقع صورت می گیرد.

آنجل گفت: «مطمئناً برای سام بد به نظر می‌رسد، بدون شک، اما من فکر می‌کنم که پاکسازی خوبی برای صنعت کریپتو است.» “این نشان می دهد که کلانتر سوار به شهر است و سعی می کند آشفتگی را پاک کند.”

تبلیغات

تبلیغات

پس از یک ماه محاکمه، هیئت منصفه چهار ساعت و نیم طول کشید بانکمن-فرید در هر هفت مورد مجرم شناخته شد.

قرار است جلسه ای برای صدور حکم تعیین شود تا مشخص شود که او چند سال در زندان سپری می کند. اگر در هر شمارش حداکثر به او داده شود، بقیه زندگی طبیعی او خواهد بود.

برنامه مجازات ممکن است به الف بستگی داشته باشد دادگاه کیفری دوم چهره های بانکمن-فرید به اتهام مشارکت غیرقانونی در کمپین. این دادگاه برای مارس ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده است.

عکس سوئیچ و لامپ

برای اطلاعیه های Insiders ثبت نام کنید! با آنچه می خواهید بدانید به روز باشید.

در اعلان‌های فشار مشترک شوید

در ادامه بخوانید

سام بنکمن-فرید
تحلیل و بررسی
تبلیغات


نماد بستن دو خط متقاطع که “X” را تشکیل می دهند. راهی برای بستن یک تعامل یا رد کردن یک اعلان را نشان می دهد.



منبع: https://www.businessinsider.com/sam-bankman-fried-implicated-friends-fraud-turned-on-him-2023-11

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *