سرگذشت همه‌ی فیلم‌های DCEU + جدول و خط زمانی

پس از موفقیت دنیای سینمایی مارول (MCU)، دی‌سی نیز تصمیم گرفت تا روند پیشین فیلم‌ها و فرانچایزهای خودپای خود را کنار بگذارد و یک دنیای سینمایی مشترک با همه‌ی شخصیت‌های خود پدید آورد. میوه‌ی این ایده، دنیایی بود که نام DC Extended Universe (یا به کوتاه DCEU) را به خود گرفت.

هر چند با وجود چند ساخته‌ی کم و بیش خوب و المان‌های مورد پسند هواداران در DCEU، بیش‌تر فیلم‌ها و عناصری که در این دنیا جریان داشتند نه توانستند نظر منتقدان را به خود جلب کنند نه از دیدگاه تماشاچیان و هواداران موفق بودند. دلایل فراوانی برای شکست DCEU می‌توان یافت که شاید یک نوشتار کامل برایش نیاز باشد.

در این نوشته نگاهی به همه‌ی فیلم‌هایی که به عنوان بخشی از DCEU ساخته شده‌اند می‌اندازیم. این فرانچایز توسط کمپانی برادران وارنر با Man of Steel سال ۲۰۱۳ آغاز شد و پس از ۱۰ سال بالا و پایین‌های فراوان (که شمار پایین‌ها بسیار بیش‌تر از بالاها بودند) با Aquaman and the Lost Kingdom سال ۲۰۲۳ به پایان رسید.

دی‌سی پس از DCEU با هدایت جیمز گان و پیتر سفرن دنیای ساخته‌های خود را ریبوت می‌کند و اکنون با دنیای تازه‌ی DC Universe (یا به کوتاه DCU) طرف هستیم. این دنیای نو شامل مدیوم‌های گوناگون (از فیلم و سریال گرفته تا بازی) بر اساس دنیای کمیک‌های دی‌سی می‌شود و به گونه‌ای یک ریبوت برای DCEU به شمار می‌آید.

هنوز نمایان نیست دقیقاً چه المان‌ها و عناصری از DCEU به DCU راه پیدا می‌کنند. پس شاید عناوینی را در این لیست ببینید که به DCU نیز مربوط می‌شوند ولی در ابتدا به عنوان بخشی از DCEU ساخته شده بودند.


Man of Steel

سال پخش ۲۰۱۳
کارگردان زک اسنایدر
ستارگان هنری کویل، ایمی آدامز، مایکل شنون
زمان ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه

فیلم Man of Steel به عنوان آغازگر DCEU روی سوپرمن به عنوان سرشناس‌ترین شخصیت صنعت کمیک بوک پایه‌گذاری شد. در این ساخته برای نخستین بار هنری کویل در چهارچوب شخصیت سوپرمن قرار گرفت و بار دیگر این آیکون را به پرده‌های سینما بازگرداند. Man of Steel به گونه‌ای همچون یک داستان اوریجین برای مرد پولادین عمل و مسیر او را در پذیرفتن میراث کریپتونی خود و همچنین پیدا کردن جایگاهش در بین انسان‌ها دنبال می‌کند.

این ساخته به عنوان یک آغازگر عملکرد بدی نداشت ولی چون مخاطبان دی‌سی پیش از این با سه‌گانه‌ی شوالیه‌ی تاریکی به سینما عادت کرده بودند، با مقایسه Man of Steel با آن تریلوژی باعث ضعیف‌تر به نظر رسیدن این فیلم شدند. همچنین به تصویر کشیده شدن یک سوپرمن تیره‌تر نسبت به کمیک‌ها و برخی المان‌های داستانی ناخوشایند برای هواداران، کمی Man of Steel را از چشم‌ها انداخت.

Batman v Superman: Dawn of Justice

سال پخش ۲۰۱۶
کارگردان زک اسنایدر
ستارگان بن افلک، هنری کویل، جسی آیزنبرگ
زمان ۲ ساعت و ۳۱ دقیقه
(نسخه‌ی آلتیمیت ادیشن: ۳ ساعت و ۲ دقیقه)

دومین ساخته از DCEU یک گام بلندپروازانه برداشت و دو شخصیت سرشناس دیگر از دنیای کمیک‌ها را بلافاصله به مخاطبان معرفی کرد: بتمن و واندر وومن. با حفظ استایل و سبکی که در Man of Steel استفاده شده بود، این بار بتمن و سوپرمن در یک ماجرای تیره در برابر هم قرار گرفتند. هر چند با این ساخته دیدگاه تماشاچیان نسبت به DCEU و زک اسنایدر از همیشه منفی‌تر شد.

معرفی بی‌مقدمه‌ی دو شخصیت برجسته همچون بتمن و واندر وومن به مذاق بسیاری خوش نیامد. همچنین رویارویی بتمن و سوپرمن در دومین فیلم این فرانچایز نیز انگار بیش از اندازه زود رقم می‌خورد. وفادار نبودن به کمیک‌ها هم به هر چه منفی‌تر شدن دیدگاه‌ها نسبت به Batman v Superman: Dawn of Justice کمک کرد تا مدیران دی‌سی بر آن شوند تا کمی مسیر ساخته‌های خود را تغییر دهند و حال و هوای آن‌ها را دگرگون کنند.

Suicide Squad

سال پخش ۲۰۱۶
کارگردان دیوید آیر
ستارگان ویل اسمیت، جرد لتو، مارگو رابی
زمان ۲ ساعت و ۳ دقیقه

دومین ساخته‌ی DCEU‌ در سال ۲۰۱۶ از فضای ابرقهرمانان فاصله گرفت و به نقطه‌ی برابر آن‌ها سر زد: سوپرویلن‌ها. فیلم Suicide Squad درباره‌ی گروهی از ویلن‌هاست که گرفتار قانون شده‌اند و شخصیتی با نام آماندا والر این فرصت را غنیمت می‌شمارد تا از آن‌ها بهره ببرد. والر با این ویلن‌ها گروهی با نام تسک فورس ایکس تشکیل می‌دهد که نام پنهانش جوخه‌ی خودکشی‌ست. اعضای این گروه مجبور می‌شوند مأموریت‌های کثیفی که آماندا والر و دولت از آن‌ها می‌خواهند را انجام دهند و اگر زنده بمانند از مجازات آن‌ها کم می‌شود. سرپیچی از دستورات هم منجر به مرگ آن‌ها خواهد شد.

شکست Batman v Superman: Dawn of Justice این بهانه را به دست مدیران DCEU داد تا با Suicide Squad حال و هوای فرانچایز خود را دگرگون کنند. انگار دیوید آیر می‌خواست با Suicide Squad کم و بیش همان حال و هوای تیره‌ی DCEU‌ را دنبال کند ولی مدیران با دستکاری‌هایشان تلاش داشتند تا این فیلم را شادتر و تبدیل به چیزی نزدیک به Guardians of the Galaxy مارول کنند. در پایان اما Suicide Squad نیز شکست خورد و نه خواسته‌ی مدیران عملی شد، نه بیش‌تر مخاطبان تماشایی سرگرم‌کننده داشتند، نه منتقدان از فیلم راضی شدند، نه دیوید آیر توانست فیلمی که می‌خواهد را بسازد و نه جوکر جرد لتو در یادها ماند.

Wonder Woman

سال پخش ۲۰۱۷
کارگردان پتی جنکینز
ستارگان گل گدوت، کریس پاین، کانی نیلسن
زمان ۲ ساعت و ۲۱ دقیقه

فرانچایز DCEU کار خود را در سال ۲۰۱۷ با Wonder Woman آغاز کرد. Wonder Woman از دو سویه ویژه به شمار می‌آید. نخست این که یک داستان اوریجین را برای واندر وومنی ارائه می‌کند که در Batman v Superman: Dawn of Justice پا به DCEU گذاشته بود. از سمت دیگر هم این فیلم تبدیل به نخستین فیلم کمیک بوکی مدرن (به شکل نمایان‌تر در DCEU و MCU) با محوریت یک قهرمان زن بود که کارگردانی آن نیز بر دوش یک زن قرار داشت.

عنوان Wonder Woman یکی از پیروزی‌های انگشت‌شمار DCEU محسوب می‌شود. این فیلم به طور کلی هم نظر منتقدان را به خود جلب کرد و هم بیش‌تر تماشاچیان از آن لذت بردند. وارون دو فیلم گذشته‌ی DCEU که با شخصیت‌های گوناگون پر شده بودند و برای تماشاچی عام گیج‌کننده به چشم می‌آمدند ولی Wonder Woman روی واندر وومن و شخصیت‌های مکمل خود او متمرکز بود و نشان داد که این ابرقهرمان چگونه از جزیره‌ی تمسکیرا بیرون می‌آید تا ناجی دنیای انسان‌ها در طی نخستین جنگ جهانی باشد.

Justice League و Zack Snyder’s Justice League

سال‌های پخش ۲۰۱۷
و
۲۰۲۱
کارگردان‌ها جاس ویدون
و
زک اسنایدر
ستارگان بن افلک، هنری کویل، گل گدوت
زمان‌ها ۲ ساعت
و
۴ ساعت و ۲ دقیقه

فیلم Justice League پربحث‌ترین و پرماجراترین ساخته در دنیای DCEU به شمار می‌آید. در ابتدا کارگردانی این عنوان برعهده‌ی زک اسنایدر بود که می‌خواست مسیر سه‌گانه‌ی خود پس از Man of Steel و Batman v Superman: Dawn of Justice را با این اثر ادامه دهد. ولی در میانه‌ی روند ساخت، یک رخداد تلخ باعث شد تا این کارگردان از پیش بردن Justice League کنار برود. مدیران کمپانی برادران وارنر نیز این فرصت را بهترین موقعیت دید تا مسیر DCEU را عوض و از استایل تیره و تار زک اسنایدر دور کند. بدین گونه بود که برای ادامه‌ی ساخت Justice League جاس ویدون در جایگاه کارگردانی استخدام شد.

پیش از این جاس ویدون دو فیلم موفق از MCU (فیلم‌های The Avengers و Avengers: Age of Ultron) را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده بود. مدیران برادران وارنر هم برای این که بتوانند DCEU را بیش‌تر شبیه به MCU موفق کنند دست ویدون را باز گذاشتند تا هر گونه که می‌خواهد Justice League را تغییر دهد و به خواسته‌ی خود آن را به پایان برساند.

نتیجه‌ی دستکاری‌ها و دگرگونی‌های جاس ویدون در Justice League یک آش شله قلمکار شد که نه تنها نتوانست مسیر DCEU‌ را عوض کند بلکه تبدیل به بدترین فیلم این فرانچایز تا آن زمان شد و صدای اعتراض کم و بیش همه را درآورد. بد بودن Justice League جاس ویدون به میزانی بود که هواداران DCEU زک اسنایدر برای سال‌ها کمپین کردند تا سرانجام توانستند این فیلم را به کارگردانی زک اسنایدر به دست آورند.

ساخته‌ی اسنایدر با نام Zack Snyder’s Justice League شناخته می‌شود و نزدیک‌ترین چیزی‌ست که این کارگردان در ابتدا می‌خواست آن را بسازد. در این فیلم قهرمانان زمین دور یکدیگر گرد می‌آیند تا جلوی فرستاده‌ی دارک‌ساید با نام استپن‌ولف را که به دنبال دست‌ساخته‌هایی با نام مادرباکس در زمین می‌گردد را بگیرند.

با این که Zack Snyder’s Justice League نسبت به Justice League سال ۲۰۱۷ بهبودهای فراوانی به خود دید عملکرد بسیار بهتری داشت ولی هنوز هم بسیاری باور دارند نتوانست خیلی بالاتر از Man of Steel و Batman v Superman: Dawn of Justice قرار بگیرد و در بهترین حالت یک ساخته‌ی خوب بود؛ به ویژه که این بار با یک اثر با بیش از ۴ ساعت زمان طرف بودیم ک خوشایند همه قرار نگرفت.

Aquaman

سال پخش ۲۰۱۸
کارگردان جیمز وان
ستارگان جیسن موموآ، ویلم دفو، پاتریک ویلسون
زمان ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه

پس از کنار رفتن زک اسنایدر از پروژه‌ی Justice League، عملاً مدیران برادران وارنر این کارگردان را از DCEU بیرون کردند (کمپین Zack Snyder’s Justice League کم و بیش تنها دلیل وجود این اثر است). ۲۰۱۸ عملاً نخستین سال پسااسنایدر برای DCEU به شمار می‌آید و اولین ساخته‌ی این فرانچایز در این دوره Aquaman جیمز وان است. Aquaman به میزانی خوشایند هواداران بود که با فروش بیش از یک میلیارد دلاری خود تبدیل به پرفروش‌ترین ساخته‌ی DCEU شد.

این فیلم نیز همچون Wonder Woman به معرفی بیش‌تر شخصیتی پرداخت که در یکی از ساخته‌های پیشین (Justice League) در محوریت ماجرا قرار داشت. این بار نوبت به آکوامنِ جیسن موموآ رسیده بود تا بیش‌تر مورد کند و کاو قرار بگیرد و به داستان کشمکش پذیرشش به عنوان یک هیبریدی انسان و آتلانتیسی پرداخت شود. آکوامن در این روایت در برابر برادر ناتنی خود قرار می‌گیرد و برای رقابت بر سر تاج و تخت آتلانتیس با او درگیر می‌شود.


مطلب پیشنهادی:۷ دشمن بتمن که بیش از همه او را عذاب داده‌اندبه امید نابود کردن شوالیه‌ی تاریکی
۷ دشمن بتمن که بیش از همه او را عذاب داده‌اند

Shazam!

سرگذشت همه‌ فیلم‌های DCEU - ویجیاتو
سال پخش ۲۰۱۹
کارگردان دیوید اف. سندبرگ
ستارگان زکری لی‌وای، مارک استرانگ، اشر آنجل
زمان ۲ ساعت و ۱۲ دقیقه

دی‌سی برای سال ۲۰۱۹ برنامه‌ای کم و بیش متفاوت داشت. تک فیلم DCEU در این سال ابرقهرمانی را معرفی کرد که تا آن مقطع دیده نشده بود و عملاً سوای جاستیس لیگ قرار داشت. ماجرای Shazam! درباره‌ی بیلی بتسون جوان است که توسط یک جادوگر برگزیده می‌شود تا توانایی‌های شزم را به دست آورد.

انتظارات از Shazam! بالا نبود و تمرکز روی شخصیت‌های جوان‌تر و استفاده از ژانر کمدی این فیلم را به یکی از موفقیت‌های کوچک DCEU تبدیل کرد که با حال و هوای ابتدایی این فرانچایز کاملاً متفاوت بود؛ در واقع Shazam! به جز چند اشاره‌ی کوچک به ساخته‌های پیشین DCEU تلاش داشت تا جای ممکن روی پای خود بایستد تا درگیر آشوب این دنیا نباشد و تقریباً نیز به هدف خود رسید.

Birds of Prey

سرگذشت همه‌ فیلم‌های DCEU - ویجیاتو
سال پخش ۲۰۲۰
کارگردان کتی یان
ستارگان مارگو رابی، ایوان مک‌گرگور، مری الیزابت وینستد
زمان ۱ ساعت و ۴۹ دقیقه

پس از اکران Suicide Squad، مارگو رابی در نقش هارلی کویین به میزانی توجهات را به خود جلب کرد که چند پروژه حول محور این بازیگر و این شخصیت پایه‌ریزی شدند (که البته همه‌ی آن‌ها به سرانجام نرسیدند). یکی از آن‌ها Birds of Prey بود که ماجرای هارلی کویین را پس از جدا شدن از جوکر و پیدا کردن دوستان نقاب‌دار تازه به نمایش می‌کشد. با این وجود، عملکرد این ساخته ضد و نقیض به شمار می‌آید.

هر چند بیش‌تر منقدان دیدگاه تقریباً مثبتی نسبت به Birds of Prey داشتند ولی فروش فیلم به میزانی کم بود که در نخستین هفته‌ی ثبت آمار بدترین عملکرد یکی از فیلم‌های دی‌سی از سال ۲۰۱۰ را به ثبت رساند. در واقع این ساخته در پایان تنها نزدیک به یک‌چهارم Suicide Squad فروخت و عملاً به سودآوری نرسید.

دلایل شکست فراوانی را می‌توان برای Birds of Prey یافت. بزرگ‌ترین آن‌ها را می‌توان به روایتی نسبت داد که نیازی به آن، آن هم در بحبوحه‌ی DCEU، حس نمی‌شد. انگار هارلی کویین مارگو رابی توانست توجهات را جلب کند ولی به میزانی بزرگ نبود که بتوان سنگینی یک فیلم را روی دوشش قرار داد.

Wonder Woman 1984

سرگذشت همه‌ فیلم‌های DCEU - ویجیاتو
سال پخش ۲۰۲۰
کارگردان پتی جنکینز
ستارگان گل گدوت، کریس پاین، کریستن ویگ
زمان ۲ ساعت و ۳۱ دقیقه

پس از موفقیت Wonder Woman، طبیعی بود که DCEU به دنبال دنباله‌ای برای این ساخته باشد. بدین گونه شد که Wonder Woman 1984 پدید آمد و بار دیگر پتی جنکینز سرگرم کارگردانی ساخته‌ی دیگری از واندر وومن گل گدوت شد. در این دنباله، واندر وومن این بار در دهه‌ی ۸۰ میلادی بازمی‌گردد و در برابر شماری از ویلن‌های تقریباً شناخته‌شده‌ی دنیای کمیک‌ها یعنی مکس‌ول لرد (با بازی پدرو پاسکال) و چیتا (با بازی کریستن ویگ) قرار می‌گیرد.

البته DCEU‌ به گونه‌ای توانست در استفاده‌ی دوباره از فرمول موفق Wonder Woman نیز شکست بخورد و Wonder Woman 1984 را تحویل دهد. ناجی دنیای انسان‌ها نتوانست ناجی DCEU شود و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های این فرانچایز تا آن دوره شد. داستان پوچ، بازگرداندن غیرمنطقی و بی‌جای استیو ترورِ کریس پاین و اکشن بی‌مغز جزو بزرگ‌ترین نقاط ضعف Wonder Woman 1984 به شمار می‌آیند.

The Suicide Squad

سرگذشت همه‌ فیلم‌های DCEU - ویجیاتو
سال پخش ۲۰۲۱
کارگردان جیمز گان
ستارگان مارگو رابی، ادریس البا، جان سینا
زمان ۲ ساعت و ۱۲ دقیقه

پرتوهای امید زمانی روی DCEU تابید که MCU در دوره‌ای جیمز گان (کارگردان سری Guardians of the Galaxy) را کنار گذشت. مدیران دی‌سی به سراغ او رفتند و گان را به فرانچایز خود افزودند. پروژه‌ای که جیمز گان بر دوش گرفت The Suicide Squad نام داشت؛ یک ریبوت نرم/دنباله برای فیلم شکست‌خورده‌ی Suicide Squad. باز هم همچون فیلم گذشته، در این ساخته گروه تسک فورس ایکس توسط آماندا والر به مأموریتی مرگبار، پنهان و کثیف فرستاده می‌شوند.

جیمز گان با اختیارات کامل به ساخت The Suicide Squad سرگرم شد و توانست یکی از بهترین فیلم‌های DCEU را تحویل دهد. استفاده‌ی درست از کمدی، بازیگران و شخصیت‌های جذاب، روایت سرگرم‌کننده و اکشن جذاب، همگی به موفقیت The Suicide Squad کمک کردند. در واقع، این کارگردان به میزانی با این ساخته‌ی خود نظر مدیران را جلب کرد که پایه‌گذاری و گرداندن دنیای تازه‌ی دی‌سی به او داده شد.

سریال Peacemaker

فرانچایز DCEU‌ تنها شامل فیلم‌ها می‌شود، به جز یک مورد. موفقیت The Suicide Squad به میزانی پیش رفت که یک سریال اسپین‌آف نیز از آن ساخته شد تا تبدیل به تک سریال DCEU شود. نام این ساخته Peacemaker بود و روی شخصیت پیس‌میکرِ جان سینا، بازگشتش پس از مأموریت The Suicide Squad و درگیری‌اش با پدر خود متمرکز بود.

Black Adam

سرگذشت همه‌ فیلم‌های DCEU - ویجیاتو
سال پخش ۲۰۲۲
کارگردان ژائومه کولت-سرا
ستارگان دوئین جانسون، پیرس برازنان، سارا شاهی
زمان ۲ ساعت و ۵ دقیقه

فیلم Black Adam نیز یک ساخته‌ی مورد بحث دیگر از DCEU‌ به شمار می‌آید. در محوریت این روایت راک یا همان دواین جانسون قرار دارد که برای ساخته‌های اکشن و اکشن-کمدی به شهرت رسیده است. گزینش او برای نقش بلک آدام هم ماجرای پر پیچ و خمی را پشت سر گذاشت. در ابتدا قرار بود تا او در نقش شزم یا همان کاپیتان مارول قرار گیرد؛ آن هم پیش از DCEU و ابتدای هزاره‌ی نوی میلادی. پس از گذشت زمان و آغاز DCEU، کم‌کم علاقه‌ی راک به بلک آدام، یکی از بزرگ‌ترین دشمن‌های شزم، چربید تا این نقش را برگزیند.

دگرگونی برنامه‌های DCEU و تقویم شلوغ کاری جانسون ساخت بلک آدام را هر چند وقت یک بار به پس می‌انداخت تا این که پس از موفقیت Shazam! مدیران تصمیم گرفتند تا Black Adam را در اولویت قرار دهند. سرانجام پس از انتظاری طولانی Black Adam پخش و باعث ناامیدی شد. با Black Adam باز هم یک فیلم تکراری و فرمولی‌شده‌ی ابرقهرمانی رو به رو بودیم که در آن باز هم همه‌چیز حول محور راک می‌گشت تا خودش تک ستاره‌ی درخشان باشد.

خیلی از شکست Black Adam نگذشت که اخبارِ تغییرات مهم DCEU شنیده شد: جیمز گان و پیتر سفرن مسئول ریبوت دنیای فیلم‌های دی‌سی شدند. از این جا به بعد بود که ساخته‌های DCEU زیر ذره‌بین قرار گرفتند تا در صورت مناسب بودنشان راه به دنیای ریبوت شده پیدا کنند.

یکی از برجسته‌ترین خبرها در این دوره مربوط به سوپرمن هنری کویل می‌شود. مرد پولادین در Black Adam پس از Justice League برای نخستین بار و تنها برای یک سکانس دوباره لباس Sدار را به تن کرده بود ولی گان تأیید کرد که این بازیگر دیگر در نقش سوپرمن بازنخواهد گشت. در واقع کم و بیش همه‌ی بازیگران و المان‌های مربوط به DCEU جایگاه پیشین را در DCU نخواهند داشت تا ناقوس مرگ فرانچایز شکست‌خورده‌ی دی‌سی به گوش برسد.


مطلب پیشنهادی:۱۰۰ کشور که ردپای بتمن در آن‌ها دیده می‌شودبتمن این جا، بتمن اون جا، بتمن همه جا!
۱۰۰ کشور که ردپای بتمن در آن‌ها دیده می‌شود

Shazam! Fury of the Gods

سرگذشت همه‌ فیلم‌های DCEU - ویجیاتو
سال پخش ۲۰۲۳
کارگردان دیوید اف. سندبرگ
ستارگان زکری لی‌وای، اشر آنجل، جک دیلن گریزر
زمان ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه

همان گونه که گفته شد، پس از Black Adam همه‌ی ساخته‌های از پیش فیلم‌برداری شده‌ی دی‌سی زیر ذره‌بین گان و سفرن بودند تا ببینند ارزش حضور در DCU را دارند یا خیر. نخستین انتشار DCEU پس از این خبر Shazam! Fury of the Gods بود. با توجه به عملکرد خوب Shazam! و کم و بیش مستقل بودن آن ساخته با دنیای بزرگ‌تر DCEU، انتظار می‌رفت این سری راه به DCU باز کند.

Shazam! Fury of the Gods با بودجه‌ی بیش‌تری نسبت به Shazam! ساخته شده بود و انتظار بیش‌تری از آن می‌رفت. با همه‌ی این اوصاف، این فیلم نه از لحاظ فروش به موفقیت رسید و برچسب زیان‌ده روی آن زده شد و نه انتظار تماشاچیان و منتقدان را برآورده کرد. همچنین به طرز شگفتی Shazam! Fury of the Gods نسبت به Shazam! بیش‌تر خودش را با DCEU پیوند داد. همه‌ی این موارد روی یکدیگر سایه‌ی یک علامت پرسش بزرگ روی حضور این سری در فرانچایز نوی دی‌سی انداختند.

The Flash

سرگذشت همه‌ فیلم‌های DCEU - ویجیاتو
سال پخش ۲۰۲۳
کارگردان اندی موسکیتی
ستارگان ازرا میلر، ساشا کایه، مایکل کیتون
زمان ۲ ساعت و ۲۴ دقیقه

ایده‌ی ابتدایی فیلم اختصاصی فلش (به ویژه پس از شکست‌های DCEU و کنار رفتن زک اسنایدر) این بود تا با اقتباس داستان پرآوازه‌ی Flashpoint کمیک‌های دی‌سی، به شکل ریبوت برای DCEU عمل کند. در داستان Flashpoint، بری آلن به گذشته سفر می‌کند تا جان مادرش را نجات دهد که پیامد این کار زیر و رو شدن دنیاست. این می‌توانست فرصت مناسبی برای ریبوت زیرکانه‌ی DCEU باشد ولی همه‌ی این برنامه‌ها پیش از گزینش جیمز گان و پیتر سفرن به عنوان مسئولان این کار بود تا همه‌چیز دگرگون شود.

از سوی دیگر پرونده‌های جنایی مربوط به ازرا میلر و حواشی‌اش (و همچنین عملکرد مدیران برادران وارنر در قبال او) سایه‌ی سنگینی روی The Flash انداخت. خود این فیلم نیز محتوایی قوی نداشت تا تماشاچیان را به خود جذب کند و از همه بدتر جلوه‌های ویژه‌ی کامپیوتری فاجعه‌اش نشان داد که انگار سازندگانش توجه ویژه‌ای نسبت به نتیجه‌ی کار خود نداشتند. شکست The Flash و حواشی ازرا میلر به راحتی باعث شدند که این ساخته هم جایی در DCU نداشته باشد و حتی با وجود بازگشت مایکل کیتون در نقش بتمن پس از چند دهه، در ذهن‌ها باقی نماند.

Blue Beetle

سرگذشت همه‌ فیلم‌های DCEU - ویجیاتو
سال پخش ۲۰۲۳
کارگردان انخل مانوئل سوتو
ستارگان شولو ماریدوئنا، برونا مارکزینی، سوزان ساراندون
زمان ۲ ساعت و ۷ دقیقه

فیلم Blue Beetle کم و بیش از فرمول Shazam! بهره می‌برد و یک شخصیت کم سن و سال را در یک ساخته‌ی اکشن-کمدی به نمایش می‌کشد که به توانایی‌های فراانسانی دست پیدا می‌کند. این فیلم همچنین عملاً پیوندی با دنیای بزرگ‌تر DCEU ندارد تا به عنوان یک ساخته‌ی مستقل مورد قضاوت قرار گیرد.

پس از شکست‌های فراوان DCEU و خبر ریبوت شدنش، طبیعی بود که تماشاچیان علاقه‌ی فراوانی نسبت به تماشای یک پروژه همچون Blue Beetle نداشته باشند. بدین گونه نیز این فیلم تبدیل به کم فروش‌ترین ساخته‌ی DCEU‌ شد. با این وجود، انتظار بالایی هم از Blue Beetle نمی‌رفت و خودپایی‌اش نسبت به DCEU‌ هنوز این فرصت را برای شخصیت بلو بیتل باز گذاشته تا به DCU (دست‌کم به گونه‌ای) هم گام بگذارد.

Aquaman and the Lost Kingdom

سرگذشت همه‌ فیلم‌های DCEU - ویجیاتو
سال پخش ۲۰۲۳
کارگردان جیمز وان
ستارگان جیسون موموآ، پاتریک ویلسون، یحیی عبدالمتین دوم
زمان ۲ ساعت و ۴ دقیقه

واپسین فیلم از DCEU دنباله‌ی Aquaman سال ۲۰۱۸ است و همانند بسیاری از ساخته‌های پیشین این فرانچایز پر از بحث، حاشیه و ماجرا. Aquaman and the Lost Kingdom ادامه‌دهنده‌ی روایت Aquaman است که در آن آکوامن توانست برادرش را شکست دهد و در کنار مرا در جایگاه فرمانروایی آتلانتیسی‌ها قرار گیرد… یا دست‌کم قرار بود داستان چنین چیزی باشد.

بزرگ‌ترین حاشیه‌ی Aquaman and the Lost Kingdom مربوط به بازیگر مراست: امبر هرد. این بازیگر یک ماجرای طولانی و چندین دادگاه را با همسر پیشینش، جانی دپ، پشت سر گذاشت و سرانجام به عنوان گناهکار شناخته شد. اکنون مدیران برادران وارنر در جایگاهی گیر افتاده بودند که نه می‌خواستند برای یک فرانچایز شکست‌خورده بازیگر تازه‌ای استخدام کنند و نه دوست داشتند که یک گناهکار در یکی از فیلم‌های فرانچایز خود حضور داشته باشد.

از طرف دیگر حذف ناگهانی یک شخصیت در دنباله‌ی یک فیلم می‌توانست به المان‌های داستانی ساخته آسیب بزند. آن طور که شنیده می‌شود، در پایان تصمیم بر این شد تا حضور امبر هرد در Aquaman and the Lost Kingdom به کم‌ترین میزان ممکن کاهش پیدا کند و روایت این ساخته بیش‌تر با پیوند برادری آکوامن و اوشن مستر پیش برود. به این ترتیب بود که واپسین فیلم دنیای محکوم به نابودی DCEU هم از حاشیه‌ها و شکست در امان نماند؛ حتی اگر این ساخته یک اثر خوب از آب درمی‌آمد.

خط زمانی DCEU

سرگذشت همه‌ فیلم‌های DCEU - ویجیاتو

همه‌ی ساخته‌های DCEU به شکل آشکار خط زمانی خود را آشکار نمی‌کنند. با این وجود در کنار بعضی رویدادها، گفتگو با سازندگان این پروژه‌ها زمان رخداد برخی از ساخته‌ها را نمایان می‌کند. در ادامه آثار DCEU بر اساس زمان رویدادهایشان مرتب شده‌اند.

ترتیب بعضی موارد بر پایه‌ی حدسیات است؛ چرا که هیچ نشانه‌ی مشخصی برای زمان وقوع اتفاقاتشان وجود ندارد. تعدادی از پروژه‌ها نیز کم و بیش به شکل همزمان در این فرانچایز رخ می‌دهند. همچنین باید توجه داشته باشید ساخته‌هایی وجود دارند که در دوره‌های زمانی گوناگونی جریان دارند؛ برای این موارد بخش بنیادین ماجرا را مد نظر قرار دادیم.

Wonder Woman
Wonder Woman 1984
Man of Steel
Batman v Superman: Dawn of Justice
Suicide Squad
Birds of Prey
Justice League
Aquaman
Shazam!
The Suicide Squad
Peacemaker
Black Adam
Shazam! Fury of the Gods
The Flash
Blue Beetle
Aquaman and the Lost Kingdom
آثار DCEU‌ بر اساس رخداد وقایع

پروژه‌های کنسل‌شده‌ی DCEU

سرگذشت همه‌ فیلم‌های DCEU - ویجیاتو

بی‌برنامگی‌ها در DCEU فراوان بود. از خیلی پیش از ثبت عملکرد ساخته‌ها و با شتاب، پروژه‌های فراوانی برای این فرانچایز معرفی می‌شد و با شکست‌ها و رویدادهای گوناگون، مدیران تصمیم می‌گرفتند تا برخی از این پروژه‌ها را یا کنار بگذارند یا به شکل دیگری تغییر دهند. حتی در برخی موارد یک پروژه تکمیل می‌شد ولی برای جلوگیری از زیان بیش‌تر، آن ساخته هیچگاه به مرحله‌ی انتشار نمی‌رسید. تعدادی پیش زمینه نیز برای ادامه‌ی DCEU چیده شد که هرگز میوه‌ای نداشتند.

در ادامه‌ی این نوشتار به سراغ لیستی از مهم‌ترین پروژه‌های کنسل از DCEU می‌پردازیم.

  • فیلم Batgirl 
  • فیلمی با محوریت بتمنِ بن افلک
  • فیلمی با محوریت بتمنِ مایکل کیتون
  • دنباله‌ی فیلم Black Adam
  • فیلمی با محوریت بلک کناری
  • فیلم ویژه‌ی سایبورگ
  • دنباله‌ی فیلم The Flash
  • فیلم با محوریت گاتهام سیتی سایرنز
  • فیلم Harley Quinn vs. The Joker
  • سریالی با محوریت جان کنستانتاین
  • فیلمی با محوریت جوکرِ جرد لتو
  • دنباله‌ی فیلم Justice League
  • سریالی با محوریت جاستیس لیگ دارک
  • دنباله‌ی فیلم Man of Steel
  • فیلمی با محوریت نیو گادز
  • دنباله‌ی فیلم Wonder Woman 1984
  • سریالی با محوریت گرین لنترن کورپز

کدام یک از ساخته‌های DCEU را بیش از همه دوست داشتید؟

  • Peacemaker (50%)
  • Batman v Superman: Dawn of Justice (17%)
  • Wonder Woman (17%)
  • Aquaman (17%)
  • Justice League (0%)
  • Man of Steel (0%)
  • Aquaman and the Lost Kingdom (0%)
  • Blue Beetle (0%)
  • The Flash (0%)
  • Shazam! Fury of the Gods (0%)
  • Black Adam (0%)
  • The Suicide Squad (0%)
  • Wonder Woman 1984 (0%)
  • Birds of Prey (0%)
  • Shazam! (0%)
  • Zack Snyder’s Justice League (0%)
  • Suicide Squad (0%)

Loading ... Loading …

(برای شرکت در نظرسنجی وارد اکانت خود شوید)


منبع: https://digiato.com/game/%D9%88%DB%8C%D8%AC%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88-%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA-%D9%87%D9%85%D9%87-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%B3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *